Z-Wave har jag också sett på en del då det är den enda billiga enkla tekniken som är dubbelriktad idag. Dansk firma som gjort det hela och danskar brukar vara klurigt folk.

ZigBee hade jag nog dock satsat mina pengar på då det är en teknik med stora aktörer och gjort speciellt med tanke på HA. Extremt strömsnål, dubbelriktad, krypterad förbindelse och en massa fallback möjligheter om det strular.

ZigBee är gjord för att vara riktigt billig, inte lika billig som Z-wave etc. Stacken finns som gratis och det finns redan prylar på marknaden.
 
TLovskog skrev:
ZigBee är gjord för att vara riktigt billig, inte lika billig som Z-wave etc. Stacken finns som gratis och det finns redan prylar på marknaden.
Är det bara jag som tycker att dessa tre, Z-WAVE, ZigBee, INSTEON verkar bli en ny generation av HA, alltså version 2 som innebär att det går att få allt i huset att prata (till en vettig peng).

Det man undrar är ju om alla tre kommer överleva eller om de tre kommer kunna integreras med varandra.

TLovskog: Du verkar ju ha koll på allt, jobbar du i branschen?
 
VAR kan man köpa Z-Wave-produkter som fungerar till det svenska elnätet??

//Calimero
 
Magnus_J skrev:
Är det bara jag som tycker att dessa tre, Z-WAVE, ZigBee, INSTEON verkar bli en ny generation av HA, alltså version 2 som innebär att det går att få allt i huset att prata (till en vettig peng).

Det man undrar är ju om alla tre kommer överleva eller om de tre kommer kunna integreras med varandra.

TLovskog: Du verkar ju ha koll på allt, jobbar du i branschen?
Åtminstånde ZigBee har väl en potential att bli något. Jag är dock lite kluven till batteridrivna trådlösa strömbrytare och sensorer. En attans massa batteri att byta, ÄVEN om de räcker i 2-5år.

Z-Wave är ett betydligt bättre alternativ än de varianter som proove och nexa säljer. Teknologin är också något billigare än ZigBee vad jag förstått.

Tyvärr så är det fortfarande lite mycket vilda västern med företags specifika system och protokoll.

Vad gäller mitt arbete så arbetar jag inte med HA direkt (arbetar som chef på Sony Ericsson).

Däremot har jag ett mycket brett tekniskt intresse och tänker gärna i nya banor. Byggde mitt första HA system (system kanske är lite överdrivet att kalla det ;D) för 20+ år sedan. En X10 variant och en relä variant (VIC20 som styrde i båda fallen). Sedan dess har jag sagt "om 5år används detta i alla hus". Branshen var dock lite mer konservativ än jag räknade med, men nu börjar det väl nästan bli dags. Själv tyckte jag det var ashäftigt, medans omgivningen tyckte det var übernördigt.

Fast det tyckte de om min första bärbara musikspelare med musiken lagrat på minne också.
 
Jag går ständigt i tankarna att man skulle vilja ha mer automatiserat hemma men eftersom man sitter med en 73:a och inte bygger nytt så blir det ju mer problem.
Sedan är man ju rädd att skaffa grejer som inte är möjliga att uppgradera och/eller försvinner från marknaden.

Något som man saknar är ju en standard för hem-automatisering, X-10 kanske är en "standard" men gammal och kanske inte det mest utlimata. De verkar bygga vidare på konceptet men lider av de gamla bristerna som ligger som grund.
Nä, en standardiserad buss med öppet och kontrollerat protokoll. Då skulle olika tillverkare kunna producera enheter inom deras område och open source community't släppa bra-att-ha komponenter/program.

Men som herr Lövskog skriver så kanske det är på väg att bli accepterat att ha automatisering och en standard kanske kommer så småningom.

Vidare (rörande -> och <-> ) så pratar man i termerna synkron och asynkron kommunikation inom systemintegration.
Synkron kommunikation (<->) innebär "Skicka en order och vänta på resultatet om det gick bra" t.ex. som ett telefonsamtal fungerar.
Asynkron kommunikation (->) innebär "Skicka en order men vänta inte på resultat" som när man skickar ett mail/brev.
Vet inte om man använder dessa termer inom automatisering.

Lövskog, din hemsida har försvunnit....Synd! Det var en bra inspirationskälla tycker jag.
 
Lövskog, din hemsida har försvunnit....Synd! Det var en bra inspirationskälla tycker jag.
Tack för uppmuntran! Jo det var en tråkig historia och det har varit ett jäktigt år. Jag har dock fortfarande en ny "på gång". Den kommer dock bara avhandla mina ideer om ha, olika typer som finns här hemma och utomlands samt hur de fungerar. Hur jag löste det 2000 och vad jag bygger ut med just nu etc. (http://ha.lovskog.com)

 
Nu har jag bestämt mig, jag:
1. drar VP-rör i väggarna, dock inte dimensionerat för separat matning till varje uttag, utan det ska vara seriekopplat (heter det så?) per rum.
2. sätter upp apparatdoser där jag vill ha el-uttag och strömbrytare
3. ber elektrikern fixa till typ 50% av golv-eluttagen samt några strömbrytare och lamputtag.
4. väntar ett år eller något...kollar hur det går för Zigbee och Z-wave och gör mitt val då.
TLovskog skrev:
Åtminstånde ZigBee har väl en potential att bli något. Jag är dock lite kluven till batteridrivna trådlösa strömbrytare och sensorer. En attans massa batteri att byta, ÄVEN om de räcker i 2-5år.
Men tror du inte det kommer finnas strömbrytare/paneler som går att köra utan batterier, alltså att elen kommer via apparatdosan istället, samma sak med el-uttag (om det nu inte redan är så).

