E elmont skrev:
Oljefylda element har ingen fördel gentemot moderna konvektorelement bara en del nackdelar. Att oljefyllda element skulle vara bättre är en gammal kvarleva från när dom kom för ca 30-40 år sedan. Då hade dom allra flesta element en bimetalltermostat som var rätt oexakt samt smala värmestavar som blev glödheta. Utvecklingen har gett dom moderna elementen helt andra egenskaper med sina elektroniska termostater och stora värmeavgivande ytor.
Jag skulle aldrig rekommendera oljefyllda element utom i vissa speciella miljöer.
Vilka är egentligen nackdelarna? Jag köpte så sent som igår (fick det levererat igår) ett LVI Yali digital, oljefyllt element till min snickarebod. Känns verkligen som en stor fördel att alla direkt värmealstrande element sitter inkapslade i olja, omöjligt för trädamm att hamna på.

Adax Neo kikade jag på vilket hade varit rätt mycket billigare.
 
Just i dammiga miljöer är dom att föredra pga att dom är sluta, "vanliga" element cirkulerar vanligtvis luft inne i elementen runt den värmeavgivande ytan och där det är svårare att dammsuga.
NOBÖs element brukar vara utförda med förstärkt isolering och ska då inte jordas.
Ps
Jag har vid upprepade tillfällen skrivit om nackdelarna så det går att söka på forumet.
 
E elmont skrev:
Just i dammiga miljöer är dom att föredra pga att dom är sluta, "vanliga" element cirkulerar vanligtvis luft inne i elementen runt den värmeavgivande ytan och där det är svårare att dammsuga.
NOBÖs element brukar vara utförda med förstärkt isolering och ska då inte jordas.
Ps
Jag har vid upprepade tillfällen skrivit om nackdelarna så det går att söka på forumet.
Jag hittade bara att du skrivit att du skrivit om detta. Jag hittar tyvärr inte var du faktiskt skrivit om det och jag var uppriktigt nyfiken.
Jag kan inte komma på någon fördel med icke-oljefyllt förutom priset. Enda nackdel jag kan komma på med oljefyllt är väl den närmast akademiska risken att de skulle kunna läcka olja om de går sönder.
 
V vectrex skrev:
Jag hittade bara att du skrivit att du skrivit om detta. Jag hittar tyvärr inte var du faktiskt skrivit om det och jag var uppriktigt nyfiken.
Jag kan inte komma på någon fördel med icke-oljefyllt förutom priset. Enda nackdel jag kan komma på med oljefyllt är väl den närmast akademiska risken att de skulle kunna läcka olja om de går sönder.
Fördelen är som du skriver priset. Men också vikten samt att de är snabba att reglera, de blir snabbt kalla och snabbt varma. Miljöpåverkan borde också vara mindre sett ur tillverknings- och transportsynpunkt. Så om vi vänder på frågan, vad är fördelen med oljefyllda, egentligen?
 
Vikten, priset, större svängningar i temperaturen = något högre energiåtång, läckagerisk (sett mer än ett förstört golv) mm
 
Ok. Vikten kan man ju tänka sig är en liten nackdel också. Men större svängningar i temperaturen blir det ju knappast förutsatt att det inte är ett tält vi ska värma upp. Ja, rent teoretiskt så har ni såklart rätt men detta måste i nästan alla tillämpningar vara helt försumbart.

Fördelen som jag ser det är att det är snyggare (ser mer ut som ett klassiskt vatten-element) och mer lämpat för dammiga miljöer (som i mitt fall ovan).
 
