Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag lyfter den här gamla tråden istället för att skapa en ny i (ungefär) samma ämne.

Är kompostkvarnarna enbart till för färska avverkade buskar eller fungerar de även för avverkade TORRA buskar, mestadels björksly, videbuskar, slånbärsbuskar och annat sly med en stamtjocklek på max 5 cm?

På min egna fastighet jobbar jag väl främst som så att jag försöker slå av allt under våren och sedan lagrar jag det i stora högar. Och sedan framåt hösten när min egna energi är åter så tänkte jag köra med en kompostkvarn. Har tidigare bara bränt allt jag sågat ner. Men kommit på att jag lika väl kan använda materialet som utfyllnadsmassor.
Jag tror inte du hittar någon "vanlig konsumentkvarn" som klarar 50 mm. Ofta anges väl 40 mm som max, men är det hårda torra grenar så ska man nog undvika grövre än 30 mm.
 
B Bigfoot skrev:
Jag tror inte du hittar någon "vanlig konsumentkvarn" som klarar 50 mm. Ofta anges väl 40 mm som max, men är det hårda torra grenar så ska man nog undvika grövre än 30 mm.
OK, 50 mm kanske var att överdriva. 40 mm sätter vi som gräns för färskt avverkat. Men klarar verkligen en kvarn 30 mm torrt? Hörde någon granne snacka om att kvarnarna i princip bara klarar färskt avverkat!?? Helst föredrar kvarnarna i princip dagsfärskt enl honom. Kan ju tänka mig att färskt avverkat sliter "knivarna" mindre än fnösketorrt. .
 
Det med knivar i en kvarn är otyg, ( leksaker i mina ögon och av snikmodell ) dom blir slöa och måste bytas eller skärpas till. Den typen ska ha färska kvistar för att inte slita ner knivarna och klarar dåligt torra kvistar. Köp en som maler ner i stället och klarar 40 mm, men dom är inte bra till färska kvistar, då dessa bara pressas till långa rep och snurrar med runt. Hamlar en del träd på våren och kvistarna läggs i hög till hösten eller nästa år för att kvarnas. Har en lite större ca 3000kr som mal ner otroligt bra, vill man ha lite mindre bitar så kör man två gånger.
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
OK, 50 mm kanske var att överdriva. 40 mm sätter vi som gräns för färskt avverkat. Men klarar verkligen en kvarn 30 mm torrt? Hörde någon granne snacka om att kvarnarna i princip bara klarar färskt avverkat!?? Helst föredrar kvarnarna i princip dagsfärskt enl honom. Kan ju tänka mig att färskt avverkat sliter "knivarna" mindre än fnösketorrt. .
Min Stiga köpt på Jula för ca 10 år sedan klarar det hyfsat bra. Den har vals, inte knivar. Jag har misshandlat den ganska mycket med grova / hårda grenar och den lever än. Det fungerar ju så klart inte med en 30 mm rundstav i ek, men torra björkgrenar och liknande på 30 mm är inga problem.

En sak som inte riktigt stämmer med reklamen är att det inte alltid är så enkelt är att backa kvarnen om det tagit stopp. Har man försökt mata den med mer än den klarar så är det i bland tvärstopp så att man måste öka valsavståndet innan det går att backa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.