Hej.

Är en kille på 23 år som jobbar som elektriker och känner att jag ör völdigt underbetald men vet inte riktigt vilken lön jag kan kräva.

Lite bakgrundsfakta:

Jobbade 1 år och 3 månader på en elfirma som serviceelektriker men fick inte ut några lärlingstimmar där pga misstag att anmäla från min sida.

Hittade sedan ett jobb på en ny elfirma inom reservkraft och driftunderhåll i datahallar där jag fick mina lärlingstimmar.

Eftersom att jag hade erfarenhet sen tidigare fick jag gå på egna uppdrag alldeles själv redan efter 2 månaders anställning. Samtidigt hade vi en annan lärling som aldrig fick göra det men vi hade ändå lika mycket betalt.

Nu när jag är klar och har mitt certifikat känner jag att den lönen på 16 000 för första års montör inte stämner in på dom arbetsuppgifter jag har.

Jag får alltid egna uppdrag och mycket stort ansvar, har en kund som bara jag kan utföra arbeten åt pga min tidigare kompetens och jag får alltid ta hand om lärlingar och praktikanter på firman.

Enligt mig bör jag gå efter lönen för en andra års montår på ca 20 000 då jag tar mycket större ansvar än den andra personen som blev klar samtidigt som mig men som fortfarande inte går på egna uppdrag trots att vi har samma lön.

Tycker ni att det här låter rimligt eller är jag helt ute och cyklar?

Jag har ju elcertifikat och 1 års mer erfarenhet än den andra första års montören.
 
Är du med i facket?


1 året i yrket 15 744
2 året i yrket 19 583
3 året i yrket o därefter 22 192
Servicemontör 23 615
tekniker 24150

Detta är visserligen april 2012 såborde vara 300-500kr högre rakt av på alla steg.
Så din lön må vara helt okey även om man i många fall känt sig underbetald om man kan jobba snabbare och har mer "ansvar" än någon annan plus mer kompetens och ändå gullar någon med chefen och kan ha högre ön fast det är omöjligt att de förtjänar den.