Är det alltför knepigt att gräva kan man göra en upphöjd bädd i kombination med en grop, högre rottemperatur brukar främja tillväxten. Blanda magrare jord från platsen med välgödslad ny jord (stallgödsel). Täck över bädden med bark, löv, gräsklipp eller liknande för att hålla en god fuktighet mellan skyfall och vattning.

Att ta reda på mikroklimatet på platsen är något som den uppmärksamme samlar på sig under årens lopp, var skiner solen längst, vilket håll blåser det oftast åt, var är marken vanligtvis torr, var bildas stående vattensamlingar osv. under dessa "längre" observationer kommer man snart även underfund med var det är lönt att plantera ur praktisk synvinkel, dvs utifrån var man normalt sett går, eller om ett fordon ska kunna ta sig fram. Används gräsmattan eller är det mest bara skötsel?

Plantera på stammens södersida känns kanske självklart, men bra att ha det sagt. :)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det verkar finnas m¨ånga olika varianter på klängrosor som blir stora och fina ...
 
En kaprifol blommar ju inte så länge, men doftar desto mer. Se upp bara, så den inte rymmer och tänk på att den kan dyka upp på andra konstiga ställen med fåglarnas hjälp.
 
  • Gilla
qvintus4 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
qvintus4 skrev:
Det verkar finnas m¨ånga olika varianter på klängrosor som blir stora och fina ...
Tänk på att välja en sort som remonterar, dvs den blommar om och om igen och har därför blommor under lång tid! En del rosor blommar en gång och sedan är det över.... Finns i alla möjliga storlekar och färger, så,det är lätt att hitta npgot som passar.

Kaprifol hade vi på en stam, men helt ärligt är den inte speciellt dekorativ så. Det blir mest en massa grenar och lite blommor och blad i ändarna. Blir förmodligen snyggare under andra förutsättningar, än att växa på högstubbe.

Murgröna är låmgsam imstarten men tar sig sedan, finns i olika färgställningar (på bladen), men kan absolut börja växa nedåt på marken också, vilket kan vara ett problem om man tänkt sig en rabatt nedanför trädet.

Clematis är underbar när den blommar, men vissa sorter blir enorma och andra behöver skäras ner varje vår = kolla vilken sort du köper!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
En fördel med kaprifol är att den är nästan som de vilda sorterna och därför klarar sig bra med halvdan jord och lite skötsel medan rosor ofta är besvärligare och om de inte mår riktigt bra får de lätt ohyra. När det gäller klematis finns ju både de storblommiga som är krävande och småblommiga, t.ex. alpklematis, som är mer anspråkslösa.
 
Någon som köper växter via nätet ?? hur är dom packade hur länge klarar dom sig så innan man planterar och svara ni som har erfarenhet inte ni som tror eller gissar tack .
 
KristinaRT
Beror väl på var man köper dem, och i vilken tillväxtfas de är.
Jag har köpt barrotade rosor och perenner och de senare klarar iaf en vecka förpackade.

Växter i full tillväxt vågar jag inte köpa, med mindre än att de budas, och det tycker jag är för dyrt när jag kan åka till en handelsträdgård och få hem dem direkt....
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.