Cabrera skrev:
Ja det är exkl betong.
Jag gav som sagt 9500 för kantelementen. Säg att du kapar drygt hälften av kostnaden med vanliga L-element och ytterligare en del om du gör formen själv. Jag valde mellan detta eller att mura upp en kant av lecasten men gillade inte tanken på att behöva sätta en cellplastskiva och sedan putsa utsidan för att få isolerat och snyggt. I sammanhanget tyckte jag att det var en relativt liten kostnad men det är klart många bäckar små..

Jag tycker inte att du ska låta bli att isolera kantbalken om du tänkt att värma garaget.


Angående priset på material så kostar det att bygga om man inte har kontakter eller letar begagnat. Fick priser på 120 000 för att få plattan gjord av hantverkare. Gjorde jobbet själv med undantag för betongare på gjutdagen och betalade totalt 62 000 för grunden inkl allt. Inget indraget vatten men avlopp till stenkista, dränering, nedlagd slang i radonförebyggande syfte mm.
Jo jag har också räknat lite fram och tillbaka på olika kant-element och jämfört med att göra formen själv.
Prisskillnaden är rejält stor samtidigt som det är oerhört enkelt att köpa färdiga L-block... men som sagt många bäckar små...

Jag har inte tänkt att värma garaget, isoleringen är endast för att stoppa fukt och tjäle.
Däremot tycker jag att det ser lättare och bättre ut att gjuta upp syllen med en egenbyggd gjutform än med ex Byggmax L-block.
Dom blocken du använde är nog dyrare men då är ju syllen klar också.

Lutar åt att jag bygger formen själv och låter armering sticka upp och därefter gör en form till och gjuter på syll. Och jag kommer isolera under allting sen är det relativt lätt att eftermontera cellplast på utsidan med minerit, om det behövs.

Måste klura lite till och räkna =)
 
Är det någon som har tips på hur jag enklast höjer upp syllen om jag skulle använda Byggmax L-block? Jag vill inte mura med lecablock kan jag tillägga.

Behöver jag ha höjd syll? Jag kommer inte tvätta bilar i garaget, det är inte uppvärmt garage heller.

Om inte funkar byggmax klockrent
 
Nästan bara jag som skriver i denna tråden haha.
Nu tror jag att jag har kommit fram till en lösning! Bifogar en skiss så får ni gärna säga vad ni tycker och eller om jag bör ändra något.
Det är L-element 40 cm höjd. Syll 45x120 plus 45x45 för elinstallation, osb och gips. Utsidan är läkt och panel, utstick från grund är ca 2.5cm.
Grund.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle lägga den bärande stommen (45x120) innerst om grunden såg ut så där. Annars får du bara en liten kil som bär väggen och taket?
 
Förstår hur du menar och jag har också tänkt på det. Men blir det inte alltid en "kil" som bär väggen när man använder sådana L-block?

Jag tror det där borde gå men jag är inte säker, kanske borde flytta in syllen mer, men om jag lägger 45x120 innerst försvinner ju möjligheten att dra el i 45x45an.

För att liva ytterväggen med grunden så går det väl bra att ta 45x45 på den sidan istället iofs, men hur löser jag då elen bäst?

Om jag flyttar 45x120 innerst så försvinner ju min 45x45 att dra elen i..
 
holmberg87 skrev:
Förstår hur du menar och jag har också tänkt på det. Men blir det inte alltid en "kil" som bär väggen när man använder sådana L-block?

Jag tror det där borde gå men jag är inte säker, kanske borde flytta in syllen mer, men om jag lägger 45x120 innerst försvinner ju möjligheten att dra el i 45x45an.

För att liva ytterväggen med grunden så går det väl bra att ta 45x45 på den sidan istället iofs, men hur löser jag då elen bäst?

Om jag flyttar 45x120 innerst så försvinner ju min 45x45 att dra elen i..
Förstår inte riktigt varför du bryr dig så mycket om sådant om det ändå skall vara ett kallgarage?

Du kan väl regla med 45x45 innerst och ytterst, inget som hindrar, blir ju bara bättre isolerat.
 
Kilen din ser ut att vara 45 grader. Samt att klacken är pågjuten på plattan. För mig ser det ut som ett gångjärn, där din vertikala armering ska hålla 'fast' balken så den inte lyfter. Men jag är ingen konstruktör så det kanske funkar? Jag brukar dock köra efter 'bettet safe than sorry' när jag känner mig vara på hal is.
 
vectrex skrev:
Förstår inte riktigt varför du bryr dig så mycket om sådant om det ändå skall vara ett kallgarage?

Du kan väl regla med 45x45 innerst och ytterst, inget som hindrar, blir ju bara bättre isolerat.
Tänker du på elen?
Halva garaget kommer att vara verkstad för både trä och metall och den andra delen garage. Jag vill ha det rätt bra isolerat utifall jag får för mig att värma upp det, vilket jag inte tror är aktuellt isf med kamin då kanske.

Nog fasen krånglar jag till det men du har rätt, varför inte använda 45x45 på bägge sidor =)
 
lt1cobra skrev:
Kilen din ser ut att vara 45 grader. Samt att klacken är pågjuten på plattan. För mig ser det ut som ett gångjärn, där din vertikala armering ska hålla 'fast' balken så den inte lyfter. Men jag är ingen konstruktör så det kanske funkar? Jag brukar dock köra efter 'bettet safe than sorry' när jag känner mig vara på hal is.
Det hade jag inte tänkt på, det håller säkert men som du säger bättre köra safe.
Ska flytta in syllen så den är direkt ovanför plattan.

Tackar för era synpunkter!

// Björn
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.