Svaret på den frågan är väl iofs självklart - "för att de finns och jag hade ingen".

För en tid sedan köpte jag en slangvinda till kompressorn som äntligen kommit upp på väggen. Då insåg jag att jag behövde några kopplingar också och åkte iväg till Jula. När jag kom hem så hade jag även fått med mig en dyckertpistol, Senco S200BN för 995 :-.

Denna spikar 1,2 mm T-dyckert 15 - 50 mm.

Eftersom jag aldrig haft en sådan tidigare och knappast ens funderat på att köpa en så uppstår några frågor. (Jag vill inte bryta förpackningen ännu och titta/prova om jag skulle ändra mig, vilket väl inte är så troligt.)

1. Vad skall jag ha den till? Finns säkert massor av användningsområden men jag behöver lite tips.

2. vad står T-dyckert för? Har det med tjockleken att göra eller hur de sitter ihop?

3. Är det en hyfsad maskin jag fått tag på? Prisvärd?

4. Jag antar att man måste ställa trycket beroende på spiklängd och material. Gör man det på pistolen eller på kompressorn?

5. Krävs det många ""provskott" för att få rätt inställning?

6. Svårt att ställa in? De senaste frågorna eftersom jag mest använder tryckluften till renblåsning och lite pumpning. Det innebär ev att trycket måste ställas om varje gång jag skall sätta en dyckert.

7. Annat att tänka på? Tips och ideer?
 
T-dyckert är formen på spiken, den ser alltså ut som en vanlig spik där skallen slipats av jäms med sidorna på två motstående sidor, själva spiken mäter 1,2x1,0mm . Senco är en fin maskin, så där har du inte gjort bort dig. Du ställer inte spikdjupet med trycket utan med en liten ratt i närheten av avtryckaren. Det brukar inte behövas särskilt många skott innan du hamnar rätt, men skulle det bli många skott så är spiken hemskt billig så det gör inte så mycket. Användningsområdena är många, den är suverän att spika lister och foder med, och att häfta ihop sån man egentligen vill limma ihop, jag har även använt min att spika innertakspanel med och det verkar funka det med på kort sikt i allafall, kanske trillar den ner på 15 år, men jag håller nästan det lite otroligt också,
 
T
Jag har exakt en sån pistol, den är helt ok. Kör med maxtryck från en 1,5-hästars 24-literskompressor, inga problem med att den skjuter för djupt (har bara kört 40 och 50 mm), snarare tvärtom...

Med det medföljande nosskyddet av plast och max djupinställning på ratten hamnar spiken precis i nivå med listen, och ibland lite över. Och jag har bytt maskinen en gång, blev ingen skillnad. Så jag plockade fram dremeln med en liten kapskiva och modifierade djupinställningen så den blev perfekt.

(Jag har använt den till att skjuta lister och hålla ihop diverse saker i väntan på skruv (mdf-lådor, staket osv)).
 
Jag tackar för informationen, då är jag inte så fel på det, känns ju bra.
Då skall jag bara hitta något som behöver spikas, men det kommer väl. Så mycket panel lär det inte bli inom överskådlig framtid men vem vet.

Däremot att fästa MDF etc medan limmet torkar verkar vara suveränt. Jag kanske skall riva ned dörrfodrena och listerna också och spike om dem...njae, det blir nog svårt att motivera för frun...jag hittar på något annat.
 
jac skrev:
Svaret på den frågan är väl iofs självklart - "för att de finns och jag hade ingen".

1. Vad skall jag ha den till? Finns säkert massor av användningsområden men jag behöver lite tips.
Underbart, du köper ett nytt verktyg, utan att veta vad man använder det till, helt underbart, det vill jag åxå göra.
 
se38005 skrev:
Underbart, du köper ett nytt verktyg, utan att veta vad man använder det till, helt underbart, det vill jag åxå göra.
Han er ikke alene. Jeg kjøper myyyyyyyyyyyyyyyye verktøy. Jeg vet hva det kan brukes til, men ikke alltid jeg vet om jeg kommer til å få bruk for det. Mer sånn kjekt å ha en vakker dag.....

