andersmc skrev:
En skruvdragare är att rekommendera, men jag förmodar att du funderar på en skruvautomat? Är det verkligen lönt att hyra för ett rum? Hur stort är det där badrummet? Det tar förmodligen längre tid att köra och hämta och lämna maskinen än det tar att skruva.
12 kvm ...6x2m så det blir en hel del skruva med tanke på att samtliga skivor skall fullskruvas med max 20cm mellanrum. Och så långt har jag inte till affärn där jag hyr maskinen ;-)
 
mattiasp skrev:
Jag har nyligen byggt Våtrumsvägg 2012 enligt alla regler. Det går utmärkt att skruva gips med en vanlig s.k. enpetare
Utöver att följa reglerna förstärkte jag innerhörnen med 50x50 plåtvinklar

Anledningen till plåtvinklarna är att jag tidigare fått problem med att hörn krymper isär och spricker. Jag tänkte att det skulle kunna vara förödande för tätskiktet, därav förstärkningen. Plåten satte jag fast med klammer mellan plyfa och gips. Sedan fick jag använda en annan typ av gipsskruv i hörnen. Det finns en kombityp som fungerar både för trä-och plåtregel. Den fungerade bra och borde binda ihop hörnen ordentligt i och med att man klämmer plåten mellan plyfa och gips.

I mina fortsatta renoveringar kommer jag alltid att förstärka innerhörnen med plåtvinklar, i alla typer av rum. Trähus rör sig helt enkelt för mycket för att det skall hålla sig snyggt i hörnen annars.

Exakt samma procedur här blir det då jag har ett gammalt trähus med som jag är rätt överygad om att det rör sig lite som det vill ibland;-)
 
Jag skruvlimmade reglar i hörnen som ett L. Jag räknar med att det räcker.
 
torparnorpan skrev:
12 kvm ...6x2m så det blir en hel del skruva med tanke på att samtliga skivor skall fullskruvas med max 20cm mellanrum. Och så långt har jag inte till affärn där jag hyr maskinen ;-)
Det blir ca 1000 skruvar av var sort, dvs två lådor skruv. Om det ska anses mycket eller inte beror naturligtvis på personliga referenser. Jag tycker inte det är mycket, men det är min personliga åsikt.

Du kan säkert spara ett par timmar i skruvtid genom att köra med automat istf skruvdragare. Sen kan du kalkylera med din restid, den tid det tar att lära sig använda automaten, tid att reda ut bandtrassel, kostnaden för att hyra, bilkostnaden, merkostnaden för att köra med bandad skruv istf lös etc och se om du tycker det är värt det.

Fast en skruvautomat är mycket tuffare än en skruvdragare. Den ser lite ut som en kulspruta, med skruvarna liksom i ett patronband. Och bara den känslan kan vara värd en del.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Om jag ska skruva våtrumsgips som är 12,5 mm på plywood som är 15 mm och använder gipsskruv som är 30 mm så känns det som det kvittar om det är regel bakom där gipsskruven ska sitta? Eller ska jag använda längre skruvar 41 mm och skruva vid reglar?

Gipsen är 900 mm bred och plywooden varierar lite i bredd då reglarna inte sitter med jämna cc riktigt. Får kapa bredden på de flesta plywood från 1200 mm till mellan 900-1200 mm så det vore lättast skruva gipsen i kanterna och på mitten oavsett hur reglarna sitter.
 
Ingen som kan svara på ovan?
 
Personligen hade jag nålat fast den i plyfan. En fördel att inte få skarvarna på samma regel om det nu skille inträffa...
 
  • Gilla
pettersviktor
  • Laddar…
Claesk skrev:
Löser många problem. Och slipper bekymmer med försäkringsbolagen
Men om man som jag har träplank i väggarna i hela kåken. Skall man sätta skiva och gips ändå? Gips vet jag men plywood?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.