geschwint skrev:
Jag skulle tro att Makitas dragare håller bättre för omild behandling än Festos, iafa Festos T12-15 serie. Festo har en del detaljer som gör att den *inte* kommer att hålla för ett fall nerför taket eller ner från något annat högt. Feston är dessutom helt öppen för metallspån och annat in till styr-elektroniken så jag ser Feston som en skruvdragare som är väldans bra men bör hålla sig på marken och borta från allt vad metallslipdamm från en vinkelslip heter och liknande. ...
Jag har en BDF 440. I höstas när jag plockade ihop gasolgrillen inför vinterförvaringen så blev det inte fiffigare än jag lät dragaren ligga på sidan utomhus i 2 timmars ösregn! Shit också tänkte jag först, men det visade sig att dragaren fungerade felfritt i det fortsatta ösregnet. Jag tog in den, plockade lös batteriet och lät den sen torka ur för säkerhets skull. Frid och fröjd tackochlov!

Vad gäller gäller Masa så skulle jag välja ett kombipaket med en fjuttdragare och en fjuttknackare, tex det paket som Gilbert länkade till. Den stora fördelen är ju den riktigt låga vikten på 900 gram som borde passa en klenare näve. Iofs finns det ju Boschs fjuttdragare, men den är väl kraftig i greppet tycker jag själv.

Litiumbatterier (LXT) är faktiskt att föredra för oss hobbyister som inte använder maskinerna och konditionerar batterierna dagligen. Min BDF440 som nu är 2,5 år gammal har batterier som fortfarande känns som nya trots att maskinen ibland får stå ngn månad emellanåt. Minneseffekten är minimal vad jag kan bedöma. Sedan är laddaren lite listigare än tidigare generationers laddare och konditionerar batterierna på ett smartare sätt.
 
Det är lite mer än färgen och batteriet som skiljer dom vita maskinerna, läs här:
http://blogs.toolbarn.com/brianm/2006/11/makita-18v-lithium-ion-drills-white-vs.html

According to our sources at Makita, these arer designed entirely for price so they can target current "Yellow" customers with a higher power, newer technology drill. They were going after price, but you're totally correct about opening new markets.
 
mrfrenzy skrev:
Det är lite mer än färgen och batteriet som skiljer dom vita maskinerna, läs här:
[länk]
Det där kunde vara relevant om det inte vore så att de jämför två helt olika maskiner, BDF451 med tre växlar och BDF452 med två växlar(och sen inte håller isär dem under textens gång), bortser man från att de olika maskinerna är olika specade så skiljer det fortfarande utrustningsmässigt endast bälteskrok och batteristorlek.
 
Oj vad många bra råd och tips som kommit in. :)

screamin-daemon skrev:
Jag hade nog satsat på ett paket med slagskruvdragare.
Den är lätt, grymt stark och ingen chans att den vrider runt armen på dig.

Lawson säljer LXT 202 för 303 inkl. vat. Lite dyrare, men då får du både slagskruvdragare, borrmaskin LXT bhp451 och 2 batterier. Grymt skönt att borra med en maskin och skruva med en annan. Går mycket snabbare.

[länk]
Ser ju ut att vara ett trevligt paket. Hade valt bort slagskruvdragare pga att jag redan har en sån fast i sladdform. Men det är helt klart ett paket att fundera på, om inte annat för att det är två maskiner. Dock lite högre pris än planerat men det är alltid förhandlingsbart. Förhandlar ju med mig själv. ;)

