Nu råkar jag jobba med professionell bildteknik och är därmed kraftigt miljöskadad, men jag kan nog nämna ett par saker:

- Vanligt TV bild (ej HD) ser inte fin ut på en äkta HD-tv (1920 x 1080). De flesta DVD suger om de blir uppskalade till den storlek också. 1366 x768 räcker långt.

- Philips Pixel Plus 2 HD teknik kan göra smärre underverk med mindre bra signal och kan i vissa fall ge "HD" känsla med vanlig DVD film. Det som Pixel Plus tekniken gör är att skapa 'mellansteg' som kraftig minskar den hackighet man ofta ser vid snabba kamerarörelser.

- Skaffa inte för stor TV. 40" räcker alldeles utmärkt för så gott som alla normal hem. Bättre att lägga pengar på kvalitet istället för fler "tum".

- LCD tekniken utvecklas oerhört snabbt, konkurrensen tillverkare emellan är knivskarp och det kommer oss alla tillgodo. Plasma tekniken är mogen, det händer inte mycket där, mest finslipning.

- Glöm OLED och SED, dessa bildskärms teknologier ligger lååång bort.

- Men visst, såg nyligen en 56" Sony LCD 1920 x 1080 + Blue-Ray DVD... inte fy skam om man har den budgeten...




Mats
 
Jag skulle köpa Sony KDL-40W2000 om min budget låg på max 16.000kr. Då får du full HD i 40 tum och toppkvalitet. Kostade över 30.000:- i Sverige när den släpptes vid årsskiftet.

Prisjakt.nu hänger inte riktigt med i senaste tidens reaspurter hos Onoff, Expert, mfl. så kolla senaste reklamblad i brevlådan.

Senaste reaveckor har det faktiskt lönat sig att handla i butik jämfört med på nätet! Exempelvis köpte jag förra veckan en 26 tums LCD (Philips 26PFL5322) till köket över 1000 kr billigare på Onoff än billigaste tysklandimport på prisjakt.nu.


Tester:

Smartson - Sony KDL-40W2000

Konsumentguiden.se -test Sony Bravia KDL-40W2000

Alatest.se - Test av Sony KDL-40W2000
 
För min del var det svärtan och färgerna som avgjorde valet - till Plasmans fördel. Skärmarna i butik är *inte* kalibrerade för bästa bild utan kommer ofta inställda från fabrik med alldeles för hög kontrast, höj ljusstyrka och "kall" vitbalans bara för alem.tt sticka ut i butiken. Det första man skall göra när man kommer hem med nya TV:n är att lägga i en lämplig kalibreringsskiva i DVDn för att ställa in rätt nivåer för att få en mer naturlig bild.
Köpte nyligen en 32" Sony LCD av senaste modell till sovrummet och kan bara konstatera att bilden från den är vida underlägsen plasman, men smaken är som baken...

Vad det gäller avståndet till TVn upplever vi inge som helst problem med att sitta 2,5-3 m från vår 50"-plasma. Det är en Pioneer med HD ready-upplösning. Film via DVD är fantastisk, och bildkvalitén på vanlig TV via den inbyggda digitalboxen eller sat är oftast riktigt bra. Ingen huvudvärk eller andra problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.