Hej

Sitter och funderar på om det fungerar att kombinera firmabil med familjebil på ett bra sätt. En pickup blir LB-reggad och med 5 sittplatser och då kommer frågan om det är smart ekonomiskt och om det fungerar att åka längre sträckor i baksätet. Bilar som jag kikat på är Toyota Hilux,Nissan Navara, Mitsubitshi L200, Izusu D-max, samt Ford Ranger.

Finns säkert div för och nackdelar med dessa och kanske saker som man skall se upp med. Kom gärna med erfarenheter.
 
Hilux har jag kört några gånger och tycker den är så trevlig att jag kanske köper en framöver, har aldrig varit i en med baksäte däremot.

Vad jag förstått har Navara/King Cab stora problem med motorer som skär. Min bror hade en äldre King Cab, helt ok som bil men var ganska dyr i drift med bensin, däck och delar. Den rostade nästan lika mycket som Ford och Suzuki.
 
Redigerat:
Ja. nissans problem med motorerna har jag också läst om och blir lite fundersam om det härrör till vissa årsmodeller.
 
Räkna med att hustrun kommer att kräva tillgång till en normal familjebil vad du än köper, få kvinnor vill åka omkring i en pickup.
 
ja,jag misstänker det. Hoppas på att man kan klara sig ganska bra ändå även om man kommer ha en andra bil. Jag har nyligen kommit i dessa tankar så jag har inte hunnit provkört någon själv utan endast åkt bak i en hilux men blev positivt överraskad av hur tyst den gick.
 
VW Amarok? Ska visst ha ganska stort baksäte jämfört med sina konkurrenter.
 
ja den verkar riktigt fin :)
 
Sen är frågan om du måste ha flak eller bara stort lastkapasitet. Och vad den får kosta.

Har kärat ner mig i Chevrolet Tahoe under förmiddagen. 1,3lit/mil med bensin V8 (Jag är "bonne" i Stockholm raporteras 2,9lit/mil i bilköerna) är ganska lite jämfört med motsvarande Toyotor, Kostar däremot hälften så mycket i beg. inköpspris och delar. Storebror Suburban blev för övrigt årets miljöbil 2008 i USA :D

Om frun vill ha personbil så är denna biltyp mycket uppskattad bland kvinnor.
 
Redigerat:
Jo och mindre uppskattad hos dom som får hålla igång dom.

Skitbilar är vad det är. :(
 
Stickan56
jerk skrev:
Ja. nissans problem med motorerna har jag också läst om och blir lite fundersam om det härrör till vissa årsmodeller.
Det gäller King Cab 2002 - 2006 som har problem med vevstakslagren. SVT Plus hade reportage om detta. Byter man dessa så är det nog en bra bil.

MVH Stickan
 
Ok, tack för tipsen. Det verkar som att Amarok har den bästa bränsle ekonomin. Fast finns inte som beg. än så länge, endast nya som jag hittat.
 
Ja Amaroken börjades levereras runt årsskiftet 10/11 så dom har nog inte kommit ut som begagnade ännu...


/Vojma
 
Dodge ram... Säger sig självt.
 
galento
skalman1 skrev:
Jo och mindre uppskattad hos dom som får hålla igång dom.

Skitbilar är vad det är. :(
Hmm,har du ägt nån så du vet vad du pratar om egentligen ?? Har kört Chevrolet pickup i flertal år och bilen har funkat bra.Känner flera med King Cab ochTerrano som motorerna skurit på med mkt dyra reparationer som följd.
 
Redigerat:
Inte ägt en själv men jag har skött reparationerna på morsans Tahoe i 6 år.
Samma sunk-kvalite som min Firebird.

Fast det är klart. dom flesta nya bilar är ju sunkiga pga all plast och el.
Usa bilarna ser ju iaf lite roligare ut än övriga.

Men fönsterhissar, pistonslap och dragning av bromsrör är väl några tråkigheter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.