Så fördelningen blir 70% material 30% arbete?

Då stämmer det in bra, material 71000kr arbete 33666 kr (före rot), så ganska exakt.

Eller är jag fortfarande lite trög i kolan? :crysmile:
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Om du skulle ha ett rätt uträknat rotavdrag (bara arbetskostnaden) så skulle du få betala 23110,50 för arbetet. Totalsumma 133161:-
Nu gör företaget en fuling och lämnar så de trixar med kostnaderna så att din totalsumma landar på 100146:- Förutsatt att pris på arbete och pump också är inkl moms.
Inte enligt reglerna men det är så många gör
 
U Uffe A skrev:
Om du skulle ha ett rätt uträknat rotavdrag (bara arbetskostnaden) så skulle du få betala 23110,50 för arbetet. Totalsumma 133161:-
Nu gör företaget en fuling och lämnar så de trixar med kostnaderna så att din totalsumma landar på 100146:- Förutsatt att pris på arbete och pump också är inkl moms.
Inte enligt reglerna men det är så många gör
Vem syftar du på? Ts?
 
Var menat till TS
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kolla med Bosch då ;) IVT i tyska kläder
Sorry för sent svar. Har kollat med de och de låg i alla fall 7k billigare :geek:
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Precis. Bosch äger IVT och tillverkar prylarna under båda namnen. Skillnaden är att de som heter Bosch kan man köpa billigt på nätet. Bosch Compress 7000i AW + AWM kostar runt 75-80 000. Sen tillkommer det lite prylar för installationen också...

Men innan ni bestämmer er så borde ni, som sagt var, kolla lite andra fabrikat och leverantörer. Rent tekniskt är det ingen större skillnad på de stora fabrikaten, så det spelar inte så jättestor roll vilket man väljer.
Det viktigaste är att det projekteras, dimensioneras, installeras och justeras korrekt. En dålig installatör kan få vilken värmepump som helst att gå dåligt...
Har kollat med Polarpumpen (Eller va de heter :) ) Fick pris på en Mitch och en Pana. Samma slutsumma som Boschen och det känns än så länge mest seriöst tycker jag. :D
 
J Jarlsgård skrev:
Jag fick en offert igår på att byta ut vår elpanna till en mitsubishi sw75.

Har samma förhållanden som dig. 130kvm, 2 plan i Skåne och elpanna idag.


Blev till viss del lite besviken på priset så har bett om en specad offert för att se vart det stack iväg.

Totalt 94500kr varav arbetskostnad 33666kr innan rot. Då ska tilläggas att jag skulle dra fram matarkabel till utedelen samt sätta brytare (läs elektriker), göra all håltagning, gjuta fundamentet. Ingen skrotning av gamla pannan heller utan den knuffas åt sidan.

Tycker därmed att arb. Kostnaden är lite väl hög??

Kommer troligtvis ta in fler offerter, kan publicera den här också? :geek:
Fick 93k för Boschen och då gör det allt. Nyckelfärdigt som de så fint heter. Kanske kan föreslå de till dig? :geek:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Glömde säga att jag har högtempererat system idag som på sikt kommer bli lågtempererat.

Hoppas ts inte känner att jag kapar tråden allt för mkt. Vart i Skåne är du baserad Btw? Har haft kontakt med en del företag förre året gällande just ivt men valde då att avstå. Så kanske kan bistå med tips på "prisvärda" företag.
Bor i Oxie :)
 
@AhlSkal, var det även dem som satte in allt?

Och är din utedel 3 fas? :)
 
J Jarlsgård skrev:
@AhlSkal, var det även dem som satte in allt?

Och är din utedel 3 fas? :)
1 Fas. CS7000i AW 9
De är med allt. Sätter betongplattor under utedel, Avrinning till avlopp, elektriker och 2 man för beredare samt rörkoppling. Håltagning, Isolering. m.m :D
 
AhlSkal AhlSkal skrev:
1 Fas. CS7000i AW 9
De är med allt. Sätter betongplattor under utedel, Avrinning till avlopp, elektriker och 2 man för beredare samt rörkoppling. Håltagning, Isolering. m.m :D
¨
Vilken firma gjorde jobbet? :) Oxie är inte superlångt bort, om än inte i närbyn heller :rofl:
 
J Jarlsgård skrev:
¨
Vilken firma gjorde jobbet? :) Oxie är inte superlångt bort, om än inte i närbyn heller :rofl:
Ursäkta. Men nä jobbet är inte utfört. Jag har just nu luskat omkring på nätet och ringt runder till olika firmor. Väntar just nu på svar via min fars kollegas vän om att köpa in via hans firma och göra detta själv. Så än så länge inga resultat.
 
Keep me updated :)
 
Av vad jag har kunnat titta på nätet så har jag nu hittat kandidater (värmepumpar) som skulle kunna passa utifrån de offerter jag har fått in. Det som jag tyckte var mest intressant var Mitchen och Boschen hamna på samma slutpris på 95k med installation (med undantag för Boschen där mer ingick i själva installationen än andra alternativ).
Men ska man då köpa dessa värmepumpar själv så skiljer det markant i pris. Boschen kan man köpa loss för cirka 45k och Mitchen landa på friska 75k.... Detta med värmepumpar är fan en mardröm XD
 
Är du säker på att boschens pris är med innedel?

Fördelen med mitsu är att utedelen är 3-fasare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.