Efter ett generationsskifte skall jag försöka sköta om ett landsställe. Jag bor i hyreslägenhet och har nästan inga verktyg.

Det som i första hand skall åtgärdas är en brygga, en bro till stugan och såsmåningom altan/veranda.

Nu tittar jag som rubriken säger efter en kap och gersåg. Behöver man batteridriven eller går det bra med sladd? Hur stor skillnad blir det på resultatet mellan billiga och dyra maskiner? Har tittat lite på en Metabo KGS 216 M (2500 kr). Bauhaus har en skil för 2300 inkl bord som verkar ha fått rätt bra betyg. Hur är det med kompabiliteten mellan sågar och sågbord av olika märken?

Hur är det sågar jag tittat på och har ni några bättre förslag till en rimlig peng, är det värt att skjuta till några tusen till?



Efter att ha inventerat verktygen i helgen har jag hittat en vinkelslip(skil), cirkelsåg(okänt märke), tigersåg(grön bosch) som verkar fungera (alla dessa är sladdade). Har en skruvdragare och en liten borrmaskin som jag köpt tidigare.

Vilka verktyg bör jag prioritera och vilket märke/system rekommenderar ni?

Fick tips om att parkside som Lidl har skulle vara prisvärt för någon som mig men de verkar bara ha maskiner inne under vissa driver. Brukar märken / återförsäljare has driver och om så är fallet när brukar de inträffa?

MVH
Anders
 
När det gäller just kap o ger såg så tycker inte jag man vinner så mycket med en batteridriven om man inte jobbar på ställen där det är svårt att få el.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen
Köp en märkessåg med sladd och ett rejält sågbord. Det kommer du aldrig att ångra. Om det står metabo, Bosch DeWalt eller Festool spelar mindre roll för hemmabruk men undvik kinamaskiner såsom Meec, biltema och liknande. En sådan såg kan funka i många år men den kan lika gärna såga snett efter fem plankor. Två billiga sågar är dyrare än en dyr såg.

Om du har en skruvdragare så kolla då efter batteri verktyg med samma batterier, det blir oftast den billigaste lösningen. Men tänket där är annars samma som ovan. Köp från ett bättre märke, samma tänk där. Två billiga skruvdragare är dyrare än en bra proffesionell. Och din proffesionella skruvdragare kommer att glädja dig i många år framöver.

Har själv testat många billiga märken och förbrukat kanske fyra, fem billiga skruvdragare under 6-7 år i vanligt hobby bruk, när jag bodde i hyresrätt. Mina blåa Bosch verktyg har passerat 10 år och är lika fina idag som när dom var nya... Byggt ett hus och renoverat och fixat både sommarstuga, radhus och en lägenhet med mina proffesionella verktyg. Bästa investeringen jag gjort.
 
  • Gilla
lnilsson och 1 till
  • Laddar…
Om du behöver sladd eller inte beror ju på vad du har för förutsättningar där du ska arbeta.
Batteri är smidigt om du har svårt att få el till dina byggarbetsplatser på landstället. Men det blir dyrare och klenare maskiner som du behöver ladda efter ett tag.

Om det är rimliga avvägningar eller ej får du själv fundera över.

Den skil-sågen du pratar om har en väldigt begränsad kapacitet, 120mm vid 90 grader och strax över 80 vid 45 grader, det kommer du nog rätt snabbt ledsna på.
Du får också fundera på om du behöver något med en större klinga än 216mm i samband med att du ska renovera bryggan. De har ju lite grövre virke än 45mm i många fall.
 
Hej

Tackar för svaren.

Jag tror att det fungerar bra med en sladdad, det var en kompis som påpekade att om han köpt i dag hade han valt batteridrivet. Det gjorde mig lite osäker.

Det kommer att vara några balkar under som är grövre men kan man inte kapa dem med en cirkelsåg? Jag trodde i min enfald att 216 var någon standard som räckte för amatörer som mig. Vilken såg skulle ni rekommendera om metabo sågen är för liten?

Mina skruvdragare är gamla (14,4v)så det blir svårt att bygga på dem. Tittade runt lite lokalt efter något bra alternativ men det skulle bli dyrt. Lidl hade faktiskt lite verktyg inne men det finns inga batterier. Nästan lite komiskt det fanns laddare och lösa verktyg men inte några batterier.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Den skil-sågen du pratar om har en väldigt begränsad kapacitet, 120mm vid 90 grader och strax över 80 vid 45 grader, det kommer du nog rätt snabbt ledsna på.
Håller inte med Dowser. 216mm räcker långt.

En funktion som den saknar är att vinkla klingan åt båda hållen. Det har jag inte heller och kan ibland sakna, men man hittar alltid lösningar för det.
 
wildeside
N NEWMAN75 skrev:
Hej

Tackar för svaren.

Jag tror att det fungerar bra med en sladdad, det var en kompis som påpekade att om han köpt i dag hade han valt batteridrivet. Det gjorde mig lite osäker.

Det kommer att vara några balkar under som är grövre men kan man inte kapa dem med en cirkelsåg? Jag trodde i min enfald att 216 var någon standard som räckte för amatörer som mig. Vilken såg skulle ni rekommendera om metabo sågen är för liten?

