Jag har lite originalpanel från 1920 kvar på huset.

- Går ut och mäter -

Panelbrädor 180mm breda, läkt ca 53x20, rektangulärt tvärsnitt.

Bruket där mitt hus står hade eget sågverk varifrån allt virke togs. Alla hus från denna tid i byn har samma typer av panel, foder, innerpaneler osv. Förmodligen så hade man inte så många hyvelstål och dylikt att välja på på den tiden, och man transporterade knappast virke längre än nödvändigt. Så mitt tips är att kolla på andra hus från samma tid i grannskapet om något har originalpanel kvar någonstans. Jag har tillexempel originalpanelen kvar på takkupor och vid entrén där man gjort det lätt för sig och struntat i fasadbyte och tilläggsisolering när huset i övrigt isolerades för sådär 20-30 år sedan.
 
Var är "Sophie" när hon behövs här?
 
Vårt hus byggt -27 hade 100 mm panel med 40 mm lock.
När vi bytt ut den så har vi gått upp till 125 mm panel.
Smalt och randigt? Ja kanske det men snyggt tycker vi!
Men bredare blir säkert också bra.
Tips: spika panelen med bara en spik per regel varannan vänster och varannan höger. Spika sedan läkten med en fyrtum i mitten.
Där vi inte gjort så har panelen spruckit.
 
Jag håller med om att det blir snyggare med bredare brädor! Men det ökar ju risken för att det spricker om man inte samtidigt går upp i tjocklek. Varsamhet vid monteringen minskar risken.
rocking_ghost ---> Låter som en bra idé för att minska risken, men blir det inte "vågigt" eller så?

kysan skrev:
[bild]
Vårt hus, byggt 1920, bilden från 1933...
Heter huset Solhem? Det är inte så att det ligger i gamla Spånga/Solhem norra sidan av Stockholm? Det finns riktigt många gamla välbevarade hus kvar där.
 
Redigerat:
Bor i ett hus byggt i 20-tals still dock i början an 30-talet. Lite ovanligt kanske man har spontade stående bräder ca 150 med lockläckt 50x22 ett hålkärlfräst i ytterkanterna på läckten. Tror det var fasader med oljefärg som gjordes så, slamfärgade var väl sågad yta dvs inte hyvlad och raka kanter på läckten. Vårt hus ligger ganska nära Solhem om det nu var Spånga ditt hus låg i. Är inte många av solhems fasaderna liggande och stående hyvlad panel?
 
I Göteborg, i alla fall i den södra skärgården, var kubbläkt den traditionella profilen.
(Kubb = den där hatten affärsmännen bar vid förra sekelskiftet)
Den var 45 x 22 ungefär, även om det mesta var borthyvlat.

large-image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blev bra men vilken hemsk färg. Läser ni heminredningstidningar?
 
Vi är nog mest inne på just hattläkten. Tror den kommer passa bra. På andra plats har vi allmogeläkten som har ett rektangulärt tvärsnitt med lite fasade kanter.
 
hattfräsningen har jag sett mest söderut, bla i Vadstena. Har inte sett i Stockholm men det kan ju vara snyggt ändå ;-)
 
S
eventuellt ingen lockläkt annan sorts panel istället
 
Satte 17cm panel med hattläckt på vårt 1900 tals hus i somras och blev mycket nöjd med detta. Väljer man ännu bredare brädor så ökar risken att vissa kan spricka har jag fått för mig.
2014-06-12 21.36.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Generellt: profilerad lockläkt, hyvlade fasadbrädor och linoljefärg, om det är "stadsbebyggelse".
Enklare på landet, men lite beroende på huset också. T ex herrgårdar på landet hade lyxigare/dyrare fasader än torp och bondgårdar.

Många gånger finns lite rester av fasaden kvar under nyare lager. (Gäller naturligtvis också grannarnas hus. ;))
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Mitt hus är byggt 1900 och flyttat 1940
Har bytt tre sidor nu och följt den gamla stilen så mycket jag kan.
läkten är 50x20mm och brädorna varierar från 125-230x25.
Gamla panelen hade några brädor på över 300 men det har jag inte fått tag på.

Har inte haft några problem med sprickor efter att jag kom på att man ska vända kärnan utåt!
Läkten sätter jag precis som de gamla satt med 4"spik, börjar med 2st längst ner och sen på 60cm avstånd vartannat 1spik vartannat 2spik.
Panelen sitter bara med enstaka spik så den inte huset 002 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ramlar av innan läkten kommer på.
Förborrar för alla spik.
 
  • Gilla
Johan_A_M och 4 till
  • Laddar…
...där man i början av fyrtiotalet åkte runt och fotagraferade villor i förorter till Stockholm (Stor Stockholms villastäder i ord och bild). I den kanske du kan hitta ditt egna hus och se hur det såg ut från början med läkt, fönster etc.
 
Skall man spika? Om man vill skruva vilken skruv skall man använda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.