Ska titta på ett hus med direktverknade el vilket alla säger är dyrast.

Funderar på att byta isf.
Nån som kan berätta vad som är bäst och billigast att ha på ett ungefär? Även vad det kan kosta att byta?
/Therese
 
Frågor
Vart i landet, hur stort, stad, landsbygd, ålder, isolering, energiförbrukning
 
Ligger i Hässleholm i Skåne.
140 kvm boyta 50 biyta. i ett samhälle i kanten. Byggt 1937
det andra vet jag ej, mäklaren pratade om driftskostnad på 25-30 000 för den direktverkande elen per år.
 
AndersG skrev:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43569
Den tråden fick jag inte ut nåt av att läsa, bara rörig. ingen kom ju fram till nåt.
 
Har du utrymmen för ved eller pellets?
har du nått som kan byggas om till brandklassat panrumm
finns skorsten
vill du hålla på med ved?
vill du hålla på med pelets?
hur stor tomt har du?
kan du tänka dig att gräva sönder gräsmattan för att lägga jordvärme
hur långt har du till berg?
vill du ha tillgång till billig frikyla för att kyla nått eller några rum på sommaren?

----------
besvara alla frågor så har du snart hjälpt dig själv att välja.
 
Att byta till vattenburet är ganska dyrt. Ca 4000 per element brukar vara ett riktmärke.
Om du har öppen planlösning kanske en luft/luft värmepump skulle funka fint.
Råd o Rön har testat sånna.
http://www.radron.se/templates/test____5814.asp

En sådan kostar ca 20 000.
Du kan även kyla på sommaren med den
 
Andreas_Hansson skrev:
Att byta till vattenburet är ganska dyrt. Ca 4000 per element brukar vara ett riktmärke.
Om du har öppen planlösning kanske en luft/luft värmepump skulle funka fint.
Råd o Rön har testat sånna.
[länk]

En sådan kostar ca 20 000.
Du kan även kyla på sommaren med den
Att byta till vatten buret är inte så dyrt.
det kostar endast 4000:- / radiator om man räknar högt, & då har du lejt bort allt & allt runtikring ingår (själva radiatorn kostar alltså inte 4000:)

dett komer att vara en investering, så det är inga pengr som försviner & du betalat ju ett lägre pris för huset, när du köper det så du har det ju redan "betalt" kan man säga.

det är inte såecielt svår att göra delar av jobbet, eller allt själv, om man vill hålla ner kostnaden.

konvertera mitt hus för 25000:- jag har 22 radiatorer.
 
CarMan skrev:
Att byta till vatten buret är inte så dyrt.
det kostar endast 4000:- / radiator om man räknar högt, & då har du lejt bort allt & allt runtikring ingår (själva radiatorn kostar alltså inte 4000:)

dett komer att vara en investering, så det är inga pengr som försviner & du betalat ju ett lägre pris för huset, när du köper det så du har det ju redan "betalt" kan man säga.

det är inte såecielt svår att göra delar av jobbet, eller allt själv, om man vill hålla ner kostnaden.

konvertera mitt hus för 25000:- jag har 22 radiatorer.
så om jag har direktverkande el kan jag byta till vattenburen värme. Du hade 22 radiatorer är det element? Sätter man en till två i varje rum beroende på hur stort? Om jag räknar på 4000 styck är det allt jag behöver räkna, kommer det till nåt? Måste det finnas nåt i huset? Vad krävs för att installera det? Som du hör kan jag verkligen ingenting. vet knappt vad det innebär. Tänk på att jag är tjej och bara 23 år ;)
Så om man tar 22 gånger 4000det är 88 000. Hur fick du det till 25000?
Vad menar du med att betalt lägre för huset så det betalar sig själv?

Hur mycket skulle det sänka månadskostnaden?
 
Du måste ha något som värmer vattnet till dina radiatorer.

En bergvärme pump kostar ca 40 000 + instalation till det ska du ha ett hål i i berget som kostar ca 30-35 000.
Tar du jordvärme istället för bergvärme blir det ca 10-15 billigare.

Mycket pengar blir det..

Tar du en luft/luft värme pump "20 000 kr"kan du ha dina el radiatorer kvar som stöd när inte värmepumpen klarar av att värma huset själv.
Det blir inte lika effektivt som en bergvärmepump men bra mycket billigare
 
En rejäl luft/luft värmepump till värmen och ett solvärmesystem för tappvarmvattnet, då tror jag du sparar ca 50% av de kostnaderna.
Ca pris: 60000:-

Konvertering till vattenburet och bergvärme, då spar du ca 70% av de kostnaderna.
Ca pris: 200000:-

Inget eget arbete i något av fallen.





