Snart är det dags för tilläggsisolering, fönsterbyte och ny fasad. Huset är byggt 1928 och tillbyggt på 70-talet. Vi vill få tillbaka huset till 20-tals karaktär. Vi köper riktiga trädfönster osv osv.
Nu till frågan. Vilken lockläkt anses vara mest tidsenlig? Snyggast?
Tacksam för tips och förslag!
Nu till frågan. Vilken lockläkt anses vara mest tidsenlig? Snyggast?
Tacksam för tips och förslag!
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Så här kanske (Enskede, byggt 1924)
http://www.maklarhuset.se/till-salu...rgsvagen_7-560869?referrer=hemnet&view=Images
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.maklarhuset.se/till-salu...rgsvagen_7-560869?referrer=hemnet&view=Images
Det är nog svårt att ge ett enkelt och entydigt svar på frågan. Det beror på en rad olika förutsättningar som t ex: var i landet man bor, hur breda panelbrädorna är, vilken typ av färg man har, vad byggaren/brädgården/sågverket hade osv.
Det var inte ovanligt att panelbrädorna var betydligt bredare på den tiden(17-25 cm) mot idag(12-17 cm) och man hade olika dimensioner på lockläkten också.
Det kunde vara helt kvadratiskt tvärsnitt, fasade "ytterhörn" eller med profiler.
Se till exempel den här bilden: http://www.hallahus.se/wp-content/uploads/2011/11/locklister_red.jpg
Om huset är i nyklassicistisk stil så är det inte rödfärg som var original utan en linoljefärg och troligen en något smäckrare list som "gäller".
Det kan ju, beroende på var du bor, finnas ett kommunarkiv eller liknande med bilder på hus från samma tid och område som du kan titta på för att få något som verkar mer tids- och platsenligt.
Kommunens byggnadskontor kan även har det ursprungliga bygglovet/ritningar kvar och där kan det också finnas information att hämta.
Detaljplanen som gällde för området när det byggdes kan också ha en anvisning om tillåtna fasadbeklädnader och färgsättningar, kanske inte med exakta dimensioner på lockläkt men det kan finnas en skrivning om "8-tumspanel med 1-tums locklist" och "ljusa ockrafärger" eller liknande som talar om vad stadsarkitekten hade för vision avseende områdets karaktär.
Om du söker lite på nätet om byggnadsvård, fasad, 20 tal osv så hittar du nog mer som kan hjälpa dig att välja.
För att det inte ska bli för regelbundet och "platt" så kan du alltid sätta panelen med lite(varierande) mellanrum och lockläkten på fri hand och inte efter mått/mall. Då blir det tillräckligt jämnt för att det inte ska se "hempulat" ut och med lite variation som gör att det inte ser helt fabrikstillverkat ut.
Det var inte ovanligt att panelbrädorna var betydligt bredare på den tiden(17-25 cm) mot idag(12-17 cm) och man hade olika dimensioner på lockläkten också.
Det kunde vara helt kvadratiskt tvärsnitt, fasade "ytterhörn" eller med profiler.
Se till exempel den här bilden: http://www.hallahus.se/wp-content/uploads/2011/11/locklister_red.jpg
Om huset är i nyklassicistisk stil så är det inte rödfärg som var original utan en linoljefärg och troligen en något smäckrare list som "gäller".
Det kan ju, beroende på var du bor, finnas ett kommunarkiv eller liknande med bilder på hus från samma tid och område som du kan titta på för att få något som verkar mer tids- och platsenligt.
Kommunens byggnadskontor kan även har det ursprungliga bygglovet/ritningar kvar och där kan det också finnas information att hämta.
Detaljplanen som gällde för området när det byggdes kan också ha en anvisning om tillåtna fasadbeklädnader och färgsättningar, kanske inte med exakta dimensioner på lockläkt men det kan finnas en skrivning om "8-tumspanel med 1-tums locklist" och "ljusa ockrafärger" eller liknande som talar om vad stadsarkitekten hade för vision avseende områdets karaktär.
Om du söker lite på nätet om byggnadsvård, fasad, 20 tal osv så hittar du nog mer som kan hjälpa dig att välja.
För att det inte ska bli för regelbundet och "platt" så kan du alltid sätta panelen med lite(varierande) mellanrum och lockläkten på fri hand och inte efter mått/mall. Då blir det tillräckligt jämnt för att det inte ska se "hempulat" ut och med lite variation som gör att det inte ser helt fabrikstillverkat ut.
Glöm inte att skarva ut takutsprånget och takfoten när du tilläggsisolerar.k_per skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi köpte och nutid... Bytt dålig lockläkt, men tog "standard" syns ingen direkt skillnad på håll mot det som satt innan vilket var smalare och inte så djup. Huset tilläggsisolerat på 70-talet.
Edit: Mätte panelbrädorna, dom är ca 17-18 cm...
Redigerat:
Läser i "Så byggdes villan" om 20-tals husens utmärkande drag:
"Det helt dominerande fasadmaterialet var stående träpanel med tunn profilerad lockläkt"
Vid en bild på ett typhus står det:
"Fasad med stående träpanel med lockläkt, panel 2,5*15cm läkt 1,7*4,6cm. En pil pekar på panelen på ett gult hus.
Vidare nämns enkupigt lertegel, vattbrädor, fönster med utskjutande överstycke, knutar med kapitäl, 45° sadeltak m.m."
Flera bilder av 20talshus ser ut att ha lite smalare lockläkt.
"Det helt dominerande fasadmaterialet var stående träpanel med tunn profilerad lockläkt"
Vid en bild på ett typhus står det:
"Fasad med stående träpanel med lockläkt, panel 2,5*15cm läkt 1,7*4,6cm. En pil pekar på panelen på ett gult hus.
Vidare nämns enkupigt lertegel, vattbrädor, fönster med utskjutande överstycke, knutar med kapitäl, 45° sadeltak m.m."
Flera bilder av 20talshus ser ut att ha lite smalare lockläkt.
Produkter som diskuteras: "Så byggdes villan"
Så byggdes villan: Svensk villaarkitektur från 1890 till 2010
Tidstypiska svenska hus genom tiderna
629 kr inkl moms
Läs mer
Har gjort en uthus med 145mm panel, det blir ganska smalt och randigt även med lockläckt 45mm, går mot lockpanelutseende.
Så lite beroende av hur huset ser ut skulle jag välja minst 170-195mm panel med lockläkt 45mm.
Så lite beroende av hur huset ser ut skulle jag välja minst 170-195mm panel med lockläkt 45mm.