Hej!

Hjälp mig lite här.
Ju mer jag läser på nätet desto snurrigare blir jag ..

Tänkte först bara handla en brännare till min CTC 1100. Men alla råder mig att köpa en panna avsedd för pellets. Det tjänar man på i längden.

Jag vill ha det så enkelt och bra som möjligt. Och har cirka 80 000:- att spendera.
Ser att en del kör med Värmeväxlare och en del med tankar. Hur ska man tänka där? Vi kör ju med växlare idag och tycker det funkar jäkligt bra.

Hoppas på lite tips och erfarenheter!
 
jag kör med en pellet i en gammal Albinpanna och det funkar... får aska varje vecka och verkningsgraden är nog sådär

Prova ev. med en brännare i din panna och se hur det funkar, funkar det dåligt så byt panna
 
En CTC 1100 är en oljepanna och får därmed relativt god verkningsgrad även med pellets, speciellt om man kan anpassa turbulatorer för pelletseldning. Så att man skulle tjäna på en pelletspanna i längden vet jag inte riktigt...

Däremot så får du sota lite oftare så räkna med 10 min extra jobb per vecka :)
 
Tack för era funderingar!
Har fått en offert från Värmebaronen och Janfire på cirkus 80 000 med allt. Då ingår även ett förråd.

Janfire lockar mig något då den väldigt sällan behöver tömmas. Och lat är man ju ... ;)

Så ni menar helt enkelt att det knappt är lönt med en riktigt pelletspanna? Verkningsgraden skulle tydligen vara väldigt mycket bättre? Är ju en djungel det här ..

Fler tankar och funderingar?
 
Nästan alla fabrikat av brännare har kompressorrenblåsning av brännarna och anser sig då att kalla det underhållsfri pelletseldning.Det som annars oftast skiljer en oljepanna mot en pelletspanna är att askutrymmet i p-pannan är såpass stort att det klarar nån månads drift utan att behöva tömmas. Automatisk rensning av de stående tubrören genom motordrivna "skakretardrar" minskar ju även detta ekonomisotningen så visst minskar det underhållet gentemot en oljepanna vilket troligen är positivt för de som inte trivs i pannrummet. Om priset inkluderar montage är det inget att säga om, annars kostar tex en ulma med brännare ca 50`
Växlare är bra till oljebrännare som startar på 3 sekunder men med en panna med lite vatten och utan volymtank kommer det säkerligen protester från badrummet långt innan pelletsbrännaren hunnit starta ordentligt.
 
Jag har gjort samma resa men kanske i raketfart då vår CTC 1100 gjort sitt. Jag har valt att fortsätta med CTC, nämligen en EcoFlex V. Mest för att jag var ute efter en uppåtbrinnande brännare som är integrerad i pannan. CTC´n var den billigaste jag hittade i förhållande till kvalité och utförande. Det är egentligen i stort sett samma panna som Ariterm Biomatic fast + 20 tkr billigare. Har fått ett pris på 42,5 tkr för den vilket jag tycker är ok. Tillkommer installation men då gör jag mkt förarbete själv eftersom de tar betalt per timme.

Jag har inte varit så nöjd med 1100:an i kombination med Kmp 21 brännare till. Det har krånglat en del. Endast kallstarter som sliter på tändelementet som inte är helt billigt att byta. Man måste raka ur askan varje veckan under vintern och det är sotigt och inte helt lätt i 1100:an tycker jag. Nu räknar jag betydligt mindre arbete i pannrummet och lite bättre ekonomi i eldningen.

Angående växlare: jag och frun kunde knappt duscha efter varandra som det var förut. Nu när vi gjorde badrummet så satte vi därför in en varmvattenberedare. Men EcoFlexen ska kunna ge mycket vatten (står det).
 
jag har en CTC Bio brännare, den är undermatad med internföråd som matas med externskruv från ett föråd med plats för ca 4ton
 
Tack för alla funderingar igen!
Märker att det är fler som ältat detta innan köp .. :)

Då vår panna är relativt ny, 2004, känns det lite tråkigt att slänga ut den. Tillsammams med pelletsgurun här i stan bestämde vi nu att byta brännaren till en Effecta Pellx som steg ett. Skulle detta inte bli bra byter vi nästa år även pannan.

Att sota ur har jag inga problem med. Diverse underhållsarbete ingår väl vid husköp .. ;)

Nu ska jag bara hitta ett bra pelletsförråd ... eller om man skulle byggt ett själv?
 
Redigerat:
Ja den pannan var ju inte gammal. Blir garanterat billigast och enklast för er att sätta in en pelletsbrännare. Eftersom du ändå måste ner och aska ur varje vecka när det är kallt så kanske du kan nöja dig med ett veckoförråd och fylla på det i samma veva. Finns hyffsat billiga på blocket om begagnat är ok.
 
Brukar inte skriva här längre då jag är portad. Men för sjutton undvik denna tabbe att köpa en Effecta PellX.
Din pelletsguru trycker på folk det som han får bästa provisionen på och bryr sig inte om hur det fungerar.

Ska du inte köpa en komplett panna så fortsätt med CTC1100.
Du får tömma pannan på aska varje vecka vintertid men verkningsgraden är helt i klass med riktiga pelletspannor om du väljer en lämplig brännare som kan eldas på en effekt av 11-13 kW. Fullt ös 20 kW med en 15 år gammal PellX konstruktion ger dig mycket sämre verkningsgrad då du i så fall måste plocka ur flera av pannans turbulatorer.

Explosionsrisken med PellX brännare ska man inte heller bortse från. Flera hus med PellX brännare har brunnit upp då den har ett dåligt tändsystem. Om den inte tänder första gången så provar den igen och då kan det bli en smäll så aska och glödande pellets flyger runt i hela källaren.
Moderna brännare har både automatisk uraskning. enkla digitala inställningar och underhållseld.
Underhållseld är en stor tillgång vintertid om man eldar i CTC1100 då pannan bara innehåller 125 liter vatten. Brännaren ger då full effekt omedelbart och det blir möjligt att duscha eller tappa upp ett badkar. Det tar för de gamla stenåldersbrännarna utan underhållseld 8-9 minuter innan de fått upp effekten och duscha på det viset är hopplöst.

Skulle själv sätta in en Viking 16 brännare från Energibiten om jag hade din panna. Den brännaren är på 16 kW, en effekt mer avpassad för pannan. Eurofire är också bra men saknar tyvärr både automatisk uraskning och underhållseld.
En Viking 16 installerar du lätt själv utan någon pelletsguru och alla garantier på brännaren gäller också för egen installation.

Med modern brännare kan du senare faktiskt byta panna och behålla pannan.
Effecta 220 och Peltec är bra pannor för framåtbrinnande brännare.

Köper du en helt komplett ny panna då är det Biomatic 20 och Ecoflex du ska titta på.

Kolla trådarna på pellets.info så ser du vilka kopiösa problem man har med sina PellX brännare.
 
Redigerat:
+1 på johanpelles inläggd^_^b
 
Vi har en BaxiMultiheat. Vi är nöjda med den pannan..Lite trubbel i början med inställningarna bara, men så kanske det är på alla pannaor..
 
paddeman skrev:
Tack för alla funderingar igen!
Märker att det är fler som ältat detta innan köp .. :)

Då vår panna är relativt ny, 2004, känns det lite tråkigt att slänga ut den. Tillsammams med pelletsgurun här i stan bestämde vi nu att byta brännaren till en Effecta Pellx som steg ett. Skulle detta inte bli bra byter vi nästa år även pannan.

Att sota ur har jag inga problem med. Diverse underhållsarbete ingår väl vid husköp .. ;)

Nu ska jag bara hitta ett bra pelletsförråd ... eller om man skulle byggt ett själv?

Är den en begagnad brännare? Effectan heter numer supra och har en helt annan styrning som klarar att gå ner i effekt och brinna konstant för att slippa stänga så ofta under vintern.

Även tändningskonstruktionen samt materialet i brännarröret är helt nytt och går inte att jämföra med den tidigare pellx.
 
Vi har kört med en CTC 1100 och Viking bio pelletsbrännare sedan 2005 och jag kan inte på något sätt klaga på den kombinationen mer än att CTC1100 har litet askutrymme (som nämnts tidigare). Tycker å andra sidan det är bra att aska ur brännkammare & turbulatorer en gång i veckan (eller när veckoförrådet är slut) för bättre verkningsgrad.

CTC 1100 är som sagt en pannkostruktion för oljebrännare med trånga rökkanaler och en hög verkningsgrad så den brännare man väljer måste kunna hantera högt mottryck för att det ska fungera. Pannvolymen (130L) kan också vara bra/mindre bra ur vv synpunkt, man får inte stå allt för länge i duschen men det kan samtidigt spara en hel del energi....;)

Vi har nu satt in en acc-tank med vv-beredare och då kan pannvolymen ses som i största laget eftersom den måste upp i temp innan laddningen startar, å andra sidan blir det betydligt längre brinntider som innebär få starter & stopp per dygn och det sparar en hel del pellets per år

Viking bio har fungerat ok, en del slitdetaljer måste man byta men vi har väl kört igenom ca 35 ton och bytt brännarör + några roster. Har med tiden insett att man inte ska vara så hysteriskt noga med att rengöra brännarrör och roster då verkar man förkorta livsängden rejält.
VB tillverkar numera brännarrör & roster av mycket tjockare material så dom bör hålla mycket längre den vi kört på om nu allt annat är rätt inställt, drag, matning, förbränning. Jag köpte en sotpump för att med jämna mellanrum kolla av förbränningen och har haft rätt mycket nytta av den.

Har för mig att just kombinationen CTC1100 & Viking Bio har testats i Råd & Rön....
 
Hej!

ojojo! Precis sådan information jag vill ha!
Min "Pelletsguru" var hemma och kollade hos oss. Och jag degraderade honom rätt snabbt till en "vanlig dödlig". Hade nästan mer koll på det än honom.
Har sedan pratat med en ÅF för Eurofire. Han hade jäkligt bra koll på sakerna och rekomenderade starkt hans produkt. Och kunde argumentera för detta. Så nu är jag lite inne på det.

Men det med automatisk uraskning och underhållseld som johanpelle skriver var bra funderingar! Ska ställa denna fråga till Eurofire ÅF och se hur han bemöter det.
Han sågade för övrigt Viking Bio med anledning av den sämre kvalitén på komponenterna. Och detta har jag också fått lite belägg för då en på jobb kör en Viking Bio och har generalstopp några gånger i veckan ..

Fortsättning följer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.