Hej.

Är en kille på 23 år som jobbar som elektriker och känner att jag ör völdigt underbetald men vet inte riktigt vilken lön jag kan kräva.

Lite bakgrundsfakta:

Jobbade 1 år och 3 månader på en elfirma som serviceelektriker men fick inte ut några lärlingstimmar där pga misstag att anmäla från min sida.

Hittade sedan ett jobb på en ny elfirma inom reservkraft och driftunderhåll i datahallar där jag fick mina lärlingstimmar.

Eftersom att jag hade erfarenhet sen tidigare fick jag gå på egna uppdrag alldeles själv redan efter 2 månaders anställning. Samtidigt hade vi en annan lärling som aldrig fick göra det men vi hade ändå lika mycket betalt.

Nu när jag är klar och har mitt certifikat känner jag att den lönen på 16 000 för första års montör inte stämner in på dom arbetsuppgifter jag har.

Jag får alltid egna uppdrag och mycket stort ansvar, har en kund som bara jag kan utföra arbeten åt pga min tidigare kompetens och jag får alltid ta hand om lärlingar och praktikanter på firman.

Enligt mig bör jag gå efter lönen för en andra års montår på ca 20 000 då jag tar mycket större ansvar än den andra personen som blev klar samtidigt som mig men som fortfarande inte går på egna uppdrag trots att vi har samma lön.

Tycker ni att det här låter rimligt eller är jag helt ute och cyklar?

Jag har ju elcertifikat och 1 års mer erfarenhet än den andra första års montören.
 
Är du med i facket?


1 året i yrket 15 744
2 året i yrket 19 583
3 året i yrket o därefter 22 192
Servicemontör 23 615
tekniker 24150

Detta är visserligen april 2012 såborde vara 300-500kr högre rakt av på alla steg.
Så din lön må vara helt okey även om man i många fall känt sig underbetald om man kan jobba snabbare och har mer "ansvar" än någon annan plus mer kompetens och ändå gullar någon med chefen och kan ha högre ön fast det är omöjligt att de förtjänar den.

Så mitt råd är bara att isf byta jobb för att höja din lön. alt löneföhandla själv efter löneförhandling tillägg och "förmåner" ska man i största mån inte gå med på överhuvudtaget. Dåligt om man blir sjuk eller får sparken då den pengen inte grundas.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är inte med i facket men funderar på att gå med för det är mycket konstiga saker som till exempel första timmen övertid är alltid endast komp in och såna saker.

Har i tankarna att söka nytt jobb och sedan berätta att jag har fått ett erbjudande där jag får mer betalt men det verkar vara lite halvsvårt att hitta jobb just nu.
 
Några tips angående lön: Utgå aldrig från att det finns en "rättvis" lön och gå aldrig och irritera dig på att kollegorna tjänar för mycket pengar. Det är inte konstruktivt. Lön handlar i realiteten om hur mycket man kan kapa åt sig, och det finns olika sätt att påverka sin lön.

I ditt fall så skulle jag prata med chefen och berätta att du verkligen gillar jobbet, bryr dig och är engagerad men att du tycker att din lön är för låg. Jämför med vad dina erfarnare kollegor drar in för intäkter till firman och deras löner, och jämför med dina egna siffror. Jämför också med vad facket säger.

Hota inte med att byta jobb. Att du berättar för chefen att du är missnöjd med lönen är en tillräckligt tydlig signal.

Förvänta dig inte heller att chefen ska höja lönen rakt av. Det är enklare om du kan koppla det till någon form av lönestege eller prestation. T.ex. skulle du kunna föreslå att din lön höjs med 2000 nu, 2000 till om 6 månader och sedan höjning till 22 när det är dags för nästa lönerevision. Du skulle också kunna koppla varje höjning till att du uppnår vissa förutbestämda krav/prestationer.
 
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Förvänta dig inte heller att chefen ska höja lönen rakt av. Det är enklare om du kan koppla det till någon form av lönestege eller prestation. T.ex. skulle du kunna föreslå att din lön höjs med 2000 nu, 2000 till om 6 månader och sedan höjning till 22 när det är dags för nästa lönerevision. Du skulle också kunna koppla varje höjning till att du uppnår vissa förutbestämda krav/prestationer.
helt rätt tänkt, jag vill däremot vara lite vuxen och påstår att det är dags att tänka på pensionen när man kommer till lönesamtalet.
1000 kr ger kanske 500 mer efter skatt för vissa och det kostar företaget 1000+arbetsgivaravgifter. Dvs, dom skulle kunna ge dig mer än 1500 i privat pensionssparande för samma slant och fortfarande så blir det billigare för firman som får dra av hela kostnaden.

Små saker som ändå är värda att fundera över, för mig själv så har jag dividerat det hela till den milda grad att firman nu betalar in över 6000 i månaden i privat pensionsförsäkring.

Livet slutar ju inte vid 65....
 
Slacker är inne på en viktig punkt - att förhandla om annat än själva lönesumman. Kan man få till förmåner som i praktiken lägger över privata levnadskostnader på firman så tjänar båda på det.

