Fairlane
Ja arbetshöjden är ett problem om man inte köper till ben som brukar säljas som tillbehör. Köper man benen så sitter det hjul i ena ändan så att man kan flytta på klyven utan problem om man vill. Även de enklaste väger väl 40 kg så inget man bär alltför långa sträckor.

Det följde inte med några ben till den jag nyligen köpte på blocket och jag hittade ingen som sålde heller så jag byggde en egen bock och satte hjul i ena ändan. Nu kan svärmor 75+ flytta klyven själv om det behövs. Fördelen med att bygga en egen bock är att man kan anpassa höjden efter den som ska klyva. Så här byggde jag.

En vedklyv monterad på hemmagjord bock med hjul för enkel flyttning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle jag göra något annorlunda så skulle jag gjort skivan lite större så att man kan lägga en väntande kubbe där.

PS: benen är inte sneda, bilden luras.
 
  • Gilla
UffeMalmis och 2 till
  • Laddar…
Den där bocken slår nog alla långa originalben. (y)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
R Ringson skrev:
Tack för tipset, vi har dock en massa fällda träd som vi behöver ta hand om och kommande år kommer vi behöva fälla lite löpande också så att köpa ved är inget för oss :)
Då förstår jag. Jag har bara använt några horisontella med 5 & 6 tons kraft. De funkar bra, men skaffa gärna ett 4 knivs skär. Tror Biltema har ett som är bra. Jag köpte först Julas fyrknivsskär, men de håller inte. Efter att den andra gått sönder så tog jag pengarna och köpte på Biltema(tror jag det var). Men nu köper jag färdig ved istället.
Detta bordet fungerar bra:
https://www.biltema.se/fritid/tradg...var/arbetsbord-till-vedklyv-17-070-2000019037
 
  • Gilla
Ringson
  • Laddar…
Har benställning på min klyv och måste palla under den 10-15 cm för att den ska bli bra. Och hjulen är ingen höjdare och inte lätt att dra, brukat lägga den i en skottkärra istället.
 
  • Gilla
Ringson
  • Laddar…
Fairlane
Skottkärra har fördelen att det är bredare hjul som inte sjunker ner när det är mjukt, men jag tycker nog de jag har på min CoCraft fungerar och det är mindre tungt än att lyfta in den i skottkärran.
Bordet jag byggde till svärmor funderade jag på att sätta ett skottkärrehjul på men tänkte att två hjul en bit ifrån varandra var stadigare så att den inte kan tippa. Tyckte det kändes säkrare för någon som är 75+
 
  • Gilla
Ringson
  • Laddar…
Jag har en enklare modell från Rusta ( tror jag) som börjar närma sej 20 år nu utan några problem, imponerande. Fördelen med en mindre är ju just att den är mindre och lättare att flytta omkring vilket jag ser som plus. Men det blir så klart lite trubbel när det ska klyvas kvistigt och vridet.

Jag har ingen ställning till den men brukar ställa den på släpvagnen när jag har lite mer att klyva
 
  • Gilla
Ringson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men annars är det nog så att alla nya vedklyvar har tvåhandsmanövrering, ja. Och det kan man väl iofs förstå, men i så fall skulle jag undvika en klyv där ena manöverfunktionen är en knapp. Man blir löjligt trött i tummen av att trycka in en knapp i en timme.
Man kan underlätta genom att modifiera litet. Lättare att trycka på ett handtag än en knapp!
Sågverktyg med modifierat handtag för lättare användning, uppställt i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En modifierad maskin med trähandtag fäst vid mekanisk del för enklare användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vardagsrum och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Tänkte på det där med att bli trött i tummen när jag klev lite igår. Inget problem alls. Man trycker med pekfingret. ;)
Seriöst har jag aldrig känt av något problem. Då tar ryggen mer stryk av allt bärande men det är ok.

Om jag varit i TS läge och intr hade bråttom skulle jag lagt ut en bevakning på blocket. Enfas eller trefas, vilket som när man har valet. Man bör hitta en bra klyv till ett klart lägre pris. Sen byter man bara olja i den och kör.

Så gjorde jag med sista. Man får vara på hugget när något dyker upp, därav bevakning. Sen får man lite meddelande som är ointressanta men så är det. Såg ett antal där man la ut "Vedklyv X kronor". Inget om ifall det var enfas, trefas, skulle kopplas till traktor eller liknande. Oftast svarade de inte heller. :D
 
  • Gilla
Rise
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.