Nu är ju jag just en av dom "äldre" och jag har inte sett en EKRK 2x1,5 eller 3x1,5 användas på 20 - 30 år. Och jag tror inte någon elektriker med den minsta självaktning skulle dra EKK i ett bostadsutrymme varken ung eller gammal.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
MultiMan
S Soltorp40 skrev:
Professionellt och med yrkesstolthet använder man definitivt 2-ledare och inget annat. Att lägga ut oanslutna Gul/gröna nedlåter man sig inte till.

I mycket pressade lägen möjligen, och då klipps den gul/gröna av direkt vid kabelslutet så att den inte går att använda/lita på i framtiden i någon ände. Men inte ens gärna det. Om man kan spara in någon 20-krona åt kunden, som i alla fall måste betala tusenlappar för ett arbete, men denna 20:a riskerar egen försäkring, diskussioner vid besiktning etc inses lätt att dumsnål vore ett svagt uttryck.

OM däremot det faktiskt finns riktig skyddsjord i matande dosa är det ok med Gul/Grön, som då ansluts till sagda jord, trots att den inte "behövs" i strömbrytaren.
Om man vill jorda i framtiden så måste man alltså dra en helt ny kabel istället för att använda befintlig eftersom du klippt av fullt användbara ledare. Kan du förklara fördelen att göra så?
 
Att professionella elektriker tar alla genvägar som går är väl känt och anledningen till att jag inte använder elektriker hemma. Låter som en märklig ursäkt att man inte får plats med en kabelring i bilen.

Självklart drar jag fram en 2G till brytaren och inte 3G, om det är 2 ledare som behövs för brytaren. Skulle jag i framtiden känna ett trängande behov att jorda brytaren så är kabelstumpen på 1,20 m en snabb sak att byta ut.

Och behovet idag är väl knappast jord till brytarna utan med de smarta hem-kopplade fjärrbrytarna typ Z-wave eller 433 MHz så behövs ofta en nolla, inte en jordledning. Och då går den oanvända gulgröna ledaren ändå inte att använda.
 
Det handlar INTE om en ring i bilen utan ensak till i en i övrigt fullproppad bil. Det finns tusentals saker som man måste lämna "hemma" för att få plats med det viktiga, att du som icke yrkesman inte förstår det är kanske inte så konstigt.
Det finns ju ingen fördel med att använda 2x.
Och vad är nackdelen ?
Och vad har "smarta hem" är med saken att göra?
Ps
2G finns inte utan den heter 2x, däremot finns 3g och 3x
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Om man vill jorda i framtiden så måste man alltså dra en helt ny kabel istället för att använda befintlig eftersom du klippt av fullt användbara ledare. Kan du förklara fördelen att göra så?

Det finns alltid en risk att någon i framtiden hittar den gul/gröna och använder som skyddsjord, utan att kontrollera om ledningen är ansluten i andra änden. Är det klippt så minskar den risken betydligt.

Faran är störst om det är en kronomkopplare ("dubbelströmbrytare"), och då en 4G1,5, där någon i framtiden ersätter den dubbla brytaren med en dimmer och ett (jordat) vägguttag. Både Blå och Gul/Grön finns ju framme - "hur svårt kan det vara", och med en enkel bygel/ihopkoppling vid lampan funkar vägguttaget utan att man behöver öppna dosan - tur att man är smart och "vet hur det funkar"!
 
Ja som sagt en oanvänd jordledare skall antingen kopplas till jord i matande ände, och lämnas oansluten där den inte behövs, eller klippas bort. Det skall inte ligga en jordledare som inte är ansluten i matande ände.
 
E elmont skrev:
Och vad har "smarta hem" är med saken att göra?
En del styrpuckar av de sorterna jag beskrev kräver nolla framdraget där den placeras. Ofta hamnar de bakom strömbrytarna så det är alltså där det behövs en nolla. Vilket inte en 3G-kabel tillgodoser då man enligt tidigare inlägg absolut inte får använda gröngul till något annat än just jord.

E elmont skrev:
Det handlar INTE om en ring i bilen utan ensak till i en i övrigt fullproppad bil. Det finns tusentals saker som man måste lämna "hemma" för att få plats med det viktiga, att du som icke yrkesman inte förstår det är kanske inte så konstigt.
@elmont ber om ursäkt om jag var lite giftig. Som lekman har jag inte full insyn i hur det är att arbeta med detta till yrket. Noterar att många hantverkare, inte bara inom elyrket, ofta tar genvägar som jag som gör-det-självare aldrig hade gjort. Att lägga 2-ledare där det behövs 2 ledare ser jag som självklart ur en naturresurssynpunkt men det kan naturligtvis finnas ekonomiska och tidsmässiga incitament till att använda en annan kabel.
 
Redigerat:
Normalt har man 3g-4g-5g med i bilen och tror man att man i framtiden kommer att sätta ett uttag eller nåt annat som kräver nolla använder man fyrledaren. Och att någon hempulare inte förstår hur det är utfört kan man inte ta någon större hänsyn till, skulle man det skulle man inte kunna göra nått alls, för ingen kan ju gissa vilka tokigheter vissa gör/tror är ok. När man utför en elinstallation förutsätter man att det är en yrkesman som i framtiden kommer och "pillar" i dosor och apparater.
Ps
Det som du kallar genvägar är troligen i många fall gängse metoder, det är bara det att lekmän kanske inte alltid har full koll på hur och varför man gör olika saker..
 
  • Gilla
Willmanh och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Frågan är i stort sett omöjlig att svara på utan att se bilder. Helst skulle man vilja vara på plats för att se förutsättningarna.

Arbetet är behörighetskrävande, bara så du vet.

Vad var din plan för att lösa det?
Töntsvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.