Tack för alla svar.
 
Eftersom det ska stöteldas så borde det inte vara ett termiskt långsamt element.
Ett ofyllt med elektronisk termostat är väl ett grundtips.

Fult eller inte, måla en blomsteräng på elementet.

Protte
 
  • Gilla
Sorselebo
  • Laddar…
Ett oljefyllt är väl ett av det "trögaste" när det gäller el-element??
 
elmont skrev:
Ett oljefyllt är väl ett av det "trögaste" när det gäller el-element??
Nu skall även jag sticka ut huvudet i denna redan infekterade tråd ;)

Att det oljefyllda elementet är "trögt" spelar ingen egentlig roll. Stiger temperaturen pga att det eldas i kaminen så slår den elektroniska termostaten från direkt. Vad gör det att elementet då fortfarande är ljummet? Värmen försvinner ju inte utan lagras i väggar och tak.

I andra sammanhang, som t.ex. stenhusväggar ses det ju allmänt som en fördel med värmetröghet.

Men vad jag tror är bra är att elementet är försett med konvektor, dvs en veckad plåt på baksidan, som skapar kanaler för varmluften.
Konvektorn har två funktioner:
1. Bidrar till högre genomströmning av varmluft, så värmen sprids bättre.
2. Minskar därigenom elementets yttemperatur, och därmed värmestrålningen mot väggen bakom elementet.

Att det måste finnas ett element under varje fönster är dock en sanning med modifikation.
Det beror helt och hållet på hur välisolerade väggar och fönster är.
I mitt två år gamla hus finns inga element under fönstren.


PS
Hur kan ni (Obs: Ingen nämnd och ingen glömd) förresten vara så griniga på julafton/juldagen?
Blev risgrynsgröten vidbränd? Fick ni inte mandeln? :D
 
Inlägget har inget med mitt motstånd till oljefyllda element att göra, utan var mer en liten reflektion på protypens inlägg;)
 
NOBÖ gör elradiatorer med en stor aluminiumkylfläns i botten. Har bara provkört mina men de luktar då inte bränt. Det är väl bara de billigaste som har naken glödtråd runt ett steatitrör idag. NOBÖ är dock inte billiga, men det finns öppna elraddar (alltså ej oljefyllda) med raffinemang.

/Anders
 
Alla "dyra" el-element är uppbyggda på det viset med en stor värmeavgivande yta av "veckad" aluminium. Det gör att massor med luft passerar den värmeavgivade ytan och elementet blir bara varmt inte hett.
 
Behåll elementen du har om dom är matade direkt från centralen.....dra isf fram en centralt placerad rumstermostat som bryter alla element när du fått varmt i rummet.....
 
Enk uppenbarligen har du inte läst tråden, i första inlägget står at TS inte har något element under två av fönstren.

Protte
 
prototypen skrev:
Enk uppenbarligen har du inte läst tråden, i första inlägget står at TS inte har något element under två av fönstren.

Protte
Typiskt att man bara lyckas komma ihåg hälften av det man läser.... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.