peternicklas
MrSmith skrev:
Gå till en granne och kolla. Kolla hur tråden ligger och om han följt instruktionerna. Bilda dig en egen uppfattning.

Historiskt är detta underforum svårt att föra en konstruktiv diskussion i då då vissa "gudar" har patent på sanningen.
Gå till en återförsäljare och mät undertill på klipparen mellan kniv och yttersida på kåpan, mät längsta avståndet. Större avstånd med att klippa för hand. Har du ett fast hinder så kvittar det hur tråden ligger. Geometrin på klipparen är det som bestämmer. Papper och penna, rita, mät och räkna, är inte svårare än så.
 
Det är väl självklart att det spelar roll hur tråden ligger, lägger du den för långt från rekomendationen från ett fast hinder ökar den oklippta delen med motsvarande, för nära så krockar klipparen.
Rätt svar om HQ är förresten 20 cm som lämnas oklippt mot fasta hinder, 15cm mot rabatter och liknande.
 
Jag skulle värdera annat; t.ex. hur tyst klipparen går högre för den ska gå ett antal timmar per dag, än att stirra på kantklippning för det verkar ju inte funka 100% i vilket fall som helst: Kolla 2.24 in i filmen: https://www.youtube.com/watch?v=5rpVnU0J1_M

Jag tror att du lär ta fram trimmern mer eller mindre oavsett vilken klippare du väljer, givet att du inte sätter stenkant runt allt.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrSmith
  • Laddar…
peternicklas
Här har du en oberoende test mellan Gardena och Landroid. Den enda som finns då HQ inte vågar ta med Landroid i sina egna demofilmer som den i inlägget ovan.
 
Robomow lämnar inte mer kvar att trimma än vad du får när du kör med din vanliga klippare.

Finns ingen maskin som kan slå den när det gäller det - men det skulle vara toppen om
den kunde fås med guide kabel vilket skulle göra den ännu bättre.

Men man kan inte få allt:)
 
peternicklas skrev:
Här har du en oberoende test mellan Gardena och Landroid. Den enda som finns då HQ inte vågar ta med Landroid i sina egna demofilmer som den i inlägget ovan.
Har länken till testen försvunnit eller tagits bort?
 
peternicklas skrev:
Ska man rekommendera något så är det bra att ha fakta och inte egna påstående.
Landroid är INTE känslig för fler fabrikat än vad HQ är.
Sedan kan man diskutera detta med kvalitet. Det finns fel på alla typer av klippare och Landroid har inte fler fel än de andra. Vet många som har haft stora problem med sina HQ både efter regn men även efter åska.
En Landroid kostar runt 8000:- HQ rear just nu ut deras gamla 220 för mellan 18000 - 20000:-.
220 går ibland att hitta för 14-15.000 så är man sugen på en sådan och har lite tålamod finns det pengar att spara (jämfört med att lägga 18-20.000 alltså).

Jag har inte sett någon HQ-ägare som haft problem med regn, om det inte är så att klipparen har kört i stora/djupa vattenpölar. Det gillar nog ingen robotgräsklippare. Åska är ett problem för alla elektroniska prylar, det är svårt att komma ifrån. Menar du att det bara är HQ som är känslig för åsknedslag?

peternicklas skrev:
Gå till en återförsäljare och mät undertill på klipparen mellan kniv och yttersida på kåpan, mät längsta avståndet. Större avstånd med att klippa för hand. Har du ett fast hinder så kvittar det hur tråden ligger. Geometrin på klipparen är det som bestämmer. Papper och penna, rita, mät och räkna, är inte svårare än så.
Längsta avståndet? Det är väl kortaste avståndet man ska mäta? Dvs. om knivarna sitter 20 cm från sidan men 10 cm från fronten så är det 10 cm som gäller. Då kan den ju klippa 10 cm från hindret.

Hur som helst så lämnar Husqvarna/Gardena 15 cm kvar (något mindre för de minsta modellerna), inte 20 eller 30, vilket f.ö. verkar vara samma som Landroid L. Manualen rekommenderar att man lägger slingan så man får några centimeters marginal vid hinder, därför säger man att det blir 20 cm vid fasta hinder. Jättesynd såklart, men om den ändå lämnar gräs så tycker jag inte att det spelar så stor roll om det blir 10 eller 15 cm kvar. Man måste ändå lägga sten alt. gå med trimmer. Och det är inte så mycket jobbigare att lägga 15 cm sten än att lägga 10, om man väljer den vägen. Däremot hade jag gärna haft möjlighet att klippa ända ut i kanterna som vissa fabrikat verkar ha, men jag är lite tveksam till säkerhetsaspekterna förenade med en sådan lösning.

Husqvarnas/Gardenas största styrka jämfört med andra tillverkare verkar vara guidekabeln, som på något magiskt sätt i en s.k. "oberoende" test utmålades som en nackdel. Guidekabeln gör att klipparen behöver avsevärt kortare tid för att hitta från och till laddstationen. I min egen trädgård är det exempelvis aldrig mer än ca 55 meter till laddstationen efter att guidekabeln lokaliserats, däremot kan det vara uppåt 200 meter om man följer begränsningskabeln. Man måste inte använda guidekabel, låter man bli så fungerar det precis som med de andra tillverkarna. Men man har möjligheten att lägga en guidekabel, till skillnad från de flesta andra märken. De större/dyrare modellerna har t.o.m. stöd för två st, guidekablar.

HQ/Gardena klarar även lite brantare sluttningar, åtminstone de nyare modellerna (skillnaden mellan 35% och 40-45% är avgörande för många trädgårdar) och verkar ha bättre ratio mellan drift/laddning, men det skiljer ganska mycket mellan olika modeller så det är svårt att göra en tydlig jämförelse. Och så tycker jag personligen (OBS: ren personlig åsikt) att HQ verkar ha lite mer genomtänkt mjukvara. HQ-maskinerna är även specade att klara längre slingor än t.ex Landroid, men gränsen för vad som fungerar i praktiken är lite oklar för samtliga maskiner. Dock kan det bli svårt att hävda att maskinen SKA klara t.ex 500 meter om det står 200 i specarna, så tillverkarna kan tänkas bli lite tvära om man klagar på att signalen blir svag när man överskridit siffrorna de angett.

Den stora och uppenbara nackdelen med HQ/Gardena är givetvis priset. De är helt enkelt svindyra. Jag tycker även att deras support är alldeles för dålig, kanske inte sämre än andra om man ska tro det man ser i andra trådar men med tanke på att det får anses vara premiumprodukter (de är i princip dyrast på marknaden) så håller det inte att ducka frågor och hänvisa till återförsäljarna.

Det är möjligt att Landroid-maskinerna låter mindre än HQ, det kan jag inte svara på då jag inte haft möjlighet att jämföra dem, och specifikationer när det gäller ljudtryck brukar inte riktigt gå att lita på, det jag vet är att både min 310 och farsans 320 låter löjligt lite. Om jag ska kolla var den befinner sig när det är mörkt ute får jag gå med ficklampa, för det är jättesvårt att försöka lyssna sig till var den är och klipper. Man hör den inte förrän man är några meter ifrån. Om det finns maskiner som är ännu tystare är det såklart bra, men att få ner oväsendet ännu mer är knappast något jag skulle prioritera då det redan är i princip obefintligt.

När tråden startades fanns inte HQ 310, den passar kraven klockrent förutom när det gäller klippbredden (22 cm, samma som Landroid L). Den är specad för 1000 kvm, har guidelina, och klarar 40% lutning. Dock är den inte felfri, det har t.ex varit en del problem med hjulmotorerna i början. Men man behöver inte läsa så många inlägg i Landroid 2015-tråden för att hitta en massa konstiga fel som folk råkar ut för även där. HQ 310 är förhållandevis prisvärd jämfört med sina större syskon, men fortfarande dyrare än de flesta konkurrenterna med någorlunda jämförbara specar.

Det finns även en rad andra tillverkare än just HQ och Landroid, men HQ nämns oftast eftersom flest verkar ha deras maskiner och därmed kunskap om dem, och Landroid dras ofta upp som en prisvärd konkurrent. Jag har bl.a. flera bekanta som har Stiga-maskiner som de är jättenöjda med.
 
  • Gilla
aljons
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.