Husqvarna220Ac skrev:
Vet då ingen som slipar knivar på bensinklippare, verkar gå bra ändå..
Ja byter man kniv ist. för slipa så ;)
 
Pratade nu om bensinklipparen, varken slipat eller bytt denna, vet då ingen som gjort det heller..
 
Är man bara snål nog och kniven är hel för övrigt så går det även slipa "rakbladknivar" oxå :)
 
quick skrev:
Är man bara snål nog och kniven är hel för övrigt så går det även slipa "rakbladknivar" oxå :)
Ja herregud det har jag faktiskt testat en gång men min tid är mer värd än så kan jag säga:). Köper knivar på ebay för en spottstyver och byter ofta.
På bensinklippartiden slipades eller byttes förstås kniven inför varje säsong.
 
Redigerat:
Husqvarna220Ac skrev:
Pratade nu om bensinklipparen, varken slipat eller bytt denna, vet då ingen som gjort det heller..
Hår är en som slipar knivarna på bensinklippare,jag är nog inte unik i de fallet
 
Jag slipar knivarna på el-klipparen och bensinklipparen på landet varje säsong. Knivarna till Bosch-roboten vid villan slipar jag 2-3 ggr. Det gör stor skillnad med skarpa knivar!!! F.ö så har min Bosch gått 5 säsonger nu. Fungerar utan större problem. Kanske litet känsligare på ojämnheter än andra klippare, men ger klart snyggast gräsmatta.Tycker dock att ljudnivån är o-snyggt hög, men det stör inte.
 
F
boltis skrev:
Aja. Där kan jag inte riktig hålla med dig. Alltid vassa? Nja. Det är ju det som är nackdelen med rakbladen, att dom tappar skärpan relativt fort. Klipper bra som tusan när dom är nya dock men tenderar sedan att mer slita av gräset med bruna och kluvna toppar som följd. Finns ju en anledning till att somliga ÅF skickar med över 100 extraknivar vid köp av maskin.........

Och smutskastning? Kan jag väl inte heller hålla med om. Jag anser väl mig ha hyffsad erfarenhet av det här med klippare och hanterar klippare både med rakblad och fasta knivar. Att knivar lossnar/bryts är ett känt faktum, men jag skulle väl inte heller kalla det ett stort problem. Hade det setts som en samhällsfara hade man ju inte fått sälja produkter med den typen av kniv.Men att det händer, det gör det absolut. Inte lika frekvent med de nyare knivarna dock. De som har problem med knivarna har oftast en felinstallerad maskin och det kan man ju inte skylla på varken maskin eller knivsystem.

Man kan väl säga så här. Det är två olika lösningar på samma sak.Att klippa gräs. Bägge är godkända och fungerar men ställer också krav på att underhållet sköts och att maskinen är installerad på ett korrekt sätt. Sedan vilket system du föredrar är upp till var och en.
Snälla, upplys oss ofrälsta om vad det är i INSTALLATIONEN som påverkar kniven vara eller icke vara?
 
Tack så mycket alla inblandade. Jag lär, förhoppningsvis, återkomma när det är dags att tänka till över installationen av roboten :)

/C
 
fsn skrev:
Snälla, upplys oss ofrälsta om vad det är i INSTALLATIONEN som påverkar kniven vara eller icke vara?
Inte mig du citerade men tar mig friheten att svara ändå. Ett exempel är att inte lägga tråden för nära eventuella stenkanter som gräsklipparen kan köra över och slå kniven i. Eller avgränsa sluttande föremål som gräsklipparen med lite otur kan klättra upp på och fastna. Även gränsa av eller täcka över eventuella rotben.
 
Angående vilken modell som är ekonomiskt bästa valet så gjorde jag en kalkyl över 10 år för ett tag sedan.
Jag uppskattade service, reparation, batteribyte, strömförbrukning, inköpskostnad mm.
Den lilla maskinen i min kalkyl fick gå många mer timmar för att klippa samma yta, vilket gör att batteribyte och reparation blir så pass mycket dyrare, att den förlorar i längden.
Det jag kom fram till var att den större maskinen var mest ekonomisk.
Så ur ekonomiskt perspektiv tror jag det är fördelaktigt att välja den med "för hög" kapacitet.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Här är en till som "slipar" kniven på bensinklipparen.

Inte rakbladsvass, men längst ut vässar jag till den värsta "rundheten" med en vinkelslip.
 
Många Husqvarna klippare har "samma" klippdäck, bara större batteribank/laddare, så stor skillnad kan det inte vara i driftkostnad, och energiförbrukningen handlar 5-9kwh/mån.

Jag köpte en som var nästan 3ggr för stor, annars måste den gå dygnet runt..
 
Husqvarna220Ac skrev:
Många Husqvarna klippare har "samma" klippdäck, bara större batteribank/laddare, så stor skillnad kan det inte vara i driftkostnad, och energiförbrukningen handlar 5-9kwh/mån.

Jag köpte en som var nästan 3ggr för stor, annars måste den gå dygnet runt..
Men det är ju just det som det blir om det är ungefär samma prylar och den ena måste gå dubbelt så mycket.
Då slits den dubbelt så mycket.
 
Batteriets storlek i sig har faktiskt ganska liten betydelse. Det hänger mer på laddaren. En "vanlig" klippare kör en timme, laddar en timme och så vidare. Med dubbelt så stort batteri så kör den två timmar och laddar två timmar. Man tjänar en timme i starten av klippningen men inte mer.
 
engs
Om den behöver ladda färre gånger bör man spara lite söktid när den ska leta sig till laddaren, och även minska risken för spårbildning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.