efter många timmars läsning så tänkte jag fråga vad ni tycker!
ska bygga ett nytt hus från smålandsvillan som kommer i maj 100m2 stort och i framtiden
inreda en övervåning på 70m2, bygger ett dubbelgarage/pannrum där jag ska elda me ved.
jag funderar på en 2000liters tank och sen panna?
solo innova 30kw
ctc v35
atmos dc30 gse
calmar pannan v33
tänkte kolla vad ni tycker/rekomenderar.
mvh
 
Jag har just en solo innova 30kw och 2000L ack. Ett ilägg i panna funkar bra nu när man kör ut lite värme.Jag släpper ner tankarna till ca 40 grader stoppar pannan full med bland ved och det räcker till att få upp tankarna till lite mer än 90 grader. På somrarna kan man inte lägga i fullt i pannan.
2400L hade nog varit en bättre volym till pannan
Annars är jag är jäkligt nöjd med pannan.
 
Jag har också en solo innova 30 och 3000 l tank till ett hus på 80+40 källare från -47. Det funkar bra. Men hade jag fått plats med mer tank ...
 
Jag rekommenderar Effectas Woody med lambdastyrning, eller annan panna med lambdastyrning. Med lambdastyrning får du alltid optimal inställning av primär och sekundärluft. Vi har 1500 liter till 95 uppvärmda och 115 lite svalare kvadratmetrar. Det hade gärna fått vara en kubik till. Hade vi bytt panna idag med de erfarenheter vi har så hade vi nog valt en rektangulär (ev platsbyggd) ackumulatortank med rejält med isolering, inte som nu bara 45 mm PUR.

Lycka till med valet!
 
Håller med Ylven. Effectas Woody Lamda ska finnas med på din lista.
En sak till som man ska tänka på.
Fördubblar du acktanks volymen så halverar du antal uppstarter per år.
 
Har en Solo Inova 50 kW som jag är mycket nöjd med.
 
ja det va ju ytterligare ett alternativ, men det verkar som att alla är nöjda med sina pannor oavsett märke?
solo innova verkar vara en favorit hos många!
jag ska åka och titta på en utställning idag där flera olika tillverkare är med, vi få se om man blir nått klokare då!
 
Det är en bra utgångspunkt! Titta på alla pannor och känn på dem! Vi var också på en sådan utställning och det var nog det som avgjorde för oss.

Öppna alla luckor, kolla hur det går till att sota, både tuber och fläkt, hur funkar det att raka ut askan osv.
 
nöthult skrev:
ja det va ju ytterligare ett alternativ, men det verkar som att alla är nöjda med sina pannor oavsett märke?
Jag var i din situation tidigare i år, och våndades mycket inför valet av panna. Jag insåg till slut att jag nog skulle bli nöjd vilken keramisk kvalitetspanna jag än skulle välja. Aktuella för mig var förutom Baxi SI: Effecta, Calmar, Euronom, Värmebaronen.

På min gamla panna (en Euronom 30 UB från -79) var vedutrymmet avsmalnande nedåt, vilket orsakade mycket "hängningar" av veden. Jag tror att det är Atmos som försöker framhålla den utformningen som en fördel. Jag tror inte på dem. Jag tror också att Effecta har det omvända, avsmalnande uppåt, och framhåller det som en fördel. Dem tror jag på.
 
Som jag brukar undra: varför välja minsta möjliga system när ett större blir så mycket bekvämare? Hur stor yta planerar du att värma när du byggt klart inklusive garage? Blir det kulvert med de förluster det innebär?

Så liten tank som 2 m3 ger mycket uppstartsförluster och därmed låg årsmedelverkningsgrad.

Solo Inova är med stor sanolikhet den bästa pannan av de som säljs i sverige. Den ger samma verkningsgrad utan som Effectan med lambdasond. Men smakar det så kostar det.

Men det är dumt att stirra sig blind på en detalj som priset på pannan, det är så mycket mer som kostar. Tex är det viktigt att få en installation som fungerar i många år (inte så lätt uppenbarligen) annars ska man dit med mer pengar för att fixa det i efterhand.
 
Jag har fallit för propagandan och köpt en Baxi Solo Innova 30 som jag tänkte köra mot två 1300l acktankar.
Kommer att kopplas in före jul.
Jag hoppas att jag kommer att bli nöjd.
 
2300 liters trycklösa (olje)tanken är nu klar, :) nu behövs bara en ny panna.
Jag kommer högst antagligen at köpa en atmos från polen. Så ifall jag har att välja på DC32GS och DC40GS, viken skulle ni rekommendera då och varför? Enligt vedmagasin x 18 så är ju DC32GS ganska perfekt för 2.3m3, eller hur? Har DC40 bara större vedmagasin, eller var är skillnaden på modellerna?
 
Nu ska jag svära i kyrkan :)
Om du ska ha 2000L tank så passar en Vedex 3300 bra........
Jag har en Vedex 3000 som är identisk invändigt som 3300:an och är nöjd med den men har för lite ack. (1200L). Jag har 140m² varav byggyta 110m²
Den är 12.000 kr billigare än solo innovan och har bara 1% lägre verkningsgrad + att den är mycket mycket lättare = mindre uppstartsförluster ;)
95L vedvolym räcker länge med 90% verkningsgrad. (lyfter c:a 1200-1300L med 50°C på ett ilägg och utan förbrukning från huset)

Enda riktiga nackdelen är väl dom fyrkantiga rökkanalerna = lite svårare och sota.
Så man kan också vända på kuttingen och säga:
Varför köpa det stora, dyra när man kan köpa det billiga, tillräckliga ;)

För jag tycker att Vedexen nämns för lite på detta forum, ok att 95L vedvolym är för lite för vissa men för en del passar den bra.
Om man jämför med "billighetsbrodern" CTC V35, så verkar CTC:n än värre att sota med sina liggande kanaler och sidoluckor.

Så börja med att räkna ut hur mycket tank du behöver, grundat på dina behov, sen kan du ta en panna som passar till den tanken.

Nu när jag har lättat mitt hjärta så hukar jag mig för era kommentarer :)
 
Matss skrev:
Som jag brukar undra: varför välja minsta möjliga system när ett större blir så mycket bekvämare? Hur stor yta planerar du att värma när du byggt klart inklusive garage? Blir det kulvert med de förluster det innebär?

Så liten tank som 2 m3 ger mycket uppstartsförluster och därmed låg årsmedelverkningsgrad.

till att börja med så värmer jag 100m2 boyta välisolerat, kulvert till garage/pannrum,
och i garaget tänkte jag bara ha lite grundvärme, och i framtiden övervåning på 70m2 inom 5år kanske.
vad ska man ha för tankvolym enligt dig?
 
Jag skulle uppskatta att du blir tvungen att elda varenda dag då det är kallare än ca 0 grader. Man sitter då fast ganska rejält eller kör elpatron mycket. Behöver du bara elda varannan dag får du det mycket bekvämare och kan vara borta nån kväll utan elkostnader.

Väljer du tex Inova 50 och kör "dubbla svanenmetoden" ger det (2x18x185) 6,6 m3. Säg 6 m3. Jag kan garantera att du aldrig någonsin kommer att ångra dig och önska dig ett mindre system när du väl börjat använda det! Sen kommer alla okunniga rörkrökare och alla med mindre tank att säga att det är onödigt stort men vad betyder onödigt stort? Är det onödigt att slippa elda varje dag?

Merkostnaden blir inte stor när man bygger nytt, inte större än att sen komplettera ditt minisystem med en m3 till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.