Då blir det 55L 80 grader eller 100L 70 grader (med tanke på LEGIONELLA bakterierna.)

Fortfarande 100L verkar det som? Hmmm

mvh
 
Förlusten är inte så mkt i pengar med en snabbkoll på energimyndigheten ger 380-600kWh/år. 384 för nån Nibe på 100l. Vi använder typ 3000kWh för varmvatten (2 vuxna 1 barn).Öka till 80C så blir förlusten 576 kWh och det tycker jag är en störande stor del av nyttoförbrukningen. Hos svärmor som inte gör av med mkt varmvatten alls är förlusten 30-40%. Hennes beredare står i källaren så inte ens på vintern har hon nån glädje av förlusten.

Fortfarande inte mkt pengar så man kan skita i det. Men gillar man att saker ska vara optimalt så är det inte optimalt. :)
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...regler/vatten-och-avlopp/legionella-i-vatten/

Uppehållstiden i beredaren blir ju jättelång med gott om tid att få bort legionellan. När du tappar vatten fylls det ju på med kallt icke-legionellatillväxt vatten, som sedan värms och dödas.

Ska man vara petig ska man kolla lite hur varmt det är i botten och hitta en bra inställning. 70C betyder inte alltid att det blir 70C.
 
  • Gilla
Putten och 1 till
  • Laddar…
Jag tror vi kör på 100L på 70-75 grader.

Nu är nästa bekymmer att jag hoppas vi prickar de extra reglerna jag satte när vi hänger upp beredaren på över 100 kg.

:)

Tackar så mycket!!
 
  • Gilla
Flummox
  • Laddar…
swealp swealp skrev:
Nu är nästa bekymmer att jag hoppas vi prickar de extra reglerna jag satte när vi hänger upp beredaren på över 100 kg.
Som du naturligtvis mätte upp och dokumenterade!?
:cool:
 
  • Gilla
Glogs
  • Laddar…
Oavsett vilken beredare man använder går det åt lika mycket energi att varma vatten.
Att höja 100 liter vatten från kallvatten 10˚C till 70˚C går åt 1,163 Wh x 100 l x 60˚ (temp diff) = 6,978 kWh

En dusch som tar 10 liter 70˚ vatten (c:a 20 liter) kostar 1,4 kWh = 2kr
Så skillnaden är liten.

Men om du vill spara på energi så ta del lilla! Ingen tonåring står kvar i duschen i 20 min om varmvattnet tog slut efter 7 min ! :rofl::crysmile:;)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Som du naturligtvis mätte upp och dokumenterade!?
:cool:
Nej :D tyvärr.

Takhöjd 234 cm i badrummet men ska få plats med tvättmaskin under tänkte jag också.

Beredaren är 112cm + tvättmaskin 90cm + kvar till mellanrum cirka 35cm. Hmmm.. varför ska allt vara så tight hela j*kla tiden :(
 
En mindre varmvattenberedare drar mindre ström av två orsaker.
1. (obetydligt) Den mindre volymen innebär att den har mindre strålningsyta.
2. Med en 55liters beredare hinner du inte köra några halvtimmes duschar, och därför går det helt enkelt mindre vatten åt.

Att värma en 55liters från kallvatten till 65grader med 3000w tar 65-70 minuter, så fast varmvattnet tar slut så tar det inte länge innan du har varmvatten igen.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Små varmvattenberedare är värre än lättmargarin. Ta den största som får plats.
 
  • Gilla
swealp och 1 till
  • Laddar…
100-liters tycker jag räcker gott om man inte har badkar.
Vi hade det i vårt förr-förra hus, där vi var två vuxna och två ungdomar 15 - 18 år.

Och nu är vi visserligen bara två vuxna, med större VVB ser jag som rent slöseri med resurser.
 
  • Gilla
swealp och 1 till
  • Laddar…
55L-versionen skulle kunna värma ihop 100L varmvatten vid inställning på 80 grader.

Med det kan man duscha konstant i cirka 8 minuter. Sen får man vänta cirka 1 timme innan det finns varmvatten i beredaren.

Det låter väldigt lite i mina öron. =(
 
swealp swealp skrev:
Jag tror vi kör på 100L på 70-75 grader.

Nu är nästa bekymmer att jag hoppas vi prickar de extra reglerna jag satte när vi hänger upp beredaren på över 100 kg.

:)

Tackar så mycket!!
Vi hängde upp vår VVB den oinredda källaren dels för att spillvärmen ska höja temperaturen något, minska RH% och undvika helt stillastående luft dels för att undvika vattenskador om/när den rostar sönder…
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.