Tänkte påbörja arbetet med att sätta foder m.m. imorgon. En pistol ska då införskaffas och nu undrar jag över dessa tre alternativ:

http://www.jula.se/spikpistol-16-50-mm-s200bn-071014
Senco, listpris 1099:-

http://www.jula.se/spik-klammerpistol-071018
Meec, listpris 449:-

http://www.jula.se/spikpistol-20-50-mm-071031
Meec, listpris 299:-

Jag skriver listpris då jag har tillgång till personalrabatt som jag för tillfället inte vet hur stor den blir. (Meec brukar kunna hamna på runt 50% off i bästa fall)

Någon som har erfarenhet utav någon av dessa maskiner? Jag vill ha så bra resultat som möjligt och jag tror Sencon levererar bäst men någon kanske är av annan uppfattning?

Vad ska jag ha för längd på dyckerten? 12mm tjocka foder på 12mm spån + gips.
 
Skulle nog hålla biltemas pistol för ungefär samma pengar som Meec högre, alternativt då Senco.

Det du kanske skulle väga in är att man gärna vill ha ett skydd för listen på pistolens mynning, det har inte Meec eller Biltema. Osäker på hur det är med Senco i det fallet...

Med dina rabattförutsättningar så skulle jag definitivt gå på en Senco, det är definitivt en klass upp. Har den dessutom mjukskydd i mynningen är den ett självklart val bland dina alternativ.
 
Jag skulle utan tveken valt bort den kombinerade spik och klammerpistolen.
Slagstiftet är bredare än dyckertskallen och kommer göra fula märken i lister och foder.

Jag hade valt Sencon först och sedan 299kronors Meecen om jag varit på jakt efter en pistol att spika list och foder med.

Nånstans runt 40mm dyckert borde bli fint. :)

Och nosskydd är nog inte att förakta.
 
Jag har meccs spikpistol och är faktiskt nöjd med den. Har inte krånglat en gång på ca 2000 spik. Ett av julas verktyg som inte är skit
 
jag skulle valt hammare o dorn
 
Du måste vara en duktig snickare elkludde. Jag tycker det är riktigt tråkigt att trycka upp en taklist mot ett ojämnt tak samtidigt som man håller dykerten och hammrar. pistolen är underbar för oss amatörsnickare. Jämförbart med att byta ut mejseln till skruvdragare.
 
1: Spikpistol
2: PL400
3: Skruva
4: Hammare

Så hammare är det sista jag skulle använda :)
 
Jag har själv Senco S200BN som listas ovan och är väldigt nöjd med den. Kan inte minnas att den kärvat, luftutblåset är riktbart, den har utbytbart nosskydd och dessutom har den bälteskrok, något som min dyrare Basso (1,6 mm) saknar.

Får du köpa en redan prisvärd Senco till rabatterat pris så anser jag att det inte finns någon anledning att tveka.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
katos skrev:
Du måste vara en duktig snickare elkludde. Jag tycker det är riktigt tråkigt att trycka upp en taklist mot ett ojämnt tak samtidigt som man håller dykerten och hammrar. pistolen är underbar för oss amatörsnickare. Jämförbart med att byta ut mejseln till skruvdragare.
Övning ger färdighet,men jag använder gärna skruvdragare av olika storlek,dock inte till lister
 
Senco:n är bra men jag har upplevt vissa problem med att den inte slår in dyckerten tillräckligt när jag har det röda nosskyddet monterat, något du nog vill ha när du spikar lister och foder. Se även denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/118621-kopte-dyckertpistol-varfor-det.html

Sedan dess har jag mest använt den för att spika bakstycken på skåp och hyllor så jag har inte gett mig på att försöka modifiera den till att slå djupare ännu.
 
  • Gilla
jonny olsson
  • Laddar…
Hur upplever ni "precisionen" i era dyckertpistoler? Har försök sammanfoga en del 6mm och nu helt nyligen 8mm mdf med spikpistol och det är väldigt svårt att veta exakt var spiken hamnar. Detta resulterar ibland i att man får spikar som går ut genom materialet. Har själv en biltema som jag varit nöjd med till panelmontering och lister men nu skulle man kanske önska lite bättre precision som sagt...
 
jac skrev:
Senco:n är bra men jag har upplevt vissa problem med att den inte slår in dyckerten tillräckligt när jag har det röda nosskyddet monterat, något du nog vill ha när du spikar lister och foder..
Jag upplevde samma problem med mina Bosch pistoler men efter att ha uppgraderat från min spiralslang till spikpistol till denna så försvann problemet.
 
Jag har upplevt två problem med MDF när jag spikat i kanterna. Dels att MDF:en spricker (skikten delas) trots att dyckerten är ganska tunn. Dels det som badtastex beskriver, att dyckerten böjs av och kommer ut på sidan. Det senare har jag uppfattat beror på att MDF:en inte är helt perfekt homogen. Träffar spiken på ett hådare parti så böjs den helt enkelt av och föjer en mjurkare "fåra". Jag tror inte det senare beror på kvaliten på pistolen.

För min del har lösningen varit att använda så korta dyckert som möjligt i respektive fall så risken för böjning minskar.
 
badtastex skrev:
Hur upplever ni "precisionen" i era dyckertpistoler? Har försök sammanfoga en del 6mm och nu helt nyligen 8mm mdf med spikpistol och det är väldigt svårt att veta exakt var spiken hamnar. Detta resulterar ibland i att man får spikar som går ut genom materialet. Har själv en biltema som jag varit nöjd med till panelmontering och lister men nu skulle man kanske önska lite bättre precision som sagt...
Precis bättre precision med hammare o spik,det blir inte så väldsamt o man ser vad som händer !
 
jag har sencon, tycker att den levererar och gör väldigt små märken. Djupinställningen
är enkel, och bälteskrok kan jag inte leva utan. Jag hade helt klart köpt den igen. Har dock
just beställt mig en 16Ga som komplement...
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.