Mitt hus kommer att levereras med ett flertalväggar av spånskivor. Det enklaste är att bara sätta upp gips på dem och sen spackla och måla. Men i ett rum kan jag inte göra det av olika anledningar.

Vad bör jag sätta upp för material på väggen för att kunna måla på väggen? Spacklar jag spikhålen i spånskivan med vanligt spackel innan jag sätter upp någon typ av tapet?

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du vill inte tapetsera på spånskivor om du vill undvika att det spricker.

Vad är anledningen till att du inte kan ha gips?
 
Man kan alltså inte tapetsera varken microlit eller annat på spånskivan?

Det är svårt att förklara varför, men det är vissa saker som redan sitter på väggarna samt annat som gör att man inte kan sätta gips på vissa platser, Bla en trappa som går mot väggen och det blir inte snyggt att bygga ut med gips där.
 
Vet inte om det blir bättre men finns gips som bygger 6mm.

Prova kan man alltid göra men trä rör sig.
 
Microlit kan du sätta utan problem.
Tapeten kan dela på sig när det väl spricker men inte microlit.
Och jag menar microlit av klass, inga Rusta-fasoner.
 
Beeenjamin skrev:
Microlit kan du sätta utan problem.
Tapeten kan dela på sig när det väl spricker men inte microlit.
Och jag menar microlit av klass, inga Rusta-fasoner.
Vart föreslår du att jag köper den typen av Microlit?
 
Vi har bara spånskivor i våra väggar (70-tals hus). I barnens lekrum där sprickorna mellan spånskivorna var värst har har vi provat olika lösningar och det som funkade till slut är Easy cover. Och det är som skrivet innan stor skillnad på orginalet och alla kopior. Frågar du efter easy cover i en butik så brukar de hala fram första bästa rulle... Jag har skällt ut en happy homes efter notor efter att ha åkt halva västsverige för att panikhandla en rulle och det visar sig vara någon annan no-name skit...


Det är orginalet du vill ha eftersom det innehåller armerande glasfiber. De billigare alternativen är oftast en papp och spricker likt tapeter. Kolla på Doros hemsida, http://www.durosweden.se/sv/spackel-pa-rulle så hittar du återförsäljare. Men det är dyrt som guld, men väl värt pengarna.
 
Tror inte någon av dessa innehåller glasfiber och är därmed inte en äkta microlit utan (billiga) kopior.
 
Ok vad skulle ni föreslå för microlite? Jag vill helst inte ha någon struktur eller rutmönster på det.
 
mexitegel skrev:
Som jag tipsade om innan [länk] ?

Den har ytterst lite struktur, om du vill kan jag ta en bild åt dig?
Sorry, missade ditt första inlägg.

Ja gärna! :)
 
Får bli imorron (vi har gäster som sover i det rummet just nu...) :)
 
Inga problem (y)
 
Jag har också väldigt positiva erfarenheter av Easy Cover. Jag gillar även att det är så lätt att jobba med, att måla på klister på väggen och sätta dit ECn är väldigt mycket lättare än tapeter för mig som inte är så bra på sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.