mrVoodoo skrev:
Ja, den såg ju onekligen riktigt fräsig ut, men känns som att det spräcker budgeten rätt rejält. Dessutom verkar det inte som att man kan ansluta vanlig tempsensor till den. Visst, värmekameran avhjälper ju en del av de behoven, men skulle jag välja ser jag nog helst att man kan använda en vanlig tempsensor hellre än värmekamera. Helst bägge delar givetvis.... Eller fungerar det att använda värmekameran i den där som ren temperaturmätare? Tvivlar lite på att den är så pass spejsad i en multimeter? Känns mer som en felsökningshjälp i skåp/kretsar/motorer mm (vilket iof inte är så dumt)?
Har inte hunnit pröva den så mycket men den verkar mycket användbar fast lite klumpig. Ca 500USD, så kanske 5-6000 i Sverige?

IMG_20160121_075454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har lite olika DMMs hemma.

En Fluke 289 som iofs mäter bra men den är rätt seg att starta (det är vanligt på flertalet lite mer avancerade modeller) så den är alldeles för dryg vid installation.

En Meterman 34XR på skrivbordet för snabb mätningar.

Men bäst tycker jag om Fluke 179 då den är snabb, känns rejäl och mäter med bra precision. Den är ju inte jätte dyr heller så den får en klar rekommendation från mig.

Som referens kan jag säga att jag använder massa olika modeller på jobbet men det är ingen jag tycker är så allround som 179:an. Dock behöver man ju rätt probar för rätt jobb så några uppsättningar med tillbehör behövs också. Men det bör man prova sig fram till vad man tycker bäst om.

Naturligtvis har man även en billig Biltema DMM i bilen om man måste fixa i vägkanten.
 
Jag gillar fluke scopet 190-204/S på jobbet. Dock tröstarkall och för dyrt. Håller med föregående talare
179an är fin men kanske även den för "dyr" för en vanlig konsument. Men den har ju allt man behöver
Samt är nätt till formatet..
/
M
 
Efter att ha kollat runt lite, även på andra ställen än här (t.ex. eevblog), känns det som att det blir en Fluke 87V i alla fall. Det känns som en bra grund att stå på. Jag behöver ju köpa något speciellt till mig själv när jag fyller nästan jämnt snart...

Jag blir dock lite konfys gällande vad man kan hitta online. Exempelvis har Elfa både
https://www.elfa.se/sv/kombinations...Multimetrar&page=94&origPageSize=50&simi=99.5

och

https://www.elfa.se/sv/digital-mult...ultimetrar&page=162&origPageSize=50&simi=97.5

Finns det någon anledning att inte betala mindre för mer?

Vidare så har jag för mig att det talades tidigare i tråden om att det finns en amerikansk variant, avpassad för jänkarnas 60Hz, och en europeisk, för det mer rimliga 50Hz. Jag ser dock inget i specen från Elfa som säger det. Vad är det jag ska kolla på om jag ska köpa utomlands?
 
Kör på den billiga, verkar vara ett promo erbjudande, så det finns väl bara ett visst antal under en viss tid. Jag kunde iaf inte se någon skillnad på på multimetern
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Mikael_L
Peter2400 skrev:
Jag har beställt, men tyvärr inte fått ännu, en UNI-T UT211B
som verkar klara det mesta, ner till 0.1mA påstår dom.
[länk]
[bild]

Jag beställde den här,[länk]
Har den kommit än? :cool:
 
Mikael_L skrev:
Har den kommit än? :cool:
Japp, fick den i måndags, tre veckor tog leveransen från eudx.
Känns välbyggd men jag har tyvärr inte hunnit leka så mycket med den än.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nice, suger i köptarmen nu. :)
 
Lite halvt utanför ämnet, men vet någon var och vilka testsladdar (heter det så?) man skall köpa?
Tänker mig dels klor och dels stift.
 
Redigerat:
Peter2400 skrev:
Känns välbyggd men jag har tyvärr inte hunnit leka så mycket med den än.
[bild]
Upplösning på DCA?
 
pr95 skrev:
Multimeter som klarar kyla :D måste bara lägga in den här LIVE SAVER ;)
Bästa investeringen jag gjort på länge otroligt bra i kall väderlek
[länk]
Länken går inte till någon specifik modell. Vilken har du valt?
 
roli skrev:
Upplösning på DCA?
Upplösningen på ACA är 0.1mA och på DC 1mA, bättre än noggrannheten på
instrumentet.

Svårare än vad jag hade tänkt mig att komma åt att mäta i min gruppcentral
trångt och svårt att gruppera kablar och få plats med dom i klamman.

Nu har jag inget känt elfel eller annat projekt, men tången kommer säkert komma till användning.

Om någon har en bra ide på något att mäta för att se hur bra/noggrann den är
så vore jag tacksam.
 
Product Number U1273AX
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.