Har lite beslutsångest då jag tänker mig att köpa en 40 tums LCD-TV (HD-ready får duga). Har nog kommit fram till att det skall vara en Sony eller en Samsung, men sedan är det stopp. Vad har ni för erfarenheter, vilken av de nya apparaterna är bäst?
 
Lägg stålarna på en PLASMA från panasonic, oerhört prisvärd och mkt bättre bildupplevelse än en LCD.
 
cameljointen skrev:
Lägg stålarna på en PLASMA från panasonic, oerhört prisvärd och mkt bättre bildupplevelse än en LCD.
hur e det med strömförbrukningen på en plasma..
hur e det med inbränning på en plasma..
jag hade köpt en lcd med bra upplösning,behöver inte vara full-hd.men helst
bra responstid
har sett ett udda märke MIRAI
Technistore!!! Allt inom hemelektronik!!
 
Mirai fick riktigt dålig kritik när M3 testade deras 32".

Buy quality - cry once
 
Jag skruvade upp en Panasonic PX70 på väggen igår.

I valet mellan LCD och Plasma (panasonicen är en plasma) så har jag resonerat ungefär såhär:

Givet min budget (ej mer än 15k) så har plasmorna från Hitachi och Panasonic haft avsevärt bättre bild än LCD-apparaterna i samma prisklass. Bara detta gör egentligen valet "lätt".

Ska man använda tvn som datorskärm kan LCD vara ett bättre alternativ, men som jag ser det sker det på bekostnad av film och tv-tittande.

Upplösningen säger väldigt lite om den faktiskta bildkvaliteten.

Inbränning, strömförbrukning etc är gamla skrönor kring Plasman som inte gäller längre. Tidigare har det varit ett problem.

Jag har knappt hunnit titta på TVn så något utlåtande om bildkvaliteten avstår jag ifrån även om jag direkt kan säga att jag inte ångrar mitt köp... :)

Det ska bli spännande att se resultatet av lite 1080p material via HDMI från datorn till TVn....
 
Som vanligt när det gäller val av hemelektronik så är ju Prisjakt.nu tillsammans med minhembio.com ett utsökt forum.

Sök efter din TV på risjakt, så kommer du länkas till diskussioner till minhembio där diskussioner om alla möjliga TV:s finns sorterade på produkt.

Lycka till med ditt TV-köp!

Kör själv med en bakproj, Samsung 50", och är helnöjd.
 
Problemet med prisjakt är att det är extremt många "tyckare" där som egentligen inte vet vad dom pratar om. Det är svårt att urskilja kunniga användare från dom som bara pratar som om dom vet. Detta gäller speciellt på prisjakt/minhembio där det i mycket handlar om tyckande snarare än att läsa datablad.
 
Jag har en Samsung med HD och jag tycker jag har bättre bild än mina vänner som har plasma. Jag tittar på HD varje dag och tycker det är kanonbra bild som jag inte skulle vilja vara utan när man väl testat.
Varje gång jag ser på fotboll så förundras jag fortfarande över att bilden kan vara så bra o att man ser varje grässtrå på planen.Men du får nog kika runt och kanske kolla bland vänner o bekanta vad dom har o sen jämföra skillnaden.
 
jessica skrev:
Jag har en Samsung med HD och jag tycker jag har bättre bild än mina vänner som har plasma.
En *bra* fullhåd (1080p) LCD visar säkertligen en jättefin bild. Vad kostar den? Jag tror inte att den ena tekniken alltid är bättre än den andra, valet styrs mycket av budgeten för investeringen. Däremot påstår jag att för 13500sek så får man inte en 40" LCD som är bättre än en panasonic PX70.
 
Faidros skrev:
Både Sony och Samsung är med i Råd & Röns test, nr 4, april 2007.
Sony KDL-40W2000 får 67 poäng medan Samsung LE40F718 får 57 poäng i Råd & Röns test. Båda apparaterna är full-HD, dvs 1920x1080. Sonyapparaten kostar 19490 på ONOFF, InWarehouse och NetOnNet. Jag kan rekommendera en Sony (vi har en Sony själva) om du inte är en sann Xbox 360-människa, då bör du överväga Samsung (Samsung och Microsoft har ett samarbete).
 
Strömförbrukning plasma: i sammanhanget är det ju löjligt att ens fundera på det, skiljer inte mycket så det är försumbart. Tidningar som gillar skriva om sånt och förstora upp.

Inbränningen är ett gammalt problem som fanns när de kom vilket var typ 6 år sedan eller längre tillbaka.

Du kan stå i vilken vinkel som helst och ha en lik bra bild med plasma, det har du inte med LCD.

Jag skulle aldrig ens fundera på en LCD när du får en Plasma för samma stålar.

Lycka till!
 
Även jag förordar plasma före LCD. Jag har själv en LG PX3RVB som är en 42 tums plasma. En billig modell. Uppföljaren till denna kostar ungefär 10 000 kr och den fungerar perfekt för TV-tittande (digitalt och analogt) samt filmtittande från DVD.

Har provat ett par LCD-skärmar utan att bli nöjd. Enda fördelen som jag ser det för LCD är om man ska koppla ihop den med datorn och använda som monitor. Jag har kopplat ihop plasman med min dator och det blir bra bild vid filmtittande med i windowsmiljö är upplösningen för låg för att vara njutbart.
 
Plasma eller LCD lär vi nog aldrig bli överens om.... OM vi nu pratar LCD skall vi då köpa en 40tums Sony eller samsung?
 
Per Eskilsson skrev:
Sony KDL-40W2000 får 67 poäng medan Samsung LE40F718 får 57 poäng i Råd & Röns test. Båda apparaterna är full-HD, dvs 1920x1080.
Är det någon som har detaljerna i testet, d v s vilka punkter som skiljer...? Samsung har ju släppt en ny serie...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.