Sånn er det når man er blitt verkøys nøørd......:surprised:
 
se38005 skrev:
Underbart, du köper ett nytt verktyg, utan att veta vad man använder det till, helt underbart, det vill jag åxå göra.
Ja...???

Jag har ju förstås en hyfsad uppfattning om vad den kan göra, frågan är vad jag kan göra med den. Men som föregående talare påpekar så är detta ett ganska naturligt beteende.

Eller som min Morfar brukade säga när Mormor påpekade det onödiga i att lägga pengar på det ena eller det andra: "...hon förstår inte glädjen i att äga..."
 
  • Gilla
Gregerus
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har en stomspikare 50-90mm en 18ga T-dyckertpistol och en häftpistol för den typ av häftklammer som liknar de till Rapid häftpistoler.
Alla är använda en del, tillräckligt för att vara motiverade iaf.

SEN, gick jag förbi ett bord på COOP byggmarknad för ett halvår sedan och såg en klammerpicka som skjuter de där kraftigare klammer med smal rygg, för endast 200-250 kr. Det kunde jag givetvis inte motstå. Men den klammerpickan ligger fortfarande i sin låda med fin cellofanplast omkring. :)

Men jag är inte orolig. Om inte annat måste den bli perfekt att fixera saker som limmas, till dess limmet torkat.
 
se38005 skrev:
Underbart, du köper ett nytt verktyg, utan att veta vad man använder det till, helt underbart, det vill jag åxå göra.
Det är kul med nya verktyg :)

Jag brukar dock veta vad jag skall ha dem till, men ibland tar det längre tid att hitta bästa nya verktyget än att göra det med det jag har...

/N
 
Varför å varför, man kan aldrig få för många verktyg:D:D
 
Verktyg e kul ! idag gjorde jag ett ganska ordentligt impulsköp....En begagnad kantvik för plåt på 1,5 ton !! Kan vara bra att ha ibland när man behöver göra något bleck....Frugan blev överlycklig när kranbilen kom o lyfte av den o in i garaget bredvid snöslungan som jag köpte förra vintern . (Den har aldrig använts men man vet aldrig) :)
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Hej!
Jag har precis köpt en lika dan och undrar om någon kan tala om hur ratten för att justera trycket funkar. Värdelös manual.....
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
...och såg en klammerpicka som skjuter de där kraftigare klammer med smal rygg, för endast 200-250 kr. Det kunde jag givetvis inte motstå. Men den klammerpickan ligger fortfarande i sin låda med fin cellofanplast omkring. :)

Men jag är inte orolig. Om inte annat måste den bli perfekt att fixera saker som limmas, till dess limmet torkat.
Aha, en gammal tråd som fått liv.

Och nu kan jag lyckligt meddela att klammerpickan skjutit över tusen långklammer.
Den var nämligen perfekt till asfaboard. :)

Och snabbt går det. d^_^b
 
Det brukar inte behövas särskilt många skott innan du hamnar rätt, men skulle det bli många skott så är spiken hemskt billig så det gör inte så mycket.
Har man en hammare så behöver det inte ens slösas några spik. Börja försiktigt, och slå i de som inte gick i långt nog med hammaren.
 
berglund skrev:
Hej!
Jag har precis köpt en lika dan och undrar om någon kan tala om hur ratten för att justera trycket funkar. Värdelös manual.....
På min är det inte trycket som skall justeras utan som Gilbert säger i inlägg 2 ovan så är det en liten ratt/skruv bakom nosen som man reglerar "skjutdjupet" med.

Har jag på nosskyddet (Rekylskydd? vad heter det? Det röda i plast som är för att förhindra slagmärken?) Så kan jag knappast skjuta för djupt. Jag skulle gärna ha velat gå bara aningen djupare.

Nu när jag haft min ett tag så kan jag konstatera att jag är nöjd så långt. Jag har inte använt den till något större jobb men det är ganska smidigt att kunna skjuta ihop några bitar för att fixera medan limmet torkar eller för att snabbt fästa ihop några spillbitar som jag skall ha som stöd, mall eller liknande.

Vad jag också gillar är det vridbara utblåset bak på pistolen. Det är inte så dumt att kunna rikta luften bort fån anskitet. Man skall bara komma ihåg att vrida igen när man byter sida.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.