Hejsan

Står i valet mellan en automower 310 eller gardena sileno 1300

Båda hamnar ju i samma prisklass när installationskit är vald.

Eftersom summan är samma är ju frågan vilken är bäst? Gardena är ju större sett till kvadratmeter och verkar ha mer funktioner är 310. Och husqvarna tillverkar väl gardena och har samma AI i båda maskiner?

Gräsmattan den ska användas till är inte direkt avancerad och ser ut som en hästsko och är ca 750kvadrat stor.

Tacksam för hjälp
 
Gardena har sitt nya Smart-system som kanske är intressant för dig.
Annars är det som du säger, samma programlogik och hårdvara under skalet. Väl beprövad och fungera bra. Du lär bli nöjd oavsett vilken typ/fabrikat du väljer
Silenon-familjen ska även gå att uppdatera via USB utan att besöka återförsäljaren.
 
Lustigt, jag har precis samma dilemma.
 
Ja det är ett dilemma...
Sekunden det känns som man bestämt sig så ångrar min sig och läser på mera ....
MEN är det samma programlogik och hårdvara under skalet så borde man ju logiskt välja den som ger mest för pengarna....
 
310:an har radiosignal i laddstationen för att hitta hem. Det saknar Gardenan och måste så ledes har guidekabelinstallerad. Dock är ju guidekabel att rekommendera i vilket fall. Det blir dock lite mindre spår i gräset om den inte måste köra ut med guidekablen hela tiden. Kapacitets mässigt bör dom vara väldigt lika förutom den obligatoriska vilotiden.
 
Asså? Trodde jag läst om allt men har inte hittat info att den har en radiosignal för att hitta hem?
 
Man lär så länge man lever. Den sänder ut en signal som räcker ca 8-10 meter runt laddstationen som när klipparen känner av kör slumpvis åt olika håll för att känna av åt vilket håll som signalen blir starkare. Denna funktion saknar Gardenan. Ingen jätte funktion att hänga upp sig på direkt. Hade jag varit som dig hade jag köpt den jag tycker är snyggast. Viktigare än vad man kan tro. För i början sitter man gärna och tittar på hur den knatar runt i trädgården och arbetar.
 
Låter ju som en helt ok funktion ändå!
Ska jag tillbringa så mycket tid att titta klipparen får jag nog köpa den orange nya plastkåpan till den
 

Ett sånt måste du nog minst ha, dock till modellen mindre men ändå.
 
Men jösses....

Är deras connect något att lägga 1900 kr på?

Står gratis i 2 år men sen då?
 
Sen är det inte gratis. ;D
 
Kan man på de olika maskinerna styra hur mycket, och när, den ska klippa?

Jag har en tomt med fram och baksida och en trång passage (14x1 m) däremellan. Jag kommer behöva guidekabel oavsett
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kan man på de olika maskinerna styra hur mycket, och när, den ska klippa?

Jag har en tomt med fram och baksida och en trång passage (14x1 m) däremellan. Jag kommer behöva guidekabel oavsett
Givetvis har dom en schemaläggningsfunktion med tid/dag som du programmerar efter behov. Även möjlighet för att bestämma startposition längs guidekabel och hur ofta den ska välja de olika startpositionerna..
 
Såg att en hemsida hade sileno 1600 just nu för 13999 så länge lagret räcker... Får en ju att fundera...
 
Vad har de olika varianterna för krav vad gäller laddstationen? Hur mycket fritt måste man ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.