Hej!

Sitter och räknar på ett kommande garagebygge och jag står i valet och kvalet med vilken typ av gjutform jag ska använda mig utav.
Garaget blir ett kallgarage men plattan kommer att göras isolerad med 10mm cellplast, men det jag vill ha av er forumgudar och hemmafixare är råd, tips, för och nackdelar med dessa 2 typer av form enligt bilden nedan;
Visa bilaga 110311 Namnlös.gif
Hoppas ni ser, lyckades bara ta en printscreen i CAD...

Den vänstra bilden är L-element i cellplast med mineritskiva. Syllen är en 45x175. Det randiga är alltså isolering ovanpå gruset och sedan betong.

Den högra är 60 mm ankarbalk i betong, isolering 6mm på insidan. Sedan en cellplastskiva runt hela grunden på ankarbalken. Jämt med gruset och sedan ett varv med 10cm cellplast som överlappar.
Syll 45x175 men i detta utförande gjuts den upp i betong på den färdiga plattan.

Det jag undrar är för och nackdelar, vilken ska jag välja?
Tycker den vänstra känns bäst rent spontant, men skulle gärna vilja ha syllen lite högre upp. Utan att ex mura med lecablock, jag vill ha den gjuten.
Törs man fästa syllen enligt den högra bilden, dvs expander på bägge sidor, betongen är ju bara 60mm. Och håller det om man gjuter upp syllen i efterhand som jag menar?

Hoppas ni förstår hur jag menar!

// Björn
 
Jag funderade länge på detta själv vid mitt garagebygge, dock så har jag 20cm isolering och uppvärmt garage.
Det jag kom fram till var att skippa L-elementen, en riktigt dyr gjutform i mina ögon.
Jag gjöt med gjutform och murade ett varv leca längst ner.

Det du väljer att fästa syllen neråt är egentligen inte mycket mer än stift som håller väggen på plats i sidled, resten av byggnadens tyngd håller den på plats.
Expanderspik körde min husleverantör med.

Spontant verkar ju alternativ 2 inte så bra, varför göra en stor kantbalk när väggen ändå inte ser ut att vila på den.
 
Redigerat:
Pumba skrev:
Jag funderade länge på detta själv vid mitt garagebygge, dock så har jag 20cm isolering och uppvärmt garage.
Det jag kom fram till var att skippa L-elementen, en riktigt dyr gjutform i mina ögon.
Jag gjöt med gjutform och murade ett varv leca längst ner.

Det du väljer att fästa syllen neråt är egentligen inte mycket mer än stift som håller väggen på plats i sidled, resten av byggnadens tyngd håller den på plats.
Expanderspik körde min husleverantör med.

Spontant verkar ju alternativ 2 inte så bra, varför göra en stor kantbalk när väggen ändå inte ser ut att vila på den.
Gjorde du gjutformen själv av virke?
Tänkte nämligen komma ifrån det trots att L-elementen är dyra. Dom kostar ca 250kr/meter och ankarbalken går att få ner till ca 125kr/m exl isolering.
En egenbyggd form skulle i mitt fall kosta dryga tusenlappen så det är överlägset billigast!

Nä precis, alt nr 2 känns sådära då syllen egentligen inte vilar direkt på plattan vilket den borde göra enligt mig.

Skulle jag kunna skippa isoleringen på bild nr2 med 10cm i överkant på ankarbalken, så gjutningen för syllen går dikt an mot balken? Alltså bara isolera ankarbalken i höjd med plattan och låta upphöjningen till syllen vara utan.

// Björn
 
Hejsan,

Jag gjorde en slags blandning av dina lösningar till mitt garage som fungerade bra för mig. Jag använde L-stöd för att enkelt få en form men lät den sticka upp ungefär 10 cm över färdigt golv i garaget. Jag gjöt sedan golvet i garaget och glättade det. Efter det så gjorde jag en form på insidan av L-stöden för att kunna få en kant som syllen kan stå på. Sen gjöt jag den kanten. På det sättet så fick jag en enhetlig utsida, ett bra stöd för syllen och skydd så att vatten i garaget inte kan tränga in i väggarna. Minuset var att det var lite jobb att göra gjutformen och att det var lite svårt att gjuta kanten utan att spilla betong på det färdiga golvet (använde ränna direkt och det hade nog varit smart att skyffla eller använda hink istället).

/Ola E.
 
holmberg87 skrev:
Gjorde du gjutformen själv av virke?
Tänkte nämligen komma ifrån det trots att L-elementen är dyra. Dom kostar ca 250kr/meter och ankarbalken går att få ner till ca 125kr/m exl isolering.
En egenbyggd form skulle i mitt fall kosta dryga tusenlappen så det är överlägset billigast!

Nä precis, alt nr 2 känns sådära då syllen egentligen inte vilar direkt på plattan vilket den borde göra enligt mig.

Skulle jag kunna skippa isoleringen på bild nr2 med 10cm i överkant på ankarbalken, så gjutningen för syllen går dikt an mot balken? Alltså bara isolera ankarbalken i höjd med plattan och låta upphöjningen till syllen vara utan.