Säg att man går på ett gym som kostar 5000 kr/år. Ska man betala det för skattade pengar så behöver man en bruttolöneintäkt på kanske 6500 kr. Ska arbetsgivaren betala ut 6500 i bruttolön kostar det ca 8000 kr om jag minns rätt. Men om arbetsgivaren skulle betala gymkortet direkt som ett avdragsgillt friskvårdsbidrag så kostar det denne ca 4000 kr. På ett mindre företag kanske en arbetstagare kan förhandla om detta. Istället för att arbettagaren får sin årslön höjd med 6500 kr så betalar företaget gymkortet och höjer lönen med 2000 kr. Istället för 8000 kr i ökad lönekostnad får företaget en ökad utgift på 6600 kr, och arbetstagaren får 1400 kr mer i månaden i fickan i slutändan.

Det finns en massa saker som det är tänket är applicerbart på exempelvis jobbmobi och bredband (för jobb hemma). Man får bara vara medveten om att det innebär minskade avsättningar till allmän pension om man tjänar under ca 35000.
 
Har du jobbat tre år och har egna jobb som du sköter själv med gubbar under dig så känns det inte som du ska ha under 25.000? Svårt att veta hur självgående du är.
Byt firma, enklaste sättet att höja lönen.
 
Eftersom du är så pass ung så betalar din arbetsgivare bara 15,5% i arbetsgivaravgift mot 31,42 för en äldre kollega. Brytgränsen är födda 1987. Det kan du också förhandla om förutsatt att du bidrar lika mycket till firman som någon som är född före 1987. För en anställd med 23 tkr/månaden är det 44 tkr billigare/år att ha någon som är född före 1987 än efter. Om du dessutom gör det som en pensionsförmån så kan du få ut mer i slutänden än om du tar ut det som lön nu.

För personer äldre än 65 är det också lägre arbetsgivaravgifter, min far har tex. förhandlat till sig att få halva den lägre avgiften som lön. Det är Win-win.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
slacker skrev:
helt rätt tänkt, jag vill däremot vara lite vuxen och påstår att det är dags att tänka på pensionen när man kommer till lönesamtalet.
1000 kr ger kanske 500 mer efter skatt för vissa och det kostar företaget 1000+arbetsgivaravgifter. Dvs, dom skulle kunna ge dig mer än 1500 i privat pensionssparande för samma slant och fortfarande så blir det billigare för firman som får dra av hela kostnaden.

Små saker som ändå är värda att fundera över, för mig själv så har jag dividerat det hela till den milda grad att firman nu betalar in över 6000 i månaden i privat pensionsförsäkring.

Livet slutar ju inte vid 65....
Jag trodde inte det var avdragsgillt för mer än 1000kr i månaden? 6k är ju väldigt mycket!
 
Är man 23 år måste man inte förhandla om pensionförsäkring. Ska det vara en poäng med pensionspengar ska man ha så hög lön att man betalar statlig skatt medans man jobbar och inte när man är pensionär. pensionspara kan man göra ändå, genom att amortera på sin bostad t.ex. När det gäller löneförhandlingen så är jag på samma linje som pelpet, boka ett lönesamtal, berätta vilka arbetsuppgifter du gillar och fråga vad arbetsgivaren förväntar sig av dig, koppla löneförhöjningen till mål som ska uppnås. d.v.s. både du och arbetsgivaren ska tjäna på det. Av bara farten kommer du få jobba med sånt du gillar och där du kan prestera. ha tålamod, du jobbar i en bransch där det går att tjäna pengar, men allt händer inte i morgon ;-) Lycka till
 
Jag håller med Plutus, pensionsförsäkringar är bara vettiga om man betalar statlig skatt, dvs tjänar mer än ca 35000/månad för år 2013. Blir det pengar över så spara på ett lättåtkomligt sätt och använd dem t.ex vid ett framtida husköp.
 
Ett annat sätt att öka din lön på är att du lär dig att mäta dina jobb. Jag garanterar att du kan tjäna mer pengar genom att arbeta på ackord, men då måste du göra dig besväret att lära dig att mäta.
Jag arbetade en tid på ett företag där halva styrka mätte sina jobb och andra hälften nöjde sig med sin fasta lön.
Vi som mätte jobben låg på en timmförtjänst som var ca 15 - 20 % högre utan att vi behövde anstränga oss mera, utom att vi fick lägga lite tid på att mäta jobb.
Fördelen för företaget var att man var mycket noga med att se till att allt matr kom med, att alla timmar hos kund kom med, att man planerade jobben, att man höll ordning och reda.
 
vectrex skrev:
Jag trodde inte det var avdragsgillt för mer än 1000kr i månaden? 6k är ju väldigt mycket!
1000 kr per månad gäller om du pensionssparar privat. Om arbetsgivaren tecknar en pensionsförsäkring (vanligen mot avdrag på lönen) kan man ha betydligt högre belopp, men jag rekommenderar det bara om man betalar statlig skatt, dvs tjänar med än ca 35000/månad.
 
b_hasse skrev:
1000 kr per månad gäller om du pensionssparar privat. Om arbetsgivaren tecknar en pensionsförsäkring (vanligen mot avdrag på lönen) kan man ha betydligt högre belopp, men jag rekommenderar det bara om man betalar statlig skatt, dvs tjänar med än ca 35000/månad.
Det är väl det som kallas tjänstepension? Detta var ju privat pensionssparande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.