M
Svärföräldrarnas toalett har börjat läcka vid spolning, läckan verkar komma från nedre delen av cisternen. Jag gissar att cisternpackningen bör bytas, vad tror ni?

Vilken modell på toalett kan detta vara? Obs, ej originalsits. Sorry för dålig bild, inte jag som har tagit den och är inte på plats själv än...
 
  • Suddig bild av stängd vit toalettstol med röda sitsfästen, intill toavorste och rengöringsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Kanske en ifö cera
 
  • Gilla
Muuuuurtin
  • Laddar…
M
D Dp80 skrev:
Kanske en ifö cera
Tack! Det ser ut exakt som den
 
Läcker det ut på golvet eller ned i skålen? Kolla skruvarna i cisternen och dess packningar.
 
  • Gilla
Muuuuurtin
  • Laddar…
Du är inne på rätt spår. Läckage vid spolning beror antagligen på skador, cisternpackning eller att skruvarna lossnat på något sätt. Tror det är IFÖ. För att kontrollera, ta en bild på spolknappen och toalettstolen och hör av dig till IFÖ så hjälper de att leta reda på exakt rätt modell. Skador på cistern går ofta att laga med keramisk epoxy (Det beror lite på hur skadan ser ut), men då krävs det att man vet vad man gör. Kan berätta hur man gör om du vill veta alternativt sök på google. Att byta cistern är betydligt krångligare och dyrare (oftast om cistern ens lagerhålls på gammal modell) än att byta hela toalettstolen.
 
  • Gilla
Muuuuurtin
  • Laddar…
Det är en Cera, lagar dessa nästan på daglig basis. Ceran har utgått ur ifö’s sortiment men det var inte alls länge sedan. Delar finns att beställa, jag handlar reservdelarna på Ahlsell och dem har dem i lager i butik, där kan du dock inte handla som privatperson. Då den är mycket vanlig på vårdboenden och dyl möter jag denna ständigt och mycket ofta så är den skruvarna som börjat rucka för att cisternen används lite för mycket som ryggstöd. Jag föredrar faktiskt att byta delar framför att byta hela toalettstolen. Känn på cisternen om den vickar, kolla vattenanslutningen, försök att klura ut vart vattnet kommer ifrån. Går det att vicka lite på cisternen kan det (förutsatt att packningarna är hela) räcka med att dra åt skruvarna i botten, då kommer du behöver ett långt verktyg med lång hylsa, förslagsvis spärrskaft med förlängning och du kommer även att behöva plocka ur spolmekanismen för att nå ned. Skruvarna med packning finns också som reservdel.

https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-wc-stolar/ifo/ifo-cera-aqua-cisternskruvar

Börja där. Är det bara skruven eller packningarna så är det knappt någon kostnad alls.
 
  • Gilla
ZipLock och 2 till
  • Laddar…
D
Översikt och reservdelslista för olika Ifö WC-modeller med artikelnr och RS-koder samt detaljerade linjeteckningar av toalettkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
M
Vilket underbart forum detta är, tack till alla som svarat. Har nu beställt en cisternpackning för säkerhetsskull (hittade på Rinkaby), även om om det kanske bara är skruvarna som är lösa. Tänker demontera cistern och byta packning och skruva ihop. Återkommer med resultat
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
M Muuuuurtin skrev:
Vilket underbart forum detta är, tack till alla som svarat. Har nu beställt en cisternpackning för säkerhetsskull (hittade på Rinkaby), även om om det kanske bara är skruvarna som är lösa. Tänker demontera cistern och byta packning och skruva ihop. Återkommer med resultat
risken finns att du behöver nya skruvar oxså
 
  • Gilla
Muuuuurtin och 1 till
  • Laddar…
M Muuuuurtin skrev:
Vilket underbart forum detta är, tack till alla som svarat. Har nu beställt en cisternpackning för säkerhetsskull (hittade på Rinkaby), även om om det kanske bara är skruvarna som är lösa. Tänker demontera cistern och byta packning och skruva ihop. Återkommer med resultat
Tänk på att du kommer behöva lång förlängning och ofta ta loss spolmekanismen för att komma åt skruvarna. Tänk på att granska cisternen när du tar loss den.
 
  • Gilla
Muuuuurtin
  • Laddar…
M
En liten uppdatering; Hade ingen förlängare för att lossa cisternskruvarna, hade tänkt ta en 19-hylsa och slå i en rundstav men man behövde långhylsor pga den uppstickande gängstaven och det hade jag inte med mig.

Fick ta ur hela armaturen istället för att komma åt med en liten skiftnyckel. Råkade sen knäcka ventilfästets gängor (spröd plast) eftersom en o-ring som höll fast armaturen i ventilfästet satt väldigt hårt och jag blev lite otålig Skulle lirkat ur hela paketet lite mer försiktigt.

Har nu beställt ventilfäste, ventilring (den såg inte så frisk ut, byter den medans jag ändå är igång) och vattenfördelare. Den sistnämnda var väldigt spröd så byter den också, annars knäcks väl den när jag ska montera ihop det sen, hehe

To be continued
 
  • Öppen toalettstolscistern visar inre mekanismer och rostigt vatten under reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett urtaget vit plastventilfäste med en svart o-ring, mot bakgrund av en badkarssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett skadat vit ventilfäste med synliga sprickor, med verktyg och delar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en webbutikskundvagn med listade sanitetsartiklar och priser för WC-renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Silver78 Silver78 skrev:
Tänk på att du kommer behöva lång förlängning och ofta ta loss spolmekanismen för att komma åt skruvarna. Tänk på att granska cisternen när du tar loss den.
Och inga synliga skador på cistern heller :)
 
Händer varje gång, har till och med tagit för vana att inte ens försöka skruva loss dem när jag byter delar, tar polygrip och knäcker av direkt. :crysmile:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
M
S0MMER S0MMER skrev:
Händer varje gång, har till och med tagit för vana att inte ens försöka skruva loss dem när jag byter delar, tar polygrip och knäcker av direkt. :crysmile:
Hahaha, skönt att höra att jag inte är ensam om att ha sönder den :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.