Skicka en bild på din elcentral till elektrikern. Så tar han med rätt prylar direkt...
 
Det är väl en ganska stor kompressor (>10hk??) om den inte startar med 16A B säkringar.

Men om det går att installera Csäkringar med tanke på utlösningsvilkor så är det lika bra att göra det.
 
C säkring är den normala säkringen i dessa sammanhang med stora motorer. Men utlösningsvillkoret måste alltid vara uppfyllt, så det styr säkringsvalet. Motorer på över 10 hk är svåra att starta med 16 A säkringar.

Har kompressorn några hjälpmedel iform av Y D start och dekompressionsventiler??
 
C säkring är den normala säkringen i dessa sammanhang med stora motorer. Men utlösningsvillkoret måste alltid vara uppfyllt, så det styr säkringsvalet. Motorer på över 10 hk är svåra att starta med 16 A säkringar.

Har kompressorn några hjälpmedel iform av Y D start och dekompressionsventiler??

Vad är det för storlek på huvudsäkringarna. Även eleverantören har åsikter om direktstart av stora elmotorer i bostadsområden.
 
nej de är inte 10hk den är på 4hk, ja de stod nått om Y D start i manualen dekompressionsventiler har jag inte sett något om men det är möjligt... vad innebär Y D start förresten? måste man koppla in generatorn på ett spec. sätt då eller e de bara att sätta l1 l2 l3 där dom ska vara o köra igång? huvudsäkringarna är 16A men jag antar att kompressorn inte kommer dra enormt mycke endå tyckte de stod 3kw på tanken... annars får jag släcka ner huset när jag ska starta den :D vadå vad har elleverantören med det att göra får jag inte koppla in vad jag vill i mitt hus? dom borde ju bli glada att jag köper mycket el tycker man :S
 
Motorstart med B-kar blir gärna lite fel man kan nog direkt tumregelmässigt säga att man ska välja C-kar. Och elleverantörerna kan stödja sig på standardkravet att vid direktstart ska startströmmen ligga under 1.5 x mätarsäkringen så då får man att 6-8 x In för motorn ska vara mindre än 1.5 x mätarsäkringen. Förr fanns istället angett max effekt vid direktstartad motor i tex IBL och motsvarande regelverk.
 
4hk ska nog gå bra utan Y-D start. 10hk skulle säkert var knepigt utan.
Jag har nån gång sett krav eller rekomendationer när Y-D start är måste, men kommer inte ihåg det nu.
 
Kicken skrev:
4hk ska nog gå bra utan Y-D start. 10hk skulle säkert var knepigt utan.
Jag har nån gång sett krav eller rekomendationer när Y-D start är måste, men kommer inte ihåg det nu.
Förr var ofta angett gränsen större än 4 kW skulle Y/D-startas, även ganska tydligt om du ser till märkdata för standardmotorer > 4 kW är oftast 400/690 V.
 
Den kompressorn bör nog kunna starta på 16 a säkringar utan större problem.
Är den inkopplad till elnätet kontinuerligt, då kan en s.k nollspänningsutlösare vara på sin plats så att den inte startar tillsammans med annat i huset efter ett strömavbrott. Det är dumt att lösa ut huvudsäkringarna när ingen är hemma.

I ditt fall kommer den 3 pol automatsäkringen mest att funka som en ''strömbrytare''. Vid eventuella fel (kortslutning) kommer alltid en 16 A huvudsäkring att gå sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.