Jag håller med dig, de är snyggare
 
Ju större massa elementet har dess större kommer svängningarna att vara för det tar helt enkelt längre tid att få ut värmen i rummet. Ett vanligt element lämnar omedelbart (det handlar om sekunder) all värme till rummet då termostaten kallar på värme. Ett oljefyllt tar minuter på sig innan det börjar lämna värme till rummet. Det omvända sker när termostaten slår av ett vanligt slutar att ge värme omedelbart medans ett oljefyllt fortsätter att ge värme tills hela elementet når rumstemperatur.
Ju högre temperatur dess större förluster och med tanke på vad jag skrivit så får man större förluster med ett "tungt" element. Och temperatursvängningarna i rummet är större med oljefyllda element.
Och att man tycker att vattenelement är snyggare är ju en smaksak som naturligtvis är helt omöjligt att värdera.
Och visst det är inte så stora skillnader men dom skillnader som finns är nästan alltid till oljefylda elements nackdel.
Så om man tycker att oljefylda är snyggare så använd oljefylda MEN tro inte att dom fungerar bättre.
Ps
Och dom oljefylda är normalt INTE godkända för bruk i dammiga miljöer.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ju större massa elementet har dess större kommer svängningarna att vara för det tar helt enkelt längre tid att få ut värmen i rummet. Ett vanligt element lämnar omedelbart (det handlar om sekunder) all värme till rummet då termostaten kallar på värme. Ett oljefyllt tar minuter på sig innan det börjar lämna värme till rummet. Det omvända sker när termostaten slår av ett vanligt slutar att ge värme omedelbart medans ett oljefyllt fortsätter att ge värme tills hela elementet når rumstemperatur.
Ju högre temperatur dess större förluster och med tanke på vad jag skrivit så får man större förluster med ett "tungt" element. Och temperatursvängningarna i rummet är större med oljefyllda element.
Och att man tycker att vattenelement är snyggare är ju en smaksak som naturligtvis är helt omöjligt att värdera.
Och visst det är inte så stora skillnader men dom skillnader som finns är nästan alltid till oljefylda elements nackdel.
Så om man tycker att oljefylda är snyggare så använd oljefylda MEN tro inte att dom fungerar bättre.
Ps
Och dom oljefylda är normalt INTE godkända för bruk i dammiga miljöer.
Jo, alltså jag förstår fysiken, men huruvida man har en uppvärmd massa på 1 kg (eller vad nu det handlar om i icke oljefyllda) jämfört med kanske 10kg måste vara totalt försumbart i annat än typ tält. Det måste i sämsta fall handla om skillnader i häradet 100-dels grader i svängning. I mitt fall med en 10-tons betongplatta och gissningsvis 7-8 ton övriga byggnadselement och inredning så är en skillnad i uppvärmd massa på 9kg totalt försumbar.

Vi pratar ju trots allt om lika bra PID styrning i fallet med oljeelement. Dom slås ju inte bara av helt plötsligt utan det är hela tiden en balansakt för att hålla temperaturen konstant.
 
Som sagt utseendet är en sak men funktionen en annan och oljefyllda fungerar inte lika bra som icke oljefyllda och oljefyllda har risk för lekage, dom oljefyllda kostar dessutom betydligt mer. Sedan lämnar jag upp till köparen att välja.
Och vill du ha oljefyllda så naturligtvis, köp oljefyllda. Men inte för att dom är bättre utan för att du vill har av någon annan orsak.
 
V vectrex skrev:
Jo, alltså jag förstår fysiken, men huruvida man har en uppvärmd massa på 1 kg (eller vad nu det handlar om i icke oljefyllda) jämfört med kanske 10kg måste vara totalt försumbart i annat än typ tält. Det måste i sämsta fall handla om skillnader i häradet 100-dels grader i svängning. I mitt fall med en 10-tons betongplatta och gissningsvis 7-8 ton övriga byggnadselement och inredning så är en skillnad i uppvärmd massa på 9kg totalt försumbar.

Vi pratar ju trots allt om lika bra PID styrning i fallet med oljeelement. Dom slås ju inte bara av helt plötsligt utan det är hela tiden en balansakt för att hålla temperaturen konstant.
Det borde vara elementets massa som spelar störst roll här, och inte husets. När elementet slår till så tar det ju längre tid att värma upp 10 kg element än 1 kg, och det börjar värma rummet.
 
S Strontus skrev:
Det borde vara elementets massa som spelar störst roll här, och inte husets. När elementet slår till så tar det ju längre tid att värma upp 10 kg element än 1 kg, och det börjar värma rummet.
Så är det i en enkel värld där elementet har en simpel bimetalltermostat med en hysteres på ~2 grader.

I ett modernt PID kontrollerat element så har husets massa väldigt stor betydelse eftersom det styr värmetrögheten i huset/rummet. Elementets termostat slår således inte bara till och från utan den kan istället betraktas som en steglös reglering av uteffekten.
 
Med samma hysteres och termostat är det en skillnad på att först värma oljan som senare ska värma luften och om luften värms direkt. Men som sagt låt din tro styra ditt val så får dom som har en annan tro styra sitt val.
 
J Johan456 skrev:
Jag gillar också Nobö. Vill tillägga att fördelen med oljefyllda är utseendet. Vissa tycker de är snyggare. Men, smaken är som...
ADAX Neo är riktigt snygga tycker jag. Bygghemma.se brukar ha rätt bra pris på dom.
 
E elmont skrev:
Med samma hysteres och termostat är det en skillnad på att först värma oljan som senare ska värma luften och om luften värms direkt. Men som sagt låt din tro styra ditt val så får dom som har en annan tro styra sitt val.
Vilka oljelösa radiatorer rekommenderar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.