Hoppas det kommer el-uttag som man sätter på det gamla el-uttaget men som inte tar mycket plats. De som finns idag som inte är inbyggda ser ju så klumpiga ut.
calimero skrev:
VAR kan man köpa Z-Wave-produkter som fungerar till det svenska elnätet??
Här är lite länkar, vissa är väl för Sverige.

Zigbee: http://www.zigbee.org
Produkter: http://www.control4.com/products/components/lighting.htm
Om Zigbee: http://www.nyteknik.se/art/40081
Om Zigbee: http://www.idg.se/ArticlePages/200409/17/20040917114338_IDG.se205/20040917114338_IDG.se205.dbp.asp


Z-Wave: http://www.z-wavealliance.com
Produkter: http://www.icom-technology.com/ (klicka på products)
Produkter: http://www.act-solutions.com/HomeProProductGrid.htm (scrolla ner till 230V)
Produkter: http://www.automatedoutlet.com/home.php?cat=6
 
Men tror du inte det kommer finnas strömbrytare/paneler som går att köra utan batterier, alltså att elen kommer via apparatdosan istället, samma sak med el-uttag (om det nu inte redan är så).
Jo visst. Har du någon form av ström fram så går ju det utmärkt.

Annars finns ju de strömbrytare som har solceller, eller ännu häftigare små piezo element som fungerar som dynamos. Så varje gång du trycker genereras lite lite ström som lagras i en supercap (eller liknande). Samtdigit skickar radion iväg meddelandet.
 
:D Hej, jag vill leda dig tillbaka till Beckhoff som tillsammans med EnOcean kan styra ditt hem trådlöst, utan batterier. Det med återförsäljare lät konstigt. :-/ Var i Sverige handlar det om?

Jag har programmerat deras CX och lite andra enheter, det är absolut det system som jag skulle använda om jag fick möjlighet. Går att ansluta till bl a .NET och utbyggbarheten är bra. Enkelt att installera... Och billig.

/Ras
 
RasGull skrev:
:D Hej, jag vill leda dig tillbaka till Beckhoff som tillsammans med EnOcean kan styra ditt hem trådlöst, utan batterier. Det med återförsäljare lät konstigt. :-/ Var i Sverige handlar det om?

/Ras
Tack för tipset, var inne och läste en del på EnOceans hemsida, dom hade ju en del coola/snygga saker, bl.a. piezo element (som TLovskog skrev om ovan) inbyggda i strömbrytarna och solceller i magnetkontakt osv. EnOcean är visst medlem i ZigBee alliansen. Har dock bestämt mig för att vänta tills ZigBee och/eller Z-wave slår stort.

Ang. ÅF: Kommer inte ihåg om det var Göteborg- eller Malmökontoret jag ringde. Kanske bara hade otur och fick prata med en dåligt påläst säljare.
 
Det blev Telemecanique ZELIO logic2 för mig.
 
Det finns en finsk tillverkad plc som heter fidelix.
Det är en industri pc med win XP embedded i med antingen en 6 eller 15 skärm.

Den har även en modul som har både DI/DO och AI/AO.

Har inte några prisuppgifter i huvudet men kollan in www.fidelix.se så tror jag ni hittar kontakt information.

Eller så skulle man kunna använda deras modul och skriva ett eget program som snackar med modulerna genom ett RS485 interface, kommunikation sker med modbus protokollet.
 
Min plan har varit att hitta något sätt att börja hålla koll på mitt hus och göra det från en dator.

Tanken har inte varit 'larm' eller total HA. Men att börja laborera lite....och göra det utan att det kostar skjortan.

Så jag kollade på lite trådlösa prylar, som hänger ihop med X10, men inte kommunicerar på elnätet. Främst rörelsedetektorer och föster/dörr sensorer.

Köper jag de från intellihome i europa kostar exvis en fönster-senor 400sek. Köper jag samma i USA kostar den under hundralappen.

Problemet har varit att US-prylar kör på en annan frekvens, men köper jag mottagare där också så bör det funka.

Sen styr jag allt med HomeSeer.

Vill jag bygga vidare och styra eluttag, ja då får jag skaffa ytterligare ett PC interface....men det väntar jag nog med till jag hittat något riktigt bra.... kanske Z-wave eller nått sånt.

Har pratat och mailats med rätt många och min tanke bör vara realiserbar....eftersom US-prylar körs på 110v så kanjag inte komplettera med sånt, men sensorerna körs på bateri och kommunicerar via RF

Någon annan som varit inne på samma tanke?
Någon som har ser något som jag inte sett, något som gör att detta inte borde funka?
/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.