Nu har jag skaffat en kabelskyffel och en fyllhammare också. Nu finns inga ursäkter längre…:D
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Testade att gräva lite med alla spadarna, och min konklusion är att alla 3 behövs. Skära med spetsspaden, luckra upp och bända stenar med fyllhammaren och lyfta och gräva med kabelskyffeln.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
Precis så är det att har man flera alternativ kan man välja just "det" för olika arbetsuppgifter.;)
Det som skiljer hos mig är att jag inte har en fyllhammare utan ersätter de momenten med en korp istället.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nummer 1 kabelskyffel är oerhört bra, rekommenderas
 
Av ovanstående har jag aldrig använt annat än den första, den smala skyffeln. Perfekt om man ska gräva ner en kabel för hand.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Kabelskyffeln är förträfflig, dock så behövs även fyllhammare eller korp samt spett för att få bort större stenar. I min gräsmatta så finns det en hel del 5-10-kilosstenar som inte en spade rår på och som behöver bändas bort.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
nikasp
Nr 1 tillsammans med en hacka eller korp och spett så klarar man det mesta tycker jag.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Tack för alla tips. Så här gick det:


Nygrävd grästäckt trädgårdskabelgrav framför husets fasad med synliga kabelskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd grävning i trädgård för installation av dränering med gula rör och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra olika spadar lutade mot en mörkgrå vägg och en spräckt murkna på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd smal grävd kanal i en gräsmatta som ledning för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:)
 
  • Gilla
henkemail och 2 till
  • Laddar…
Och dragtråden eller fanns det i den slangen ;)
2-3 klippningar i vår så syns inget.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och dragtråden eller fanns det i den slangen ;)
2-3 klippningar i vår så syns inget.
Jäpp, dragtråd i röret. Vederbörlig el dragen (5G2,5) och installerad av elektrikern förra veckan. Hade iaf lite tur eftersom elskåpet sitter på precis rätt ställe. Tror det syns på en av bilderna. Hade ju varit rätt trist om det suttit på andra sidan av kåken… :)
 
Nr 1=bäst.
Föredrar den framför alla spadar/skyfflar jag har till nästan allt utom snöskottning. ;)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.