Hej.

Jag och min sambo har precis köpt hus/gård. Huset är byggt 1924 och är byggt i två plan. Ovanvåningen är byggd lite som en box på vinden med smyggångar utanför rummen. På taket ligger isolering sedan innan men innerväggarna som vätter mot smyggångarna är inte isolerade.

Detta tänkte vi nu göra själva. Väggarna är av trä och taket utanför är ett spånsticketak. Det är bra gånghöjd och lätt att arbeta där.

Men vad bör vi välja för material? Vad bör vi tänka på? Behövs fuktspärr?

Mvh Sebastian
 
Vanlig skividolering typ Isover och åmgbroms för att hålla den på plats blir bra. Hur tjocka är väggarna ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vanlig skividolering typ Isover och åmgbroms för att hålla den på plats blir bra. Hur tjocka är väggarna ?
Dammar av den här tråden igen då detta projekt är aktuellt nu då annat fått gå före. Jag lägger upp en ny bild och det är det röda området jag vill sätta isolering på. Jag har precis dragit om Elen och den ligger i rör skruvade på väggen. Alltså kommer jag sätta skivorna utanpå dessa.

Det är träväggar i råspont som är satta som dubbelvägg med luftspalt mellan. Blir skivor med ångspärr det bästa enligt tidigare? Behövs ångspärren här?
 
  • Schematisk illustration av taksprånget med markerade röda områden för isolering och texten "Kattvind".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon form av ångspärr eller -broms behövs alltid. Den ska dessutom sitta på den varma sidan av isoleringen, så om du isolerar på utsidan av väggen måste då antingen sätta ångspärren först eller ha den på insidan.
 
useless useless skrev:
Någon form av ångspärr eller -broms behövs alltid. Den ska dessutom sitta på den varma sidan av isoleringen, så om du isolerar på utsidan av väggen måste då antingen sätta ångspärren först eller ha den på insidan.
Vad rekomenderas som en bra ångspärr? Eller det blir till att köpa skivor med spärr på?
 
Skivor med spärr på vet jag inte om det finns. Det normala är att man sätter åldersbeständig plastfolie innanför väggbeklädnaden. Vad är det för innerväggar och tak idag? Ska ni göra om dom samtidigt?
 
PIR skivor är täta i sig men man får tejpa skarvarna.

Vanliga isoleringsskivor i mineralull/cellulosa och en byggfolie 0,2mm är det enkla. Tejpa alla skarvar med byggfolietejp
 
Hej igen och tack för att ni svarar. Låg hela kvällen igår och läste om isolering.

Det är ett gammalt hus och väggarna är av trä i form av råspont. Som jag ser det är det en trävägg sen luftspalt och innanför det en putsad innervägg.

Som sagt gammalt hus med trä och bjälkar kors och tvärs. (Bifogar en bild.) Svårt att få tätt med ångspärr kan jag tycka.

Taket utanför detta utrymme är yxhugget spåntak så utrymmet är bra ventillerat.

Läste att i äldre hus använder många linisolering just för att fukten skall vandra genom och släppa på utsidan. Vad tror ni om det?
 
  • Gammalt hus med lutande träbjälkar och råspontsvägg, elledningar på väggen, synlig luftspalt och del av putsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, eller kanske Eko-fiber i skivor, ta det som passar bäst och är enklast att sätta upp. Priset borde inte vara avgörande om det inte är jättestor yta. Någon luftspalt skulle jag inte satt upp. Skivor och kanske någon vindpapp på det för att hålla skivorna på plats.
 
Det normala är att välja på att köra mineralullskiva plus plastfolie eller träfiberskiva plus ångbroms.
Kör du träfiberskiva eller tex cellulosaskiva (billigare) använder du den rekommenderade bromsen.
 
Tänker mest på att taket är isolerat sedan tidigare (nog ett bra tag sedan). Och jag kommer inte kunna garrantera att ångspärr mellan vägg och tak blir helt tät. Och en halvdålig ångspärr tycker jag är sämre än att sätta eko-skivor över hela väggen?
 
T
Där du kommer få kall drag är mot golvet, den är oftast spånfylld, försök såga av golvbrädan närmast väggen så du kan täta ända ner mot spånet. brukar vara en glipa där på några cm.
 
Tack för tipset... dick vet jag att de i detta huset fyllt mellanrummet mellan brädorna med koks.. (det svarta man eldade med, inte det vita ,) samma lösning ändå?
 
Jag hade liknande problem med att få helt ångtätt när jag skulle isolera taket och kollade runt bland alla varianter av isolering. Funderade länge på lin men tyckte det var lite väl dyrt, så hittade jag fårullsisolering som jag beställde från England. Kostade lite mer än glas/stenull med det behöver inte vara ångtätt. Var väldigt behaglig att jobba med, ungefär som en tjock filt och inte stickig som andra isoleringar är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.