LasseLund LasseLund skrev:
Jag har en vän som fick sitt rätt nya matbord behandlat på samma sätt av en finsnickare som hon känner. Jag trodde det var så man skulle göra, därför jag tänkte undvika linolja.
Min far var möbelsnickare och han byggde alla våra möbler. Det är länge sedan han dog men jag har en hel del möbler kvar och jag gör som jag beskrivit ovan. Det fungerar utmärkt. Och jag gör det som sagt absolut inte varje år.

(Om det är märken slipat jag bort dem först men du hade ju inga märken. )

(Det går att krångla till allt men det blir inte alltid bättre.)
 
  • Gilla
LasseLund
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Min far var möbelsnickare och han byggde alla våra möbler. Det är länge sedan han dog men jag har en hel del möbler kvar och jag gör som jag beskrivit ovan. Det fungerar utmärkt. Och jag gör det som sagt absolut inte varje år.

(Om det är märken slipat jag bort dem först men du hade ju inga märken. )

(Det går att krångla till allt men det blir inte alltid bättre.)
Tack för dina svar, och full respekt åt din far 😊 Vid tillfälle ska jag kolla med ”finsnickaren” varför han gör på sitt sätt, känns som det kanske ändå finns någon tanke med det.
 
Det är nog mer för att få till en viss yta vid tillverkning som man gör så, än vid vanligt underhåll.

Min far gjorde knivar som hobby och dem höll han på och joxade en hel del med vill jag minnas. De slipades och oljades och polerades med allt möjligt. (Ofta hände en hel del av dessa moment i vårt kök, vilket min mor inte var helt nöjd med 😊.)
 
  • Gilla
LasseLund
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är nog mer för att få till en viss yta vid tillverkning som man gör så, än vid vanligt underhåll.

Min far gjorde knivar som hobby och dem höll han på och joxade en hel del med vill jag minnas. De slipades och oljades och polerades med allt möjligt. (Ofta hände en hel del av dessa moment i vårt kök, vilket min mor inte var helt nöjd med 😊.)
Låter rimligt, han är extremt noggrann, och tyckte förmodligen att behandlingen från tillverkaren inte gett det resultat som han ville ha.

Härliga minnen! 😊
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.