Gilbert skrev:
Jag har en BDF452 som jag är väldigt nöjd med, så jag kan inte avråda från en sån.Alla maskiner du räknat upp är LXT vilket betyder att det är senaste generationens batteriserie med Li-Ion-teknik som väl är att anse som eftersträvansvärd jämfört med äldre batteriteknik, det öppnar också upp för en hel verktygsserie med allt från arbetslampor till vinkelslagskruvdragare och häftpistoler som använder samma batterier, man kan alltså köpa ett borrmaskinskit med ett par batterier och fylla på med lösa verktyg som man kör på samma batterier. Om jag ska föreslå nåt vilket kanske är svårt då jag inget vet om ditt handikapp så skulle jag kika på detta kit: [länk] bara 10mm chuck, men vardera maskinen väger väl under kilon och slagskruvdragaren klarar nog det mesta i skruvväg som kan bli aktuellt för vanligt hemmabruk, ett lätt, smidigt och starkt kit alltså.
Har läst på lite nu om LXT och det är helt klart värt att satsa på. Som någon skrivit i tråden så säljs det en hel del Makita utan batteri på tradera och liknande.
Vad gäller mitt handikapp så är det i händerna jag är lite svagarare, armarna är det inga som helst problem med och ska man köra riktigt "tung" borrning eller skruvdragning så brukar det ordna sig med tvåhandsfattning. Problemet jag egentligen haft med B&D har varit viktfördelningen och i vissa fall när det är trångt så har det varit lite problem att hålla i den, t ex när det ska skruvas skåpluckor och man sträcker sig upp eller om det är lite trångt så blir kontrollen inte så bra.

Har faktiskt planerat ett inköp av Bosch lilla 10,8 voltare eller motsvarande just för lite mera finlir men vill ha en "riktig" skruvdragare till att börja med. Altanen vid stugan har ett däck gjord av gamla järnvägssleepers så räcken och två nya trappor blir i lite grövre material. Är rädd att 10,8-maskinerna inte riktigt räcker till för det. Har inte fingrat på nån av de mindre 10,8orna, det jag är lite rädd för är de är lite för smala för att jag ska kunna greppa dem ordentligt. Är lättare för mig om det är lite grövre, får bättre tag helt enkelt. Men ska inte säga något innan jag testat dem.

Träig snickare skrev:
Bara nyfiken. Varför Makita? Makita är bra men inte bäst, men för dom pengarna är dom bra. Hade en Makita för några år sedan och den var bra men det finns bättre. har du testat Festools skruvdragare? Med tillbehör!?
Makita pga just det du skriver, bra maskiner för vettiga pengar allra helst om man handlar från UK. Visst verkar Festools Centrotecsystem vara smidigt men de är dyrare än Makita och jag misstänker att om man ska utnyttja centrotec fullt ut så blir det ju inte billigare av det. Jag tror helt enkelt att en Makita räcker gott och väl för mig även om Festool är en bättre maskin. Ett alternativ jag kikat på är en Panasonic EY7440 men vad jag läst och hört så är den lite klenare än Makitorna, är däremot väldigt lätt och smidig men jag väljer att gå på två maskiner istället, en 10,8 och en lite redigare 14,4/18. :)

geschwint skrev:
Innan du bestämmer vilken Makita du vill ha (om det nu blir Makita) så åk till en svensk ÅF och känn på dom först, känn på vikt, balans, finesser osv. Visserligen kan steget från B&D till Makita bara bli bra, det är liksom öppet mål, men det är bättre att känna först så du vet hur Makitas maskiner är konstruerade liksom.
Har faktiskt varit iväg och fingrat på en BHP4xx och jag tyckte den kändes väldigt bra jämfört med den jag har. Panasonicen kändes nog ytterligare snäppet smidigare men jag kommer som sagt köra på två maskiner. Att det blir en trappa upp jämfört med B&D:n (som förresten är 12 volt och inte 14,4 som jag skrev i första inlägget) är det ju inget snack om. :D

screamin-daemon skrev:
Håller med om att 12 eller 14,4 volt räcker till en skruvdragare. Dock bör man ha bestämt sig om man vill komplettera med batteridrivna verktyg som t.ex. tigersåg, sticksåg, cirkelsåg. Dessa drar så pass mycket ström att mindre än 18 volt är dumt.

Det finns mycket 18v makita på t.ex. tradera. Har man sedan tidigare batterier och laddare, är det mycket billigare att köpa enstaka maskiner där.
För min del så väljer jag mellan 14,4 och 18, 18 känns lite som overkill iofs. Cirkelsåg köpte jag i somras fast med sladd, kommer nog inte köpa en batteridriven. Sticksåg ska jag köpa och även det blir med sladd, antingen en Bosch 85 eller 135 där 85:an ligger bäst till iom knoppen i toppen. Inte helt lätt att hitta sticksågar som jag kan greppa riktigt bra och 85:an är överlägsen för mig vad gäller grepp iaf. Ska även riva nån vägg i villan framöver och för det kommer det mest troligt att inhandlas en tigersåg med sladd. Har faktiskt inte ens tänkt i banorna med batteridrift på dessa prylar men man kanske ska tänka om? Som du skriver så måste jag bestämma mig för det innan jag väljer voltstyrka.

