Har använt allt möjligt utom 🦒. När jag går vidare så får det bli en sådan. Funkar dåligt för hand. Funkar dåligt med nät kopplat till dammsugare. Funkar dåligt med excenter. Funkar dåligt med mus.

Dammet skiter jag helt och hållet i. Det är slutresultatet som är avgörande. Jag hoppas verkligen att giraffen funkar för mig.
 
O Olf Oggler skrev:
Dessa "handslipklossar", typ Mirka Handy verkar ju finnas i lite olika storlekar. Vilken storlek på slipnät är den förhärskande standarden? Och var köper man in dessa nät billigast? På tex krauta kostar de ju ca 35SEK styck. De håller väl länge antar jag. Men det känns ändå lite dyrt.
Mirka Handy använder 80x230mm. På Amazon kan du komma ner i 20 kr/st i 10-pack och 12-13 kr/st i 50-pack.
 
O
O Olf Oggler skrev:
Hittills i min renoveringskarriär har jag alltid handslipat gipsskarvar mm. Nu är jag påväg med ett större projekt igen. Jag har nu börjat fundera på om jag ska testa en maskin för slipning av spackel. Kanske främst för att slippa damm. Men också för att det är lite enformigt att stå och slipa.

Men vad för maskin behöver jag? Vilken prisnivå måste man upp på för att komma över skamgränsen? Hur är det med biltemas/julas "väggslipar" i 1000-1500-kronorsklassen? Är de användbara eller är det bara skräp?

Finns det inga större excenterslipar utan skaft som kan funka?
Jag har en Bosch gtr 55-225 och en Bosch Professional GEX 125-1.

Giraffen är lite klurig att använda men går bra när man väl fått in tekniken. Den lilla slipen är bra till hörn och att gå över mer på slutet.

Jag skulle aldrig gå tillbaka till att handslipa igen, mycket pga allt damm som blir.
 
M
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skaffade nyligen en Bosch gtr 55-225. Verkar fungera utmärkt när man lär sig använda den, normal Bosch blå kvalitet vilket gör den prisvärd jämfört med flex och festool alternativen som kostar 5-7 ggr mer men gör samma sak.
Du kunde köpt min. Jag är inte nöjd. Slipa väggar funkar men den är på tok för tung i änden vid sliptallriken för att slipa tak med under längre pass. Man orkar inte stå med den i den ställningen. Flex, Eibenstock och kanske någon dyr maskin har inte motorn vid sliptallriken och det finns en anledning till det.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
O
M mattie_river skrev:
Du kunde köpt min. Jag är inte nöjd. Slipa väggar funkar men den är på tok för tung i änden vid sliptallriken för att slipa tak med under längre pass. Man orkar inte stå med den i den ställningen. Flex, Eibenstock och kanske någon dyr maskin har inte motorn vid sliptallriken och det finns en anledning till det.
Har du ändrat inställningen så den suger fast bättre? Min hänger nästan av sig själv tack vare vacuumet.
 
M
O Ossian K Olsson skrev:
Har du ändrat inställningen så den suger fast bättre? Min hänger nästan av sig själv tack vare vacuumet.
Jepp. Men det blir gärna inte optimalt ändå. Den får lättare för att hoppa till, då släpper suget, man hinner inte riktigt med att parera, skivan hamnar i vilket mot taket och så blir det fula märken. Nä, måste nog säga att Flex mfl visste vad de gjorde när de konstruerade sina maskiner för att vara så lätta som möjligt i änden. Det är klart bättre tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.