På vilken bank har du fått 92% på bottenlånet ???
jag trodde att max var 85% ???
 
:) procentsatsen på botten och topplån har nog mer med husets värdering att göra än vilken bank man använder. Låg produktionskostnad och hög värdering ger ju högre bottenlånsprocent
 
På SBAB har dom max 75% det står på deras hemsida!
Vilka banker har en så "flyttande" bottenlån ?
 
Ja men menar dom 75% av lånesumman eller 75% av husets värde?? Jag tror att skillnade ligger där. Om man kommer över ett slott för 5milj och råkar ha 4 mille i bakfickan så kan dom ju knappast lägga ett topplån på 250.000!! Dumt exempel men det måste ju vara värdet dom menar...
 
Vad jag vet står det inget på någons hemsida att du kan få rabatt heller? =Ring eller besök banken, lönar sig alltid (jämfört med publicerade räntor, villkor)
 
det är 75% av marknadsvärdet på huset och inget annat. Frågade banken.
 
Sweli -> Verkar som det skiljer sig mellan olika banker isåfall. Enligt vår bankman på SEB (som förövrigt är helt kanon att ha att göra med - helt ovärderligt!) får vi 85% av husets marknadsvärde i bottenlån. Kreditivräntan ligger f.n. på 5.65%. Banken tar inga övriga avgifter.
 
Jag tror att man skall göra som med allting annat - kolla på flera banker och pressa dem mot varandra.
Vi har fått bra service och hjälp av Handelsbanken och de påstår att vi får bra byggreditivränta och senare även bra ränta på bottenlånet - då jag ser räntorna här är jag dock tveksam.
Skall gå till "min" bank och min sambo skall gå till "sin" bank och se vad de kan göra. Sedan tar vi med oss alla uppgifter till den bank som hjälpt oss och vill att vi skall gå över till dem för att se om de kan fixa till siffrorna lite.

Viktigt är också att ta reda på hur länge man får den "fördelaktiga" räntan. Ex. då vi köpt vår lägenhet fick vi jättebra rabatt som om vi valde rörlig, kruxet var att det bara gällde i ett år - sedan skulle rabatten försvinna = ganska stor skillnad. Dessutom var de bundna räntorna inte så mycket rabatterade. Tror ni man känner sig lite lurad... >:(

//Anna
 
Vad gör man om man har redan börjat att använda kreditivet? kan man byta bank då??
 
:) Kreditivräntan är "småpotatis" i sammanhanget om bygget flyter på och man kan binda lånen. Det intressanta är räntan på dom fasta lånen.
 
Ju i o f s, men det är mycket pengar man ska ut med under kreditiv tiden, det kunde man spara till "tillbehören" om man kan sänka räntan ;)
 
Vilket kontor är det?
Kanske man ska kontakta dom istället...
 
Vi startade upp vårt byggnadskreditiv i går på Handelsbanken, vi fick 6,5 %, vi prutade från 6,7 %. Vi tycker fortfarande att det är högt jämfört med vad många andra här på forumet har fått i ränta. Banken kunde inte gå längre. Vi är bra kunder, har haft huslån länge, mitt företag är kund hos banken, sålt vårt gamla hus med hög vinst som vi kommer att lägga som kontantinsats i det nya.

Så när det är dags att värdera huset och placera lånen kommer vi att undersöka räntor m.m. hos flera banker!

Mvh

Annika
 
Sweli skrev:
det är 75% av marknadsvärdet på huset och inget annat. Frågade banken.
När jag pratade med Handelsbanken så lovar de Stadshypotekslån inom 85% av en slutlig värdering.
 
Det verkar som storbanker höjer procentsatsen på
bottenlånet över de normala 75% för att kunna ursäkta
sina hutlösa räntor!

Innan ni kliver i, räkna hur mycket som egentligen skiljer
med att ta storbankens bottenlån jämfört med t.ex
SBAB:s bottenlån + topplån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.