ClasseClas skrev:
Vad gäller gäller Masa så skulle jag välja ett kombipaket med en fjuttdragare och en fjuttknackare, tex det paket som Gilbert länkade till. Den stora fördelen är ju den riktigt låga vikten på 900 gram som borde passa en klenare näve. Iofs finns det ju Boschs fjuttdragare, men den är väl kraftig i greppet tycker jag själv.

Litiumbatterier (LXT) är faktiskt att föredra för oss hobbyister som inte använder maskinerna och konditionerar batterierna dagligen. Min BDF440 som nu är 2,5 år gammal har batterier som fortfarande känns som nya trots att maskinen ibland får stå ngn månad emellanåt. Minneseffekten är minimal vad jag kan bedöma. Sedan är laddaren lite listigare än tidigare generationers laddare och konditionerar batterierna på ett smartare sätt.
Är just det där med fjutt som avskräcker mig lite, jag vill ju inte stå där och inse att jag skulle ha köpt mig en kraftigare maskin. Kanske inte jämförbart men det är mer än 1 gång som B&D:n inte räckt till, nu är väl kanske 10,8orna lika starka om inte starkare än min gamla härk (ok det är inte en kastrerad rentjur jag jobbat med). :D

Många föreslår slagskruvdragare framför en ren skruvdragare så där får man kanske tänka om också, själv så såg jag ingen vits med just slagfunktionen eftersom sladdmaskinen med slag endast används om jag ska borra i betong och liknande. Vad gäller typ av batteri så vill jag inte ha något annat än Li-ion, är inte mycket att fundera på tycker jag.

Tror mig dock ha kommit en bit på vägen, som det känns så måste jag först rannsaka mig själv om jag verkligen kommer få fingrarna ur och köpa på mig stick-, cirkel- och tigersåg för batteridrift. Ska jag vara ärlig så tror jag inte det så då är jag inte hänvisad till 18 volt. Det som återstår är att välja en ren skruvdragare eller en slagskruvdragare i 14,4-utförande. Nästa val är 2 eller 3-växlad.

Tack så mycket för alla bra råd och tips! :)
 
Hej Masa!

2 kommentarer till ditt inlägg ovan.

1) Boschs första generation 10,8 är rätt stor i greppet, upplever det som grövre än tex dewalt 18V. Hur den andra generationen och andra 10,8V är i greppet vet jag inte.

2) Med slagskruvdragare menade jag inte en slagborr. En slagborr slår små slag i borrets riktning, vilket används vid borrning i sten och betong (med rätt sorts borr). En slagskruvdragare slår slag i samma riktning som borrets rotationsriktning, och hjälper därför till att skapa ett många gånger större vridmoment när man ska skruva i något. Dessutom skapas detta mycket kraftiga vridmoment utan att ens egen arm vrids om när det börjar bli tungt. Fungerar alltså som en mutterknackare som man har att ta loss hjulbultarna på bilen med.
 
Med fjutt menar vi "liten" eller pluttig så de små fjuttdragarna är starka som få och bräcker mången fullvuxna maskiner. Det som ibland saknas på fjuttarna är motorbroms och höga varv för borrning. En fjuttslagdragare har visserligen höga varv vid liten belastning >2000rpm men så fort belastningen går över en viss gräns så börjar den knacka och droppar till kanske <300rpm så den är inte lämplig för borrning då knackandet ger en diskontinuerlig rörelse. Man kan borra i trä med små borrar om man tar det försiktigt, jag gör det med framgång, men så fort det börjar slå så är det inte bra för borren.
 
Masa, om du skaffar en 18-voltare så kika också på de batteridriva tigersågarna.

Jag ångrar djupt att jag köpte en med sladd. Den batteridrivna skulle ha funkar klockrent att ha med ut i trädgården för att såga av grenar och mindre stammar. Med rätt blad då...
 
