En kompostkvarn verkar vara ett bra alternativ för att ta hand om ris och grenar från trädgården. Istället för att hyra släp och köra iväg det så mal man grenarna till flis. Bauhaus har flera modeller från ca 1300 kr och uppåt. Jag undrar vilken modell man ska köpa? Någon på forumet som har kompostkvarn kanske kan berätta?
 
Det finna fler trådar som beskriver kompostkvarnar, det jag gick på var storlek på tomt (hur mycket ris det blir) och att pris kontra kvalitet verkligen lyser igenom på kompostkvarnar.. Billiga fungerar säker, men det är inget man vill köra regelbundet. Jag skaffade en Stihl GE355, deras kraftigaste som går på el.
Runt 3000kr för en normal villa trädgårds kompostkvarn tror jag är ett bra riktmärke.. Snåla inte, du får igen det efteråt.. Det finns flera tester också på nätet..
 
P
När jag köpte kompostkvarn ville jag ha en kvarn som tar hyfsat rejäla grenar och inte för en massa väsen. Jag valde en Bosch AXT 25 TC och den flisar allt som jag får ned i öppningen utan att storkna. Det är ganska imponerande att se den tugga i sig 5 meter långa slystammar Den kan dock vara lite kinkig när man matar i den grenar med mycket gröna blad på. Den har sparat mig många turer till tippen sen jag köpte den förra våren, så jag skulle köpa den igen, även om jag säkert skulle klara mig med en enklare modell.

Jag tittade även på Bosch AXT 22, men den klarade inte så grova grenar, samt väsnas nog lite mer om jag kommer ihåg specarna. Dessutom klarar den inte lika mycket jobb per timme som 25 TC, och jag har en lite större (2000kvm) tomt som producerar en del ris. Har du en mindre tomt klarar du dig naturligtvis med enklare och billigare kvarn.
 
P
Välj vals före knivar...
Då matar den själv
 
Själv kör jag en Viking GE150 med perfekt resultat. Den är omättligt hungrig och sätter väldigt sällan något i halsen. :D

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
ullberg
Jag håller med om vals före kniv, sen kan man väl låta budget och mängd ris styra. Själv tyckte jag euron var så låg för tillfället att jag slog till på en axt 25 TC, fick den för 3800 inkl. frakt till dörren, tyckte det var en bra deal...

Och vilken kvarn sedan! Håller helt med, allt man får in i tratten maler den i sig utan minsta tvekan! Över måttan nöjd med den och önskar alla en lika bra kvarn!

/U
 
Jag har använt väldigt mycket kompostkvarn. Ständigt har jag köpt en för liten, så till slut valde jag en eliet minor för 20 000 kr. Den är fruktansvärt effektiv och man kan mala ner allt och det går fort.
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Köpte en gardol på bauhaus. Vals ca 1100kr. Fördel att den har 5 års garanti. Funkar mycket bra.
 
Ja det är i slutändan en fråga om hur mkt flis man vill ha. Ska man skapa stora komposter så funkar inga 1100kr-maskiner.
 
I klassen runt 3000kr kommer Stiga med en ny modell denna säsong som verkar lovande. Med vals och ordentlig plastlåda/korg under.
 
karlastrid007 skrev:
Jag har använt väldigt mycket kompostkvarn. Ständigt har jag köpt en för liten, så till slut valde jag en eliet minor för 20 000 kr. Den är fruktansvärt effektiv och man kan mala ner allt och det går fort.
Haha, som vanligt på Byggahus så är allting skräp förutom det värsta, kompostkvarn för 20k. rolleyes.gif
Sorry, jag fann detta lite komiskt men har ingen erfarenhet av kompostkvarnar annars så det kanske är så men för den obildade är det lite humor.
 
  • Gilla
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
Jag fick en kvarn med huset som e med knivar och den väsnas nåt så fruktansvärt.

Man kan inte med å köra om grannarna e hemma.

Skaffa en kvarnmodell!
 
tycker inte det är komiskt alls. Med dom små kvarnarna tar det alldeles för lång tid att mala ner ett par kvm flis. Allt har såklart att göra med hur mkt man ska använda den. Om man menar allvar och vill ha bensinmotor, ja då kostar en märkesmodell 20k
 
Har nu testat att flisa lite med en el maskin som jag hyrde av det bättre slaget och vist funkar det.... Men det tar en himla tid.
Så jag har tittat på större maskiner jag med, men är framför alt på jakt att hyra en för att se vad jag tycker.
Och då i den storleksordningen som eliet minor är.
Någon i som vet var i göteborg???
 
Jag lyfter den här gamla tråden istället för att skapa en ny i (ungefär) samma ämne.

Är kompostkvarnarna enbart till för färska avverkade buskar eller fungerar de även för avverkade TORRA buskar, mestadels björksly, videbuskar, slånbärsbuskar och annat sly med en stamtjocklek på max 5 cm?

På min egna fastighet jobbar jag väl främst som så att jag försöker slå av allt under våren och sedan lagrar jag det i stora högar. Och sedan framåt hösten när min egna energi är åter så tänkte jag köra med en kompostkvarn. Har tidigare bara bränt allt jag sågat ner. Men kommit på att jag lika väl kan använda materialet som utfyllnadsmassor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.