// Björn
Jag gjorde gjutformen själv,
En 220x45 längst ner och sen skruvade jag en 95x54 på den så jag fick en 30cm hög form, denna klädde jag med osb skiva invändigt.
sen skruvade jag en massa korta 45x45 på utsidan för att göra formen rak.
Hade lite material över sedan husbygget så min form kostade inte mer än 3 osb skivor och en paket träskruv.

Jag tror det kan vara ett alternativ att skippa isoleringen, känns som det blir mer stabilt då.

Personligen hade jag dock dragit ett varv leca runt längst ner.
 
Det är precis som du har gjort jag försöker göra i bild nr 2.
Dvs att gjuta plattan först och "spara" 10cm upp till kanten på L-elementet för att sedan göra en form invändigt och gjuta upp syllen.
Såhär;
Namnlös2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man vart plattan går och i mellanrummet mot syllen görs det en form som i mitt fall skulle göra 115mm bred syll plus 60mm ankarbalk. Borde bli mkt stabilt.

Jag tycker din lösning Ola verkar vara ett enkelt och smart sätt att höja upp syllen från golvet.
Men jag får inte ihop det med måtten på färdiga L-balkar. Om jag inte gjuter upp jäms med balken så får jag inte 10cm betongplatta eftersom jag vill ha 10cm isolering inunder med överlapp.
Namnlös3.png
Eller har jag förstått måtten fel?
L-elementet jag kollat på är angivet 40cm höjd och 10cm tjocklek.

// Björn
 
Pumba skrev:
Jag gjorde gjutformen själv,
En 220x45 längst ner och sen skruvade jag en 95x54 på den så jag fick en 30cm hög form, denna klädde jag med osb skiva invändigt.
sen skruvade jag en massa korta 45x45 på utsidan för att göra formen rak.
Hade lite material över sedan husbygget så min form kostade inte mer än 3 osb skivor och en paket träskruv.

Jag tror det kan vara ett alternativ att skippa isoleringen, känns som det blir mer stabilt då.

Personligen hade jag dock dragit ett varv leca runt längst ner.
Måste säga att jag funderar mer och mer på att göra formen själv, det är ju sanslöst mkt billigare!
Nackdelen är väl att man får sätta fler stöttor och att det är lite krångligare att få allting rakt.

Men även om jag göra formen själv, gjuter plattan ca 10 cm under formens överkant, Gör sedan en inre gjutform för att gjuta upp en syll så för jag samma resultat som jag försökt förklara.

Jag kan ingenting om betong så jag måste fråga. Om man gör som jag tänkt dvs gjuter plattan så den brinner klart. Sen gjuter en "ram" som blir till syll och låter den brinna.
Kommer då dessa att sammanfogas bra? Jag är lite rädd att det inte är lika bra som en solid platta men man kan ju inte gjuta upp en syll utan att låta plattan brinna först....

// Björn
 
När jag byggde mitt garage använde jag mig av http://www.grundmaklarna.se/portfolio/kantelement-garage/

Ger en förhöjd klack för syllen och har en utsida/insida av minerit. Nu har jag 200 mm cellplast under plattan men det finns kanske lägre element passande din isolertjocklek.
 
Cabrera skrev:
När jag byggde mitt garage använde jag mig av [länk]

Ger en förhöjd klack för syllen och har en utsida/insida av minerit. Nu har jag 200 mm cellplast under plattan men det finns kanske lägre element passande din isolertjocklek.
Hej!

Det där ser ju väldigt smidigt ut! Som jag förstår det gjuter man både plattan och syllen samtidigt med dom elementen. Men rinner inte betongen då ut från syllen? Eller är den så pass trögflytande att den stannar kvar?

Vet du ungefär vad priset är på dessa?

/ Björn
 
holmberg87 skrev:
Måste säga att jag funderar mer och mer på att göra formen själv, det är ju sanslöst mkt billigare!
Nackdelen är väl att man får sätta fler stöttor och att det är lite krångligare att få allting rakt.

Men även om jag göra formen själv, gjuter plattan ca 10 cm under formens överkant, Gör sedan en inre gjutform för att gjuta upp en syll så för jag samma resultat som jag försökt förklara.

Jag kan ingenting om betong så jag måste fråga. Om man gör som jag tänkt dvs gjuter plattan så den brinner klart. Sen gjuter en "ram" som blir till syll och låter den brinna.
Kommer då dessa att sammanfogas bra? Jag är lite rädd att det inte är lika bra som en solid platta men man kan ju inte gjuta upp en syll utan att låta plattan brinna först....

// Björn
Du få låta armeringen sticka upp från plattan där du ska ha balken. På så vis förbinds dom mer än väl!
 
holmberg87 skrev:
Hej!

Det där ser ju väldigt smidigt ut! Som jag förstår det gjuter man både plattan och syllen samtidigt med dom elementen. Men rinner inte betongen då ut från syllen? Eller är den så pass trögflytande att den stannar kvar?

Vet du ungefär vad priset är på dessa?

