morbidhans skrev:
OM du skulle vilja använda en multimaster kan jag själv rekomendera meek på Jula, kostar 249 kr kan köpa till lite bättre blad, nu kommer säkert alla vertygsfanatiker få spel MEN jag kör "proffs" saker på en del tex skruvdragare. Anledningen till att jag gillar meek är pga av att jula har ett års garanti på sakerna, och jag renoverar mycket både hemma och åt andra, och ja meeken brinner i princip upp ibland men tricket är att dom brinner alltid inom detta år så jag kvitterar ut nya maskiner på löpande band och dom funkar kanon, har tagit väldigt tjockt virke med den, det tar tid men funkar helt klart =)

Men so dom ovan skriver kanske det inte är det bästa verktyget för just ditt jobb, men tror nog det funkar just pga av precisionen man kan mao såga väldigt fint och nära, annars kanske en tigersåg skulle vara något men dom tenderar ju inte att medföra precision och motorsåg sågar ju ganska brett =)
Håller med om att Julas 260W Fein-kopia är både bra och prisvärd. Särskilt om sladden byts mot en längre gummikabel. Biltema har billiga och bra träblad (med tänder av "japansåg-modell") som passar efter att två 3mm hål borrats i hållaren.

Men trots det skulle jag inte vilja såga tjocka, sega golvplank med en multimaster. Sämre ergonomi är svåtr att tänka sig.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
jac skrev:
Jag röstar också för tigersågen. Jag tog upp mina golv i somras, visserligen inte brädor från 1856 utan golvspån på frigolit men problemet var detsamma. Först körde jag upp golvet i lagom bitar med sänksågen och lämnade en bit vid väggen. Sedan körde byggarna jäms med väggen och tog det sista med tigersågen (såg utan pendlig fungerade visst också ;) ).

Hallen hade klinkers, fix, flytspackel med elslingor, gips och golvspån. Jag bilade bort det mesta men ville sedan inte sätta sänksågen i det så här blev det tigersågen till alltihopa. Tog aningen längre tid och dammade "lite" mer än sänksågen men gick också hur bra som helst. (Nu med min såg som har pendling ;) )

Mitt förslag är alltså att du kör med tigersåg och att pendlingsfunktionen inte på något sätt är avgörande. Skaffa några bra rivningsblad om det kan finnas spik eller du riskerar att köra bladet i sanden.
Tro mig, det är skillnad på att såga spånskiva och att såga 150 år gamla tretums plank av tätvuxen fura. Pendling gör underverk för hastigheten ;)
 
  • Gilla
Wagneta
  • Laddar…
nanowire skrev:
Tro mig, det är skillnad på att såga spånskiva och att såga 150 år gamla tretums plank av tätvuxen fura. Pendling gör underverk för hastigheten ;)
Det tvivlar jag inte alls på, visst är det skillnad, absolut. Det jag ville ha sagt är att det inte är absolut nödvändigt med pendlingsfunktionen. Sågen blir både dyrare och tyngre vilket kan ha betydelse beroende på plånbok, armstyrka, arbetsställning mm. (Mina byggare t.ex. är på intet sätt klena och troligen inte fattiga heller men jobbar mycket på tak och med fönster och de tycker det är viktigare med en lätt än en snabb såg.)

Nåja, ursäkta OT, jag tror f.ö. detta har diskuterats tillräckligt ingående i andra trådar.
 
Precis, det är helt enkelt klockrent =)
 
Det där rivningsbladet nanowire pratar om, vad är det för nåt? Jag använder ett vanligt kort sågblad för trä och det är ju
lite riskfyllt med all sand och sten inunder....och träet är ju stenhårt att såga i också.....
Jag sågar igenom på ett par ställen över golven så det inte blir så långa bitar man behöver bryta upp...och då går det lättare....intill kanten sågar jag först med tigersågen och sen spräcker jag bitarna som är kvar....det går faktiskt bra...
Jag blir säkert klar nästa år nång gång.....jag har flera golv att öva på....och man lär sig under tiden.....:x
 
Rivningsblad klarar även spik (kanske också sand?) betydligt bättre än blad för trä. Ett träblad ger högre avverkningshastighet så länge det är skarp vilket det tenderar att sluta vara i det ögonblick det det träffar på metall. Jag har för mig att de brukar vara bi-metal och blandad tandstorlek på rivningsblad.
 
jaha, men såna blad har jag visst här nånstans....ska nog sätta på ett sånt då....tack för svaret......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.