Finns bara Festools
 
Skruvdragare fra festools er bare svindyre i forhold til hva man får. Eneste grunnen til å kjøpe festool skruvdrager etter min mening er for å ikke ødlegge det svarte og grønne fargespektret på verkstedet :p
 
Vinkel, skruvstopp mm.

Festools = genomtänkt kvalite, men lite dyrt för hemmapularen.

deras sänksåg = guld
 
Hur var det med AEG, ägs de inte av Milwaukee sedan ett antal år? Tror att ATCO sålde iväg dessa för kanske fyra år sedan eller så. I huvudsak verkar det fortfarande vara rätt lika maskiner iofs. Batteridesignen är ändrad och överlag ser de lika ut som Milwaukee. Jag kör gammal AEG och är supernöjd. Hur lion-maskinerna är vet jag inte...

Jag delar din uppfattning om Hitachi, inte alls nöjd med dem och ergonomin funkar inte alls för mig. Jag har testat Panasonic några gånger och den verkar start men samma sak där, ergonomin funkar inte men kvaliteten känns bättre än Hitachi (som för övrigt brukar göra bra grejer).

Jag är bara en hobbyman men åsikter kan man ju ha för det ;-)

Bra brukskvalitet gäller i alla fall tycker jag, skippa lågprismaskinerna även om de som gillar dessa för fram argument som att det är bara att åka och byta, 5-6 ggr... Been there, done that - never again...

/Yamma

snickarboden skrev:
Hmmm, Bosch's sticksågar då? *S*
Det är väl i det segmentet som de verkligen slår allt.

Jag jublade inte heller över Boschs dragare utan kör Elu men deras GSR är underbar för inredningsjobb och där är få som matchar den.

Sen ser man hur olika man är, jag vägrar ta i Hitachis transformers-look-alike, de är helt värdelösa i greppen enligt egen erfarenhet från deras gipsdragare. Kamoflaget eller adidasränderna släpper nämligen just i tumgreppet redan i verkstadsjobb, m a o är jag noll imponerad av hur man kan skapa en sån korkad dekoration.

AEG är samma som AtlasCopco och jag gillar dem lika lite som Hiltis dragare, dvs inte alls. DW och Elu har betydligt bättre grepp för mina händer, då enbart inkluderande 12V's versionerna, de andra är för tunga för att jobba med dagarna i ända.

/Kent
 
Mikael_L
Glöm inte Bosch gröna LI-dragare, PSR 14.4 LI-II och PSR 18 Li-II.
Jag har 14 voltaren sen 2-3 år, och är fortfarande ruskigt nöjd.
Visst, laddtiden och chucken har en bit kvar till proffsmaskinerna.
Men orken är det inget fel på, och det är alltid ström kvar i den, även när den legat på hyllan i några veckar, till skillnad mot min Hitachi-proffs-maskin ;).

Jag tycker dock att dom har varit för högt prissatta, för nära proffsmaskiner. Men jag tycker det verkar som att priserna har börjat gå ner lite.
 
Jaha då har man läst och begrundat och även varit och klämt på de olika Boscharna och Makitorna. Mitt val föll på 10,8 Makitan från England i kombopaket. 2 till priset av en här i Sverige. Hoppas jag blir nöjd nu bara.. :) Ja just det första inlägget på detta trevliga forum!

//Mvh Henrik
 
Är det samma kontakt i england som i sverige ?
funkar laddaren med 240 Volt ?
 
el_richard skrev:
1 Är det samma kontakt i england som i sverige ?
2 funkar laddaren med 240 Volt ?
1 Nej
2 Ja
 
Mikael_L
Men jag tror att det även finns 110V prylar i England, men ovanligare.
Så man bör nog förvissa sig om att det man beställer är 240V.
 
Mikael_L skrev:
Men jag tror att det även finns 110V prylar i England, men ovanligare.
Så man bör nog förvissa sig om att det man beställer är 240V.
Laddare brukar vara 110-240V

Pratar vi däremot nätdrivna maskiner så finns både 110 o 230V i UK
 
Igår köpte jag en Bosch GSR 10,8 Li-2 på K-Rauta för 1899 inklusive borr och bits. Kanske inte ett kanon pris men ett ok pris tror jag.

Provkörde den idag och resultatet måste sägas vara övervägande positivt. Stark för sin storlek, smidig och verkar ha en bra batterikapacitet. Enda nackdelen hittils är den lite billiga väskan i tyg. Forstättnig följer...
 
Mikael_L skrev:
Men jag tror att det även finns 110V prylar i England, men ovanligare.
Så man bör nog förvissa sig om att det man beställer är 240V.
I Storbritannien verkar det vara krav på 110VAC skyddstransformatorer på byggarbetsplatser. Övriga världen verkar ha hoppat på jordfelsbrytare i stället... ;)
 
Balin skrev:
Igår köpte jag en Bosch GSR 10,8 Li-2 på K-Rauta för 1899 inklusive borr och bits. Kanske inte ett kanon pris men ett ok pris tror jag.

Provkörde den idag och resultatet måste sägas vara övervägande positivt. Stark för sin storlek, smidig och verkar ha en bra batterikapacitet. Enda nackdelen hittils är den lite billiga väskan i tyg. Forstättnig följer...
Jag har också en som jag fick i julklapp, är helnöjd med den. Den enda nackdelen för mig är att handtaget är aningens grovt för mina små kontorshänder, men i övrigt har den klarat av allt jag utsatt den för i form av skruvdragande och borrning (trä, tunnare metall och kakel). Håller med om att väskan känns något billig, men jag har inga höga krav där.
 
Redigerat:
Har kört en Hitachi DS12 ett par år men nu bytte jag till en Makita BDF 442.
Riktigt bra maskin, smidig, stark och skön att hålla i.
 
Jag har just en BDF442 för mycket som jag måste göra mig av med. Skulle ha den på lantstället, men stjärnorna jag köpte från skickade med en extra BHP452 av misstag. Skulle gärna ha kvar den eftersom jag tycker att den är den mest välbalanserade dragare jag provat. Helt suverän.

Men 10.8V-kittet med dragare och knack är ju annars jäkligt prisvärt från UK just nu. Kanon om man ska skruva upp skåp och komma åt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.