/ Björn
Betongen fick brinna en kortare stund först. Om jag inte missminner mig fyllde jag upp klacken direkt efter plattan var slodad. Lät betongbilen fylla några skottkärror och lägga några klickar på backen efter att plattan fått sitt. Det kan inte ha handlat om allt för lång tid innan jag fyllde klacken med tanke på att betongen fortfarande var medgörlig trots att det var nästan 30 C varmt ute.

Ja inte är de billiga men resultatet blev kanon. För precis 3 år sedan betalade jag för 19 st garageelement, 4 hörnelement och 4 L-element ca 9500 kr.

Min platta är 60 m2 och materialkostnaden för 200 mm cellplast, kantelement, armering, najtråd mm gick på 28500 inkl fraktkostnader.
 
vectrex skrev:
Du få låta armeringen sticka upp från plattan där du ska ha balken. På så vis förbinds dom mer än väl!
Ja men såklart! Haha att jag inte kunde räkna ut det själv...:rolleyes:
Det borde ju som sagt sitta mer än väl förankrat! Tack för infon!
 
Cabrera skrev:
Betongen fick brinna en kortare stund först. Om jag inte missminner mig fyllde jag upp klacken direkt efter plattan var slodad. Lät betongbilen fylla några skottkärror och lägga några klickar på backen efter att plattan fått sitt. Det kan inte ha handlat om allt för lång tid innan jag fyllde klacken med tanke på att betongen fortfarande var medgörlig trots att det var nästan 30 C varmt ute.

Ja inte är de billiga men resultatet blev kanon. För precis 3 år sedan betalade jag för 19 st garageelement, 4 hörnelement och 4 L-element ca 9500 kr.

Min platta är 60 m2 och materialkostnaden för 200 mm cellplast, kantelement, armering, najtråd mm gick på 28500 inkl fraktkostnader.
Då stämmer det nog att man kan lägga på betong nästintill direkt i syllen. Man vill ju inte be en betongbil komma en 2a gång bara för den lilla mängden betong.

28 500kr är alltså exl betong? Kan tänka mig att du fick en kanonfin platta men den kostar ju också en slant hehe:D

Jag ska göra en skiss på egengjord gjutform som ser ut som dina L-balkar med förhöjd syll, sen ska jag försöka bestämma mig....


En annan fundering, om man gör en hemmagjord form kan man skippa cellplasten i ytterkant av plattan? Och bara isolera under hela gjutformen? Eller är det dumt
 
holmberg87 skrev:
Då stämmer det nog att man kan lägga på betong nästintill direkt i syllen. Man vill ju inte be en betongbil komma en 2a gång bara för den lilla mängden betong.

28 500kr är alltså exl betong? Kan tänka mig att du fick en kanonfin platta men den kostar ju också en slant hehe:D

Jag ska göra en skiss på egengjord gjutform som ser ut som dina L-balkar med förhöjd syll, sen ska jag försöka bestämma mig....


En annan fundering, om man gör en hemmagjord form kan man skippa cellplasten i ytterkant av plattan? Och bara isolera under hela gjutformen? Eller är det dumt
Jag skulle inte skippa cellplasten på kanten förutsatt att du tänker ha någon värme i garaget. Däremot skulle jag limmat på cellplasten på kanten efter jag gjutit plattan. Sen kan du klä in cellplasten med Minerit på utsidan.

Har du inte tänkt värma garaget så finns ingen anledning till att ha cellplast på utsidan av plattan.
 
holmberg87 skrev:
Då stämmer det nog att man kan lägga på betong nästintill direkt i syllen. Man vill ju inte be en betongbil komma en 2a gång bara för den lilla mängden betong.

28 500kr är alltså exl betong? Kan tänka mig att du fick en kanonfin platta men den kostar ju också en slant hehe:D

Jag ska göra en skiss på egengjord gjutform som ser ut som dina L-balkar med förhöjd syll, sen ska jag försöka bestämma mig....


En annan fundering, om man gör en hemmagjord form kan man skippa cellplasten i ytterkant av plattan? Och bara isolera under hela gjutformen? Eller är det dumt
Ja det är exkl betong.
Jag gav som sagt 9500 för kantelementen. Säg att du kapar drygt hälften av kostnaden med vanliga L-element och ytterligare en del om du gör formen själv. Jag valde mellan detta eller att mura upp en kant av lecasten men gillade inte tanken på att behöva sätta en cellplastskiva och sedan putsa utsidan för att få isolerat och snyggt. I sammanhanget tyckte jag att det var en relativt liten kostnad men det är klart många bäckar små..

Jag tycker inte att du ska låta bli att isolera kantbalken om du tänkt att värma garaget.


Angående priset på material så kostar det att bygga om man inte har kontakter eller letar begagnat. Fick priser på 120 000 för att få plattan gjord av hantverkare. Gjorde jobbet själv med undantag för betongare på gjutdagen och betalade totalt 62 000 för grunden inkl allt. Inget indraget vatten men avlopp till stenkista, dränering, nedlagd slang i radonförebyggande syfte mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.