S stomneby skrev:
Jag skulle ha kört med elförzinkade pressrör i första hand men då måste man ha tillgång till en rörpress. Det enklaste är pa/polyamid/nylon slang den håller alldeles utmärkt och har inga hyss för sig. typ [länk]
Tack för det (lite sent svar...).

Jag måste fråga för att försöka känna mig mer klok:

Hur väljer du detta framför t.ex. prisolrör och rör i rör, för t.ex. tappvatten? Ditt förslag tycks vara billigare, men finns det fler argument?

Sista funderingen: Förslag på dimension? 10mm på insidan är största dimensionen på den slangen du föreslår, om jag tolkar "12x10 mm" rätt.
 
T tobbew skrev:
Någon som har koll på material som är lämpliga att bygga in?
Jag skulle undvikit att bygga in rören över huvud taget.
I hemmet kan det vara snyggt med inbyggda ledningar, men i garage, verkstäder och stall t.ex. är utanpåliggande mer praktiskt.
Det kan ju behöva justeras/repareras någon gång...
 
  • Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
T tobbew skrev:
Tack för det (lite sent svar...).

Jag måste fråga för att försöka känna mig mer klok:

Hur väljer du detta framför t.ex. prisolrör och rör i rör, för t.ex. tappvatten? Ditt förslag tycks vara billigare, men finns det fler argument?

Sista funderingen: Förslag på dimension? 10mm på insidan är största dimensionen på den slangen du föreslår, om jag tolkar "12x10 mm" rätt.
Mina skäl för att köra med stålrören är pris och utseende med rör så är det mycket lättare att klamra upp rören snyggt och rakt. prisol och rir vill gärna bli lite hoppsan hejsan när de skall gå synligt men pex slang är nog prismässigt svårslaget då PA slang i lite större dim inte verkar helt lätt att hitta som konsument. Länken jag skickade till swedol var bara ett exempel. 10 invändigt är i klenaste laget om det blir lite längd på slangen.Lite matnyttig läsning med tryckfall i olika rör slangar kopplingar och lite till.www.unoflow.se/userFiles/PDF/Kolvkompressorer/Tryckluftsskolan.pdf
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Krilleman
Jag har elförzinkade 15mm rör i min egen installation. Fungerar klockrent samt även enkelt att klamma snyggt med falusnaps mini 12-15. Kompressorn är en kina-variant med dubbla kolvar och 50L tank som dom flesta säljer (tex jula & CO). Räcker gott för att både snickerier men även till större användningsområden som att bygga en hel friggebod.

Det är även elförzinkat som installeras på tunga industrier idag. Många grova stammar är gängade blåa stålrör, men sticken ner till maskiner och dylikt är ofta i pressad variant.

Ett tips är att inte gå på niten att köpa en billig slangupprullare. Allt under 1000:- går bort direkt framöver. Jag köpte denna på bild för ett par hundringar på Jula. Vilken miss! Fungerar skapligt men inte mycket mer. Byte är på G!

Min installation (i mitt eget pannrum) med geberits Mapress kan ser ut såhär:
 
  • Elförzinkat rör med manometer och anslutningar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slangupprullare monterad på vägg med ansluten blå slang, intill en digital temperatur- och fuktighetsmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elförzinkat 15mm rör klamrat mot tak i pannrum med synliga anslutningar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elförzinkade rör och klammer i ett pannrum, med synliga installationer mot en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elförzinkat 15mm rör klamrat mot vägg i pannrum, del av en hantverksinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips!

Men jag har inget val, jag "behöver" ha en inbyggd lösning. Det stora argumentet är att huset är förberett så, det mindre argumentet är att jag har en takhöjd på mindre än 2m vilket gör att rören tar värdefull plats om de monteras utanpå.

Så, vem vill ha sista ordet, vad ska jag köpa? Jag är bra sugen på att bli färdig i bjälklaget nu så att jag kan gå vidare i livet. :)

Tack!
 
Pex rör i rör
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.