 
Nallis skrev:
så om jag har direktverkande el kan jag byta till vattenburen värme. Du hade 22 radiatorer är det element? Sätter man en till två i varje rum beroende på hur stort? Om jag räknar på 4000 styck är det allt jag behöver räkna, kommer det till nåt? Måste det finnas nåt i huset? Vad krävs för att installera det? Som du hör kan jag verkligen ingenting. vet knappt vad det innebär. Tänk på att jag är tjej och bara 23 år ;)
Så om man tar 22 gånger 4000det är 88 000. Hur fick du det till 25000?
Vad menar du med att betalt lägre för huset så det betalar sig själv?

Hur mycket skulle det sänka månadskostnaden?

När du tittar på hus så bjuder du givbetvis inte lika mycke på ett hus med direkt el, då detta hus her ett lägre verde ( ca 200 000 lägre än hus med vattenburet)

Du kan mellan tummen o pekfingret räkna med 4000:- / element (radiator är ett "finare" namn)
då har du räknat med att en hantvarkere gör hela jobbet & att allt matrial ingår.
du behöver lika många radiatorer, som huset idag hara el radiatorer = ett under varje fönster.

jag köppte mina radiatorer begagnade & gjorde allt jobb själv, där av mitt låga pris.
du kan ju själv avgöra hur mycke jobb du är villig att göra själv & hur mycke du vill laya bort till hantverkare.

Nya radiatorer kostar ca: 1500-2000:-/ st & bagagnade kostar 200-500:-/st

När huset väl har ett radiatorsystem, så bahöver du nån form av värmepanna, deta kan du ju även behöva till ett gammalt hus som är vattenburet när du köper det (många gamla hus har ju olja/el panna & det kan man ju inte ha med dagens priser, så även här "prutar" man på priset för vad det kostar att byta till en billigare uppvärmning.
 
Andreas_Hansson skrev:
Du måste ha något som värmer vattnet till dina radiatorer.

En bergvärme pump kostar ca 40 000 + instalation till det ska du ha ett hål i i berget som kostar ca 30-35 000.
Tar du jordvärme istället för bergvärme blir det ca 10-15 billigare.

Mycket pengar blir det..

Tar du en luft/luft värme pump "20 000 kr"kan du ha dina el radiatorer kvar som stöd när inte värmepumpen klarar av att värma huset själv.
Det blir inte lika effektivt som en bergvärmepump men bra mycket billigare
Ok så om jag skulle ta luft/luft värmepump, då kan jag plussa på ca 20 000 plus 4000 per radiator?
Men var det inte el radiatorerna man bytte för att sätta vattenburna?
Hjälp jag hänger inte med :-[ :-[
 
CarMan skrev:
När du tittar på hus så bjuder du givbetvis inte lika mycke på ett hus med direkt el, då detta hus her ett lägre verde ( ca 200 000 lägre än hus med vattenburet)

Du kan mellan tummen o pekfingret räkna med 4000:- / element (radiator är ett "finare" namn)
då har du räknat med att en hantvarkere gör hela jobbet & att allt matrial ingår.
du behöver lika många radiatorer, som huset idag hara el radiatorer = ett under varje fönster.

jag köppte mina radiatorer begagnade & gjorde allt jobb själv, där av mitt låga pris.
du kan ju själv avgöra hur mycke jobb du är villig att göra själv & hur mycke du vill laya bort till hantverkare.

Nya radiatorer kostar ca: 1500-2000:-/ st & bagagnade kostar 200-500:-/st

När huset väl har ett radiatorsystem, så bahöver du nån form av värmepanna, deta kan du ju även behöva till ett gammalt hus som är vattenburet när du köper det (många gamla hus har ju olja/el panna & det kan man ju inte ha med dagens priser, så även här "prutar" man på priset för vad det kostar att byta till en billigare uppvärmning.
Hjälp börjar fundera på vad jag gett mig in på. Kanske bättre att bo i sitt radhus. Men det vill jag ju inte.

Vilken värmepanna är bra och billig då?Pris?

Mäklaren sa nåt om luftvärmepump ocj kanske en braskamin?! Vad skulle det kosta? Är det bra? Jag vill inte att det ska bli för dyrt heller. Minskar det månadskostnaden jättemycket att få bort den direktverkande elen?

Då borde dem inte få mycket för huset. DEm vill ha 875 000 allt måste typ renoveras. Snitt pris i området är på 800 nåt. Och detta måste totalrenoveras och byta bort elen, hmm.
 
En luft värmepump behöver inga radiatorer.
Den blåser varm luft. Det är viktigt att man har skapligt öppen planlösning för att det ska funka bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.