Ett dött träd framför ett rött hus med grönska i bakgrunden, lämpligt för klätterväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill odla en kläng vid det döda trädet på bilden tänkte att det kunde bli snyggt vad tror ni man ska välja ?för sort kan inget om klängväxter
 
Redigerat:
Murgröna hade jag kört på. Vi har en stubbe som är nån meter hög, där satte vi murgröna för ett par år sedan o det har tagit sig väl o blivit riktigt fint.
 
Beror ju på om du vill ha något grönt eller något som blommar. Murgröna funkar ju om du bara vill ha grönt, annars hade en högväxande klematis blivit fin med, tex Summer snow.
Eller kanske en klängros. Finns mycket att välja på beroende på smak.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Blommar den ?? skulle vara fint med nått som blommar
 
Dalbotös skrev:
Beror ju på om du vill ha något grönt eller något som blommar. Murgröna funkar ju om du bara vill ha grönt, annars hade en högväxande klematis blivit fin med, tex Summer snow.
Eller kanske en klängros. Finns mycket att välja på beroende på smak.
tack för tipset får bli nått som blommar ska nog åka förbi plantagen fråga om råd , det bör vara nått som sköter sig själv
 
BirgitS
Hur är marken, går det att gräva i den?
Sådana där upphöjda plättar i en för övrigt rätt plan gräsmatta kan ju vara väldigt steniga. Närmast stammen kan det vara så mycket rötter också att det blir väldigt besvärligt att göra en grop som är kring halvmeter i kubik.

Vad är det för sorts jord?
Som de skriver om träddödaren så kräver den näringsrik och mullrik jord.

Min erfarenhet är att det är svårt att få bra råd på Plantagen eftersom de inte har bemanning för det så här på våren när alla ska dit och handla mycket men att det går bättre på Zetas (nära Kungens kurva) och Slottsträdgården i Ulrikdal (Solna), båda är ju lite dyrare eftersom de har högre bemanning.
 
Tack Birgit för råden ska kolla lite när jag är ute på landet i helgen hur jorden verkar runt om .
Har hittat flera som säljer växter över nätet billigt .
 
Humle kanske inte är så spännande, men brukar klara ganska tuffa förhållande när den väl tagit sig.

//Jante
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Jag vurmar för humle och tycker det absolut är en spännande växt. Själv håller jag på och experimenterar med amerikanska sorter och faller det väl ut kommer fler att tillkomma. Tråkigare är väl då både murgröna och klematis som verkar betydligt vanligare.

Vill man ha ätbart kan man ju förespråka både minikiwi och björnbär om läget bara är gynnsamt nog.

Smaken är som baken.
 
Var på landet i dag det är lätt att gräva kring trädet
 
BirgitS
Även 50-60 cm djupt?

Vad är det för klimatzon och är det utsatt för kalla vindar eller snarare ovanligt varmt där du tänkt att planera?
 
Ingen aning om hur varierande kalla eller varma vindar
 
BirgitS
Se vad det är för odlingszon t.ex. på denna karta: https://www.bakker.com/sv-se/sc/klimatzoner
Är tomten omgiven av skog på alla sidor eller är det långt bort till skogen i vissa väderstreck?
Från de håll där skogen är kommer det nog inte starka vindar.
 
ok tack för tipsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.