Körde faktiskt en 17 pro utan drivning. Rullade lätt och lär inte spela någon roll på min lilla tomt :)

Sparar in lite pengar på att hoppa drivning
 
Felde skrev:
Anna - tyvärr, kommer aldrig bli sladdklippare, eller handjagare...
Hallå, kom med ett vettigt skäl till att vara så envis!
Har du inget eluttag ute eller vad är det frågan om?
 
KnockOnWood skrev:
Hallå, kom med ett vettigt skäl till att vara så envis!
Har du inget eluttag ute eller vad är det frågan om?

Har handjagare idag och hatar det. Dålig kvalitet (ändå en gardena som vart bäst i test), jobbig, lämnar kvar gräs, klarar inte av när det blir för långt. Dåligt, och tråkigt.

Gällande el så gillar jag inte att släpa runt på elkabel, har det på häcksaxen och kantklipparen, och är bara ivägsändare, omständigt och jobbigt.
Att springs runt med en gräsklippare på sladd är säkert jättebra på alla sätt förutom smidighet och hanterbarhet. Så en, går bort
 
Var inte en Comet jag hade gick ut och kollade och det var Pro 21SH men jag har större tomt än dig tar ca 45 min att klippa.
 
Ah, tack Smurfen!

Ja den är alldeles för stor. 42 i bredd var bra, kan tilltäcktes vara lite mindre med tanke på kommande tomt.
Gillar möjligheten att vinkla handtaget. Dock blir det svårare att packa den smidigt eftersom man måste skruva loss bulten.
 
Felde skrev:
...Gällande el så gillar jag inte att släpa runt på elkabel, har det på häcksaxen och kantklipparen, och är bara ivägsändare, omständigt och jobbigt...
Men det är ju inte alls fråga om att "släpa runt" på en elsladd.

Man går ju fram och tillbaka med klipparen, tvärs elsladdens dragning.
För varje vända behöver man bara en meter sladd till.
Så fastän man går kanske 40 meter x 40 vändor är det inte 1600 meter sladd som skal släpas ut, utan bara kanske 40 meter.

Det låter som att du inte förstått hur det fungerar, så jag tycker att du skall prova det i din lilla trädgård.
 
Varför detta motstånd till 240 V elklippare?
Hade en i många år till c:a 800 m2. Det fungerade utmärkt trots buskar, träd och rabatter spridda på gräsmattan.
Man börjar närmast vägguttaget och går fram och tillbaks längre och längre bort. Vist får man dra sladd ibland, men det uppväger fördelarna. Jag hade en med multiklipp.
Fördelarna är följande: Tyst, man stör ingen. Lätt, kräver ingen drivning. Billig i drift, el är billigare än bensin. Inget slabb med bensin, miljövänlig. Startar alltid. Förhållandevis billig. Minimalt underhåll.
Nackdelar: Kräver elkabel, engångsinvestering. Kräver att man planerar klippningen, bara de första gångerna tills man kommit på knepet.
 
Jag ser inte heller problemet med elsladd, men det var ett problem mest de första gångerna. Sedan får man in tekniken.

Även om klippon håller länge så skulle jag inte vilja ha en sån i mitt radhus. Den tar betydligt mer plats att förvara. Min flymo hänger på en krok i ett skjul.
 
Felde skrev:
Anna - tyvärr, kommer aldrig bli sladdklippare, eller handjagare. Återstår bensin eller batteri och eftersom batterimaskinerna är så plastiga och tveksamma i kvalitén så.... Ja inte mycket kvar :)
Att man inte orkar dra runt en handjagare ens på minsta gräsyta har jag full förståelse för, men gärna en motivering till aversionen mot sladdklippare? Har hört många argumentera mot det, men enda argumentet folk verkar ha är att det är krångligt med sladden - och det är det ju inte om man inte har väldigt svårt för att köra fram och tillbaka istället för runt i cirklar.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ni som gillar klippare med sladd har ni skruvdragare med sladd också ? De få gånger jag provat vår trimmer blir jag riktigt irriterad på att släpa på en sladd och skulle aldrig köpa en sladd driven klippare fast vi har för stor tomt så det är inte aktuellt heller.
 
Å andra sidan skulle jag inte köpa en bensindriven skruvdragare.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Men om inte sladden är i vägen vid gräsklippning borde den inte vara det vid snickring heller. Jag har inte heller nån bensin driven skruvdragare men har provat en bensin driven mutterdragare och den var grym.
 
Usch - undvik med sladd!!!!
Sambon och jag kompromissade - han ville ha motordriven och jag tyckte att handjagare räckte till vår lilla tomt på 600kvm. Blev kompromissen eldriven med sladd. Värsta beslutet någonsin!
Sladden fastnar i träd, buskar och man kan ge sig faaan på att den hittar ett sätt att hamna framför klipparen... (har en gammeldags trädgård med fruktträd och bärbuskar)
Lägg till lite och köp en med uppladdning! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.