Mina skruvdragare är gamla (14,4v)så det blir svårt att bygga på dem. Tittade runt lite lokalt efter något bra alternativ men det skulle bli dyrt. Lidl hade faktiskt lite verktyg inne men det finns inga batterier. Nästan lite komiskt det fanns laddare och lösa verktyg men inte några batterier.
Mycket såg för pengarna, plus att du får en sågbord med.
Har själv köpt en nyligen och är nöjd med den, har lite högre krav på verktyg o maskiner än nybörjare.
https://www.bauhaus.se/kap-gersag-skil-1320aa-2000w-sagbord-663949
 
Om du har en tight budget och skall renovera en brygga (grovsnickeri), bör det räcka med en bra handcirkelsåg och en kapmojäng (sök i forumet) En bra handcirkelsåg har klingan på höger sida och är försedd med klyvkniv. Om du skall montera lister är det snabbast att jobba med kap/gersåg.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Håller inte med Dowser. 216mm räcker långt.

En funktion som den saknar är att vinkla klingan åt båda hållen. Det har jag inte heller och kan ibland sakna, men man hittar alltid lösningar för det.
Så länge man mestadels arbetar med 45mm virke så duger den utmärkt, har det själv,
Men om man ska arbeta mycket med 70-95mm så är det ju trevligt med en större klinga.

Givetvis går det utmärkt att hantera även med en handklinga när man ska kapa grövre saker och är det inga större mängder så är det ju ett bra val.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Om du har en tight budget och skall renovera en brygga (grovsnickeri), bör det räcka med en bra handcirkelsåg och en kapmojäng (sök i forumet) En bra handcirkelsåg har klingan på höger sida och är försedd med klyvkniv. Om du skall montera lister är det snabbast att jobba med kap/gersåg.
Det @mattiasp skriver ovan https://www.byggahus.se/forum/threads/saga-rakt-med-handcirkelsag.18811/post-350730

Första nivån av att lyxa till det lite utöver kapmojäng är:
https://www.elwotools.se/maskiner-v...18JajRJYjPqRvqFyrFQehnCyjl3W--qBoC2aUQAvD_BwE
 
nanowire nanowire skrev:
Det @mattiasp skriver ovan [länk]

Första nivån av att lyxa till det lite utöver kapmojäng är:
[länk]
Jag kollade lite på Metabosågen, men det är svårt att få någon klarhet i om den har klyvkniv eller inte. Jag kollade i bruksanvisningen, och där skriver de att kast med sågen är uteslutande ett handhavandefel, som kan undvikas genom att hålla i sågen ordentligt och och en massa annat trams. Jag tolkar det som att de har sparat bort den säkerhetsfunktionen och skyller allt på handhavaren i stället. Inte seriöst enligt min uppfattning, då de inte har ersatt klyvknivens funktion med elektroniskt kick-back-skydd eller något liknande. Det är dessutom en stark nätdriven såg, så ett kast kan vara förödande.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag kollade lite på Metabosågen, men det är svårt att få någon klarhet i om den har klyvkniv eller inte. Jag kollade i bruksanvisningen, och där skriver de att kast med sågen är uteslutande ett handhavandefel, som kan undvikas genom att hålla i sågen ordentligt och och en massa annat trams. Jag tolkar det som att de har sparat bort den säkerhetsfunktionen och skyller allt på handhavaren i stället. Inte seriöst enligt min uppfattning, då de inte har ersatt klyvknivens funktion med elektroniskt kick-back-skydd eller något liknande. Det är dessutom en stark nätdriven såg, så ett kast kan vara förödande.
Håller med, dumt att välja första nivån av lyx, inte andra heller för den delen. Bättre bita i äpplet och investera i arvegods direkt 👌🏻
 
N NEWMAN75 skrev:
Hur stor skillnad blir det på resultatet mellan billiga och dyra maskiner?
Satt i lite liknande sits för 15 år sen när jag köpte första huset, ett ruckel som behövde enormt med jobb. Idag anser jag att jag gjorde ett misstag då som tog genvägar med billigare verktyg. Alla maskiner av billig sort jag köpte i början har havererat för väldigt länge sen. Dålig kvalite, självdestruerande och ofta också dålig precision.

Maskinerna jag köpt för att ersätta dem, från proffs-segmentet, har hållit mer än 10 år. Även batterierna till batteridrivna maskiner är fortfarande bra. För min del blev det blå Bosch men i stort sett alla andra proffs-segment håller hög klass. Den batteridrivna cirkelsågen har ramlat ner från taket tjugotal gånger och den är helt opåverkad av det. Skruvdragaren är nu 12 år gammal och fungerar helt felfritt, inklusive batterierna.

Bra verktyg behåller dessutom ett andrahandsvärde, billiga verktyg är direkt osäljbara.

Med denna erfarenhet i bagaget kan jag bara rekommendera: köp ordentliga och bra verktyg från början. Leta efter erbjudanden, kolla Prisjakt, ibland lönar det sig att beställa från utlandet (ebay.de, Idealo.de t.ex.). Framför allt verktyg som du kommer använda mycket ska du ha i hög kvalitet, tycker jag. Ja, det kommer svida mer. Ja det kommer bli svårt att förstå vad skillnaden är. Men jag lovar, det är stor skillnad, framför allt i längden.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
M
T tompaah7503 skrev:
Satt i lite liknande sits för 15 år sen när jag köpte första huset, ett ruckel som behövde enormt med jobb. Idag anser jag att jag gjorde ett misstag då som tog genvägar med billigare verktyg. Alla maskiner av billig sort jag köpte i början har havererat för väldigt länge sen. Dålig kvalite, självdestruerande och ofta också dålig precision.
Enda fördelen med att köpa billiga maskiner som nybörjare är att man lär sig använda verktyget och vet bättre vilka funktioner man skall titta på när det är dags att köpa något riktigt. Sedan kan det ju gå så illa att man aldrig lär sig för att verktyget är för dåligt och inte duger något till!
 
  • Gilla
F_man och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.