ojojoj vad trassligt detta blev. Det slutar väl med att jag gör som vanligt. Fogsvansen, och sedan kör man sista slicket med handöverfräsen.
 
R
O Olf Oggler skrev:
ojojoj vad trassligt detta blev. Det slutar väl med att jag gör som vanligt. Fogsvansen, och sedan kör man sista slicket med handöverfräsen.
Varför? Du vill väl få ett bra resultat?
Eller vill du bara äga en cirkelsåg så är det bara o köpa en..
 
Klart du ska ha en sänksåg!

Titta på Marketplace, det finns flera Boschsågar som ser fina ut och ett gäng festools som passar din budget. Festool om du vill ha klyvkniv, annars är Bosch/Mafell ett trevligt alt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Antar att det beror på vad man menar med bra precision. Jag klarar iallafall inte av att få ett vinkelrätt och helt rent snitt om jag inte använder en såg på skena. Inte sällan handlar det ju också om situationer där man inte kan såga djupare än materialet (även om jag själv inte sågar så så ofta). Då är ju handsågarna rätt opraktiska.

Sänksågen fyller en tydlig funktion här, det går inte att snacka bort.
Det blir helt klart enklare och snabbare med en sänksåg.
Jag har inte heller kunskapen att göra det med en handsåg men det är fullt möjligt.
Har däremot gjort det flera gånger med en vanlig handcirkel. Visst det kräver lite trixande och noggranna mätningar men fullt möjligt.
 
R
N Niq skrev:
Det blir helt klart enklare och snabbare med en sänksåg.
Jag har inte heller kunskapen att göra det med en handsåg men det är fullt möjligt.
Har däremot gjort det flera gånger med en vanlig handcirkel. Visst det kräver lite trixande och noggranna mätningar men fullt möjligt.
Men ett snitt med en cirkelsåg på en smygbräda blir inte lika fin som med en sänksåg med skena..
 
R Rejäl skrev:
Att jämföra en cirkel såg med en sänksåg..
Sänksågen gör betydligt finare snitt vid klyvning med användandet av an skena.
Sänksågen är en mer precis såg.
Är det inredning o smygar som behövs klyvas upp så blir resultatet med Sänksågen mycket bättre än med cirkelsåg…
En cirkelsåg är ett mer grovt verktyg som används till stommning, tak och allt i allo såg..
Nu jämför du snarare såg på skena vs såg utan skena. Finns skenor till cirkelsåg också.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
R
Ola C Ola C skrev:
Nu jämför du snarare såg på skena vs såg utan skena. Finns skenor till cirkelsåg också.
Men en vanlig cirkelsåg på skena gör inte samma snitt som en sänksåg..
 
R Rejäl skrev:
Men en vanlig cirkelsåg på skena gör inte samma snitt som en sänksåg..
Jo om skenan har gummiläpp och gummit är anpassat till sågen
 
Egentligen har jag svårt att förstå varför en cirkelsåg på skena skulle göra ett sämre snitt än en sänksåg på skena?
 
R Rejäl skrev:
Men ett snitt med en cirkelsåg på en smygbräda blir inte lika fin som med en sänksåg med skena..
Med en bra cirkelsåg med bra klinga så kan du få det lika bra. Och rätt hjälpmedel
 
R
MathiasS MathiasS skrev:
Jo om skenan har gummiläpp och gummit är anpassat till sågen
Om du tar en vanlig cirkelsåg och känner på klingan genom att vicka på den så känner du att den är inte lika stabil som om du känner på en sänksåg från tex. Festool..
Det är detta Festools sänksåg vida känt för dom har en helt grym balans o stabilitet i sin såg när det kommer till klingas stabilitet som är avgörande för snittet man sågar..

Det är fler faktorer än styrskena med gummilist på som styr..,
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Om du tar en vanlig cirkelsåg och känner på klingan genom att vicka på den så känner du att den är inte lika stabil som om du känner på en sänksåg från tex. Festool..
Det är detta Festools sänksåg vida känt för dom har en helt grym balans o stabilitet i sin såg när det kommer till klingas stabilitet som är avgörande för snittet man sågar..

Det är fler faktorer än styrskena med gummilist på som styr..,
Självklart är det skillnad på en billig cirkelsåg och en dyr sänksåg. Varför skulle man annars betala för sänksågen? Jämför du sågar i samma prisklass så är det ingen skillnad.
 
  • Gilla
Trollskidan och 2 till
  • Laddar…
Precis vad jag också tänkte. Är verkligen en sänksåg från Jula bättre än en Festo cirkelsåg?
 
R Rejäl skrev:
Om du tar en vanlig cirkelsåg och känner på klingan genom att vicka på den så känner du att den är inte lika stabil som om du känner på en sänksåg från tex. Festool..
Det är detta Festools sänksåg vida känt för dom har en helt grym balans o stabilitet i sin såg när det kommer till klingas stabilitet som är avgörande för snittet man sågar..

Det är fler faktorer än styrskena med gummilist på som styr..,
Festool gjorde förr en vanlig handcirkel också. Har inte sett den på länge så jag tror den utgått men så följer jag inte med allt om Festool heller. Klingan på den var precis lika stabil som på deras sänksåg. Vilket den också är på andra vanliga handcirklar i samma kvalitetsklass.
 
R
useless useless skrev:
Självklart är det skillnad på en billig cirkelsåg och en dyr sänksåg. Varför skulle man annars betala för sänksågen? Jämför du sågar i samma prisklass så är det ingen skillnad.
Men jag har både cirkel och sänksåg ifrån Festool top Off the line det året som köptes in men cirkelsågen sågar inte samma snitt i tex. Mdf board när man sågar smygar..
Har testat detta ett antal gånger med samma resultat att Sänksågens snitt blir bättre…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.