Om banken ska godkänna en värdering så är det bankens värderingsman eller en av banken utvalt mäklare som får tittar på huset. Din mäklare var kanske inget av det.Ta kontakt med banken först för att hitta en mäklare/värderingsman som din bank godkänner.

Oftast blir det en försiktig värdering fick vi veta av bankens värderingsman som rapporterade till banken 2.1 fast han tyckte att vårt hus var värt minst 2.3 på marknaden.
Hoppas du blir inte besviken att topplånet försvinner bara delvis.
gaia
 
Jag tror att mäklaren är godkänd av banken, men när det blir dags för en värdering bör jag naturligtvis kolla upp detta. Kommer att vänta med en värdering till nästa år, så jag hinner med lite mer renoveringar.
 
JonnieBack skrev:
Kommer att vänta med en värdering till nästa år, så jag hinner med lite mer renoveringar.
Varför det? Tycker du har redan lagt mycket pengar och slit på huset så det räcker att minska ditt topplån eller viktigare... en bancolånca 200000kr ( räknade snabbt i fal husets värde blir 810000 och banken lägger 85% i bottenlån).
Jag skulle inte vänta :)
gaia
 
Jo, det vore fint att kunna lägga in mer pengar i bottenlånet. Men jag tänker att dem små åtgärder som jag tänkt gjort som måla om huset (falu rödfärg = billigt), fixa en infart och dränera grunden gör att huset ser fräschare ut vilket påverkar värdet. Skönt att få med även detta i värderingen vilket gör det värt att vänta. Vet inte om det är rätt tänkt, men det känns som så. Men på ett sätt kan det vara skönt att få ner månadskostnaden nu för att kunna lägga undan mer pengar själv att renovera för och slippa ta så mycket lån... Det är svårt det där.
 
Redigerat:
Bättre att göra värderingen NU! Tänk på vad som händer om marknadspriserna sjunker innan du hunnit med dina småjobb....Du kan ju alltid värdera om det igen när du är klar.
 
att huset känns fräschare gör bara intryck på en mindre erfaren köpare som köper efter känslan. Banken brukar inte vara så lättpåverkat :). Takbyte, ny el, ny uppvärmning och annat som förlänger husets liv räknas in men inte kosmetiken :). Värdera NU och lätta på dina ränteutgifter så får du pengar över till dränering. Som sagt ovan du kan värdera igen. Ring banken på måndag :)
gaia
 
Jag som hade bestämt mig att vänta så gör ni så här :). Men om jag målar om huset och går då även igenom fönstren, kittar och målar om dem (är slitna idag), samt dränerar och gör en ny infart. Detta måste väl påverka bankens och mäklarens värdering också eftersom det inte endast är att fräscha upp? Utseende mässigt kommer detta bli en enorm skillnad på fasaden som idag är nästintill svart istället för röd på ett flertal ställen. Eftersom mäklaren kommer ihåg hur huset såg ut när det såldes och kommer att komma dit och se denna skillnad tycker då jag att detta kan påverka värderingen mycket possitivt.
 
Hur många månader är det mellan NU och en framtida värdering?
Hur mycket mer uppskattar du det till i räntekostnader?

Hur många gånger kan man springa till banken med nya värderingar?

Känns som om att vänta är bättre om det inte är stora räntekostnader som det handlar om.
 
Eftersom dessa saker jag tänkt gjort tar nog ett tag att få klart när man har småbarn och allt. Hade först förhoppningar att kunna då göra en värdering till höst, men tror nog mer att det blir till nästa sommar istället. Den största räntekostnaden nu är faktiskt bottenlånet eftersom detta låstes på 5 år (3,5 år kvar) och det var innan räntan gick ner. Den ligger på 6,42%, medans topp- och blancolånet ligger på 1-2% där någonstans. Antar att banken inte låser upp det låste bottenlånet kostnadsfritt och lägger in ett nytt bottenlån.

Det som känns lite osäkert är hur räntan och huspriserna ser ut om ett år om man väntar tills dess. Räntan lär ju knappast gå ner eller ligga kvar på den nivån som den ligger på nu och huspriserna dalar säkert ner dem också. Då kan man ju tjäna på att göra värderingen nu trots att det ser ut som det gör.
 
JonnieBack skrev:
Den ligger på 6,42%, medans topp- och blancolånet ligger på 1-2% där något
Det nya bottenlånet ( om du värderar om) kommer inte att läggas till det du redan bundit, det blir en separat bottendel med dagens ränta , om jag tänker rätt.

Bancolån på 1-2% ???? Mitt rörliga bottenlån ligger på 1,65% idag så jag har svårt att tro att din banco ligger på lika lågt nivå. Kolla om din rörliga räntan inte gått upp sen du såg den sist. Prata med banken så dom hjälper dej att välja vad som är rätt för dej idag.
gaia
 
Fick detta svar av banken när jag frågade om bottenlånet:
"Om man löser in det gamla lånet beror på om det har lösenkostnad och I så fall om det är lönsamt för Dig att göra det. Annars läggs det upp 1 till bottenlån på det belopp som går."

Om jag inte minns fel låg topplånet någonstans på 1% och blancolånet någonstans på 2%, men som du skrev gaia så kan det ha ändrats nu på slutet. Ska kolla upp detta.
 
Det stämmer gaia, räntan såg inte så bra ut som jag hoppades. Räntan på topplånet är 2,5% och blancolånet 4,3%.
 
JonnieBack skrev:
Det stämmer gaia, räntan såg inte så bra ut som jag hoppades. Räntan på topplånet är 2,5% och blancolånet 4,3%.
Måndag - ring banken ang vilken värderingsman du ska anlita.
Beställ en värdering. Berätta för honom vad du redan gjort och vad du planerar att göra. När du får en skriftlig värdering bestäm ett möte med din bankman ang omläggning av huslån.
Ta med en lista vad du redan har gjort och vilka renoveringar du planerar att göra : hur mycket det har redan kostat och hur mycket du har hunnit med för dom pengarna... en seriöst intryck. Berätta att du skulle behöva låna till dränering osv.

Självklart tar du bort banco lån med högst ränta i första hand!

Du ska inte hoppas på att huset blir värderat högre än dina sammanlagda lån (810000) så att du kan ta nya billiga huslån till fortsatt renovering. Blir det så så är det bara bra :).
Det du får sikta på är minskade räntekostnader. Din månadskostnad sjunker något och du får pengar över till färg och annat. Du kan tycka att du gör en liten vinst av värdering idag .... men som du har märkt- räntor står ej stilla :).
Lycka till!
gaia
 
gaia skrev:
Självklart tar du bort banco lån med högst ränta i första hand!
Nu kan jag inte vara tyst längre. Till en början trodde jag det var tyrckfel och eftersom du i övrigt skriver felfritt så utgår jag ifrån att du inte är dyslektiker.

I all välmening: bLancolån. d^_^b
 
Nyfniken skrev:
Nu kan jag inte vara tyst längre. Till en början trodde jag det var tyrckfel och eftersom du i övrigt skriver felfritt så utgår jag ifrån att du inte är dyslektiker.

I all välmening: bLancolån. d^_^b
tack för hjälpen!
nej, jag är inte dyslektiker ...... bara en som aldrig gått i en svensk skola... hoppas det är också ett godkänt ursäkt :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.