Om det inte är uppvärmt är det lite onödigt att slösa pengar på isolering
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om det inte är uppvärmt är det lite onödigt att slösa pengar på isolering
Håller med, men som jag skrev ovan så känns det bättre att klämma dit isolering igen när det nu var det från början. Samt att skulle jag vilja slå på värmen så slipper jag riva ner innertaket igen för att isolera. :D
 
ErOx ErOx skrev:
Bra ide, dock vill jag gärna ha någon typ av isolering där när det nu var det från början (kanske egentligen är onödigt, men känns bäst iaf). :D
Låter som du förstått brs
ErOx ErOx skrev:
Bra ide, dock vill jag gärna ha någon typ av isolering där när det nu var det från början (kanske egentligen är onödigt, men känns bäst iaf). :D



Okej, förstår jag rätt här då:
Isolera INTE hela vägen ut över takfoten
Isolera hela vägen in mot husväggen
Lämna 50mm luft mellan isolering och råspont
Eventuellt sätta masonite 50mm under råsponten (och sen fylla helt med isolering mellan masoniten och innertaket) för att inte kondens ska kunna droppa ner på isoleringen
Paroc eller Isover spelar ingen roll vilken jag väljer

Garaget sitter ihop med husets ena gavel så husