Ja, då får jag väl pusha för Calmar V65 då. Iofs den enda pannan jag har personlig erfa av. Men den levererar ta mig tusan som den skall! :) Jag har kreddat Sven-Olof på Trebema för trevlig och kompetent support och gör det gärna igen!! Runda tuber på den med. Och så mullrar den så där doft och mysigt som ett litet kärnkraftverk ungefär. :p
 
Matss skrev:
jag vet en kille som eldade mer än ett år innan han askade och sotade!! Rökgastemp steg men det brann bra ändå!
Den borde iaf varit sotad minst 2 ggr under året av sotaren el hade han inte berättat att han eldade ved el gjordes inte så många brasor under året.. ::)

Av ved blir det 0,5-1,5 vikt% aska..
 
Han sotar själv...

Jo nog blir det aska, men det mesta blåser ut när pannan är full.
 
Matss skrev:
Han sotar själv...

Jo nog blir det aska, men det mesta blåser ut när pannan är full.
;D ;D ;D

Det blir då minst 50 liter aska från 20 m3 ved o blåser det ur pannan så bör nog dragbegränsare installeras omg, Det är nog sånna som han som gör att det kan bli slut med själv sotning.. ;)

Sotarn sa de när ja va här "börjar det bli problem så lär man inte få fortsätta att sota själv"
 
Matss skrev:
Som ni kanske märkt är Inovan min favorit  :) Så jag passar på att berätta lite trevliga saker om den:

- Den har runda tuber, det enda som behöver sotas (förutom fläkten). Baxi säljer en sotviska för borrmaskinen som gör tuberna spegelblanka. Men det fastnar inte mycket sot i dom, jag vet en kille som eldade mer än ett år innan han askade och sotade!! Rökgastemp steg men det brann bra ändå!

- Ovanför vedluckan finns en öppning som luckan normalt täpper till men då man öppnar luckan öppnas den också och man får en kanal direkt till fläkten. Detta för att minska inrökning.

- Maxtermostaten har en "hemlig" justering så att man kan ställa upp den och elda tankarna till 100 grader utan att fläkten stannar.

- Sidorna på vedmagasinet har hängande plåtar som minskar risken att veden hänger sig.

- Baxi har flera personer som kan svara på alla tänkbara problem.

- Reservdelar finns för omgående leverans.

Det är nog inte så smart att i sota sin panna så lite, den brinner säkert bra men verkningsgraden är nog inte 91% längre.

Många pratar om runda tuber, vilka pannor har annan form på sina tuber?

Jag har bara erfarenhet av Solo Inova och Orlan pannor och dom är runda.
 
Nej det kostar nån kubik extra ved, och jag tycker inte att det är smart. MEN pannan klarar det, undrar vilka andra som gör det?

Massor av äldre vedpannor saknar runda tuber och Vedex 3000 och nån gasell om jag minns rätt.


 
Jag har en Atmos DC 35 SF. Snäppet mindre än den som räknades upp i början på tråden, men principen är densamma.
Den har fyrkantiga tuber i värmeväxlaren. Sota med borrmaskin låter sig inte göras, så spegelblankt blir det knappast därinne. Men det är inte speciellt svårt eller långdraget att göra proceduren.
Tar mig en kvart att skruva av luckor, sota panna och i rökröret. Det blir inte mycket sot, men det blåser upp en del damm, alltså aska, som följer med när det brinner bra. Dammsugare är bra för att få ut det sista, under värmeväxlaren.

Att jag köpte Atmos beror till största delen på goda personliga kontakter med rörläggaren, som i sin tur har verkstaden nära Atmos Skandinavien i Örkelljunga. Av alla inlägg om mer eller mindre misslyckade installationer här, kan man lätt inse att bra förhållande till de entreprenörer som anlitas är av stort värde.

Pannan var lätt att installera, passar bra i mitt hus, ger inte alls något billigt intryck när det gäller byggkvalité, är lätt att elda i, lätt att sota, har vändbara luckor och en rejäl lucka till eldstaden. Min far bytte keramik i sin Baxi i höstas. Jag har inte behövt göra det än, har eldat exakt ett år i min panna nu, men att det är mycket lättare att göra i min Atmos är uppenbart, bara man tittar i pannan. Baxi är kanske annorlunga nu, hans är ju några år gammal. Tillräckligt gammal för att heta Perifal.
Det enda jag vet annars om Baxin är att elinstallationen i den var rena skiten. Inte för att pannor brukar vara vettiga, men den var så dåligt utförd att jag gjorde om alltihop när jag installerade shuntstyrningen. Det fanns ingen inbyggd i Baxin, men det fanns ett hål där en Sigmagyr RVP 21 passade in.

Hur supporten är när det gäller Atmos vet jag egentligen inte. Inget har krånglat. Men de är åtminstone trevliga att prata med. Fattas bara, de är ju skåningar!
 
Matss skrev:
- Den har runda tuber, det enda som behöver sotas (förutom fläkten). Baxi säljer en sotviska för borrmaskinen som gör tuberna spegelblanka.
Jag hade sotaren här förra veckan (första sotningen i nya pannan)
och enligt honom så behövde man inte bry sig om sotet som inte släpper
med en halvmjuk borste.. soten som inte släpper lätt, den isolerar inte nått märkbart..
enligt honom var det bara dummheter med sotviskor till borrmaskiner, för dom
dammar bara runt sotet överallt..

Runda tuber saknar jag på min panna, det verkar smidigt att sota iaf.. men men.. får
väl bli det på nästa panna när denna ger upp om 20år eller så :)

/Daniel
 
Emil J skrev:
Själv har jag siktet inställt på en Calmar V65 från Trebema. Något billigare än Baxi Innova 50 och dessutom något högre effekt.

Varför är inte denna med på din lista? :-?

Jag ska snart bestämma mig  (typ jan-feb) så jag följer gärna vilka tips som följer......

Jo, Calmarpannan borde vara med på listan också. Det som gjorde att den och Gaselle inte var med var pga mina "odiskutabla" kriterier; vedvolymen respektive keramik.

Efter att ha stoppat in Calmarpanan i Värmebas 2.5 så inser jag att trots det 35 liter mindre vedmagasinet i jämförelse med Innovan så är de prestandamässigt ganska lika men systemverkningsgraden utan återvinningskoppel är drar Calmarpannan längsta strået tack vare en lägre pannvattenvolym.
 
Jag ber att få tacka för alla inlägg och samtidigt meddela att NU är det bestämt (och efter helgerna även beställt)!

Väljer Innovan pga kvalitetsfaktorn. Sotaren berättade att Innovan provtrycks med högre tryck vid tillverkningen jämfört med andra pannor och för att den ska klara detta är den förstärkt på konstruktionsmässigt känsliga delar.
Han hade iofs inte hört talas om eller upplevt att billigare pannor t ex Orlan och Atmos skulle paja anmärkningsvärt oftare.

Ser man på saken rent ekonomiskt så spelar det ju inte så stor roll om man betalar 20 eller 50 kSEK. På 20-25 år så handlar det ju om någon hundrings skillnad per månad och fördelar man det investerade kapitalet på alla kWh som pannan kommer att producera så blir skillnaden några få ören, att jämföra med dagens elpris t ex...
 
Vi har sen 1½ år en Atmos 40 - helnöjd med kvalitet och installation (3 m3 ack.tankar).
Inget att klaga på. :)

Nya Atmos har runda tubar och 5 års garanti. ;)
http://www.atmos.se/nyheter.htm

Gaia
 
Matss skrev:
Nej det kostar nån kubik extra ved, och jag tycker inte att det är smart. MEN pannan klarar det, undrar vilka andra som gör det?
Skippa skitsnacket matss, Det är helt omöjligt att det rymms aska från ett års eldande i innovan.. Har han eldat över ett år utan att sota el tömma aska så skulle han valt en annan panna (billigare) el endast kört med en beg elpanna då det ändå är så få m3 han eldar...


Är det nån mer än orlan pannan som har spaksotning av tuberna??
Då behöver man bara rycka i spaken så är det sotat i tuberna vilket tar typ 1 sekund..
 
2an skrev:
Skippa skitsnacket matss, Det är helt omöjligt att det rymms aska från ett års eldande i innovan.. Har han eldat över ett år utan att sota el tömma aska så skulle han valt en annan panna (billigare) el endast kört med en beg elpanna då det ändå är så få m3 han eldar...
Det är inget skitsnack och självklart ryms inte den mängden aska i pannan utan följer med röken ut när pannan blir full. Kommer inte ihåg hur stor del av veden som inte är brännbar men det är bara en del av det som man blir kvar i pannan som aska, även om man askar vid varje eldning.
 
Matss skrev:
Det är inget skitsnack och självklart ryms inte den mängden aska i pannan utan följer med röken ut när pannan blir full. Kommer inte ihåg hur stor del av veden som inte är brännbar men det är bara en del av det som man blir kvar i pannan som aska, även om man askar vid varje eldning.
Mellan 0,5-1,5 vikt% är aska av den ved du eldat..

Om askan sugs ut genom pannan så lär inte snön va vit på gården iaf...
 
Jag hörde en "historia" av sotarn en gång. Det var en gubbe som hade eldat i sin baxi panna och alltid lagt i fullt med ved.Pannan brann alltid men stängde av sig när tankarna var fulla när tanken gick ner i temp startade fläkten. Enligt sotarn så hade det runnit tjära ur pannan :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.