Daniel_N skrev:
Hej Masa!

2 kommentarer till ditt inlägg ovan.

1) Boschs första generation 10,8 är rätt stor i greppet, upplever det som grövre än tex dewalt 18V. Hur den andra generationen och andra 10,8V är i greppet vet jag inte.

2) Med slagskruvdragare menade jag inte en slagborr. En slagborr slår små slag i borrets riktning, vilket används vid borrning i sten och betong (med rätt sorts borr). En slagskruvdragare slår slag i samma riktning som borrets rotationsriktning, och hjälper därför till att skapa ett många gånger större vridmoment när man ska skruva i något. Dessutom skapas detta mycket kraftiga vridmoment utan att ens egen arm vrids om när det börjar bli tungt. Fungerar alltså som en mutterknackare som man har att ta loss hjulbultarna på bilen med.

1) Låter faktiskt ganska lovande, ska klämma på en så fort tillfälle ges.

2) Så pass, var inte lite fel jag tänkte. Men som det låter så ska jag nog skaffa en ren skruvdragare eftersom det blir en hel del borra också.
 
geschwint skrev:
Med fjutt menar vi "liten" eller pluttig så de små fjuttdragarna är starka som få och bräcker mången fullvuxna maskiner. Det som ibland saknas på fjuttarna är motorbroms och höga varv för borrning. En fjuttslagdragare har visserligen höga varv vid liten belastning >2000rpm men så fort belastningen går över en viss gräns så börjar den knacka och droppar till kanske <300rpm så den är inte lämplig för borrning då knackandet ger en diskontinuerlig rörelse. Man kan borra i trä med små borrar om man tar det försiktigt, jag gör det med framgång, men så fort det börjar slå så är det inte bra för borren.
Detta säkerställer iofs min linje lite att skaffa både en liten fjutt och en vanlig 14,4/18. Det borras som sagt en del också och då vill jag att det bara är att tuta och köra.
 
Jag tror att det var jag som myntade begreppet fjuttdragare. Tyvärr är ordet "fjutt" negativt laddat även om jag egentligen syftade på storleken, dvs litenheten på maskinen.

Makitas smådragare i LCT204W-paketet har givetvis motorbroms, 2-växlad låda för borrning, 10mm chuck, 24 Nm. Resten tas med fjuttknackaren som specar upp till 90 Nm.
http://www.axminster.co.uk/product-...-Drill-and-Impact-Driver-Kit-10.8V-790780.htm

Kanske bör man ha ett tredje batteri i omlopp för att inte torska kontinuitet vid längre jobb.

I mina ögon är de nya smådragarna av proffsmodell inte bara komplement till större maskiner utan fullvärdiga ersättare. Jag är rätt övertygad om att ett kombopaket med en fjuttdragare och en fjuttknackare täcker "allt" en hobbyist kan tänkas vilja göra. Jag skulle idag köpa ett fjuttkombipaket utan att blinka. Möjligtvis vill stenhusägaren ha en sladdburen borrhammare i sitt verktygsförråd också.

Jag skulle inte bli förvånad om vi snart (inom 2-3 år) har 10.8V-batterier som ger 3.0 Ah. Kolla på ett mobilbatteri eller laptopbatteri och jämför storleken och kapacitet så är det lätt att se kommande möjligheter.
 
Nu har jag varit iväg och klämt lite på några maskiner. De hade BDF440RFE på kampanj för 2995:- + moms och 442 Special edition (den vita) för 3595:- + moms. Ska jag vara ärlig så kändes 440 smidigare, inte för att den andra är osmidig. Det skiljer i nm mellan dessa två men vad mer skiljer, mer metall inuti 442 eller? Visst är 440 också LXT eller? Är inte 440 en utgående modell?

Sen vad gäller de små Bosch 10.8 så blir det ingen sån, kändes inte bra men däremot så fanns där en Hitachi 10.8 som kändes hur bra som helst. Ett batteri längst ner iofs, typ en förkrympt 14.4 men en sån kommer att inhandlas framöver.

Nån som vet om Swedol i Gävle/Uppsala har nån av BDF44X på kampanj?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.