anette_jonas: Om jag förstår dig rätt hoppas du att kunna använda din ethernet-hårddisk för filerna som du spelar upp med showcenter. Jag skulle vara glad om jag har fel men jag är ganska säker att denna produkt behöver en dator att snacka med.
Det skulle vara tråkigt om du gör dyra inköp som inte funkar som det är tänkt. Showcenter 200 verkar vara riktigt bra men man får vara beredd att ha sin dator på eller bygga en strömsnål ITX som TLovskog.
Låt oss på forumet veta hur det funkar...
 
Det går snabbt i denna branschen och visserligen har det krävts en dator med server programvara innan, och det krävs väl i princip fortfarande

MEN

Pinnacles Showcenter 200 tillsammans med ett antal andra enheter klarar en standard som heter UPnP AV, som är till för att få saker att fungera ihop.

Philips har precis släpt en WiFi fjärrkontroll som stödjer det hela.

En del nya Ethernet diskar lär finnas med MediaServer stödet inbyggt och Twonky Visions Media Server kan man faktiskt hacka in i en NSLU2 (http://www.twonkyvision.com/UPnP/install-docs/nslu2.html).

Det hela är dock väldigt nytt på marknaden och kompatibiliteten verkar vara lite si och så. Själv behåller jag nog min ITX maskin ett tag till, om inte annat så för alla andra gamla prylar.

Även ShowCenter 1000 med senaste firmware har fått UPnP AV stöd, men det funkar riktigt uselt till inte alls.
 
Som en notering kan jag också nämna att det finns en annan maskin typ NSLU2 från Sonology.

http://www.synology.com/

Denna har plats för; en intern disk, 3 externa diskar via USB samt 1 extern disk via SATA II. Inbyggd ftp och webserver i stora modellen.

Finns på diverse datorbutiker för runt 2000.
 
Intressant Thomas!
Säg att jag skulle gå ut och inhandla en NSLU2, en USB2 disk och en showcenter 200 som ju är byggd för att klara UPnP AV. Tror du det kommer att funka eller är det läge att vara lite cool?

Jag är ju lite intresserad av inspelnings möjligheten som vi pratade om ovan. Den funktionen blir man ju utan för säg inte att det går att få in en Tv-tuner i NSLU2an ;)
 
Hej,

Tja det finns de som har fått det att fungera och Twonky Vision säljer ju Media Servern för just NSLU2 så ...

Men det är ett hack ursprungligen och därför kan man ju aldrig garantera någonting. Jag har själv bara provat Showcenter 1000 UPnP AV och den fungerar sådär. Showcenter kan bara vara en rederer så man förlorar själva styrning på showcentern över vad den skall visa. Det får man ex. göra med en PDA via WiFi. Iofs rätt coolt bara det.

På B svarar jag. Hmmm det finns ju faktiskt TV tuners med USB 2.0 anslutning och NSLU2 har ju sådana, så med rätt programvara ...

Dock har jag inte sett detta.
 
Äntligen (om man får citera Gert Fylking). Nu börjar det likna något ;D.
Om det skulle fungera med TV-kort och styra en ShowCenter så vore det kanske möjligt att styra flera TV kort men från olika ShowCenters – ni kanske ser vart jag är på väg. Samtidigt verkar det börja fungera med Card Sharing vilket skulle innebära att man kan exempelvis se olika program på boxerutbudet på olika TV apparater.

Jag kan tänka mig att det till en början behöver olika PC lådor men det är ju med CS endast en fråga om antalet PC lådor/TV apparater (även om pengar såklart ;))
Någon som kan verifiera min teori ???
Hur långt kommer man med dagens program och hårdvara ???

Mvh
Peter
 
Kan nog inte annat än hålla med drx. En HTPC blir både billigare och enklare. Du får dessutom en mycket mer användbar produkt. Den drar naturligtvis lite mer effekt under användandet, men knappast några 200W i standby-läge. Själv tänkte jag bygga en som jag har budgeterat för ungefär 1700 kr (visserligen med en del överbliven hårdvara), som kommer att bli betydligt kraftfullare än en showcenter+NSLU2+extern HD.
 
Jag kan hålla med om att en HTPC är mer generel och användbar. Grafiken för menyer etc. har också en tendens att vara way-way-way snyggare, men enklare och billigare är väll tveksamt.

En Showcenter 200 får du för runt 2000 och en extern 250Gb USB disk för ytterliggare en tusenlapp. Denna är bara att plugga i väggen och titta på alla format inklusive HD.

Har du en server och vill ha 2-3 stycken showcenters är de betydligt billigare än serven plus 2-3 HTPC.

När det gäller effektförbrukningen så drar min Showcenter runt 11W när den kör för fullt och högsta upplösningen. Det är väl ungefär vad en HTPC drar i standby. Skall du upp och köra HD upplösningarna med en HTPC så räcker väl knappast 20 gånger det.

Tilläggas kan väl att jag själv har haft ett antal HTPC för många år sedan och har varit mycket nöjda med dessa. Numera tycker jag nog dock att den 2:a generationen som ShowCenter 200 är betydligt bättre och enklare.
 
Hm... Hänger inte alls med i matematiken. Vad menar du med att en server + 2-3 showcenters skulle bli billigare än en server + 2-3 htpc ?
 
Hej,

Nja. En HTPC kan man få för mindre än en showcenter + externdisk (HTPC har disken internt då).

Men den vanligare kopplingen när det blir lönt med denna teknologin (IMHO) är om man har alla familjens foton, video, inspelade tv prylar, etc på en server och sedan kopplar spelarna mot den. Då blir det billigare med showcenter, eftersom enbart showcentern är billigare än en HTPC och servern behövs för båda.

Så tänkte jag, rätt eller fel ...
 
Titta på att använda en xbox, den kan allt utom att spela in. Kostar inte mycket (1200-2000 kr), klarar HDTV (och vanlig TV), spelar upp musik, bilder, filmer (alla format) och man slipper fibblet med tangentbord och startuptider som HTPC har. Media PC är så jobbiga, menyer och program och bootning, inget man vill ha vardagsrummet.

Dock måste man ha en knäckt xbox för att göra allt, surfa runt lite så hittar ni info.
 
Greenman, följde ditt råd och surfade runt bland lite
xbox-länkar. Verkar vara ett klart intressant och smidigt alternativ. Det jag dock har lite svårt för är utseendet/formatet på själva konsolen. Vet du hur pass väl det låter sig göras att lägga över hårdvaran i en ATX-
eller mATX-låda ?
 
nej det är rätt egen mekanik. Det finns naturligtvis entusiaster som gjort om den men i praktiken är det nog bara att vara nöjd med lådan. Lådan finns dock i en massa MAC liknande designer med genomskinlig plast i vitt och grönt om man tycker den svarta är ful.

Nackdelarna som jag ser det med xbox är:
Stor och ful
Relativt hög ljudnivå
Kan inte slås på via fjärrkontrol (kan dock slås av)
Ingen inspelning
Måste chippas för att funka med XBMC (xbox media center)

Fördelar:
ALLT ANNAT, featurelistan är för lång att skriva ner. Inget saknas. Kan tex gå ut på nätet och kolla väderprognoser, går in på imdb.com och kollar vilka skådisar som är med i filmen du tittar på medans du tittar. Alla videoformat har perfekt stöd och uppdateras hela tiden om något ändras. HDTV. korrekt PAL/NTSC hantering. Subtitlestöd i alla format. Spelar filmer från lokal HD eller via nätet (vanlig shared folder).
 
Hej
Har köpt mig en SC200 nu och även om installationen inte har gått så smärtfritt så tror jag nog den kan vara värd sitt pris. Har bara testat med kabel än, men jag har lite problem med uppdateringen av hårdvaran. Får se ifall det löser sig ifall jag installerar om till den gamla versionen igen. Men man tycker ju det är lite mysko att man inte kan uppgradera mjukvaran utan att hårdvaran ska strejka. Fick igång den endå härrom dagen och då fungerade den fint, men nu strular han bara. Får se ifall jag får ork att lägga ner tid på den under veckan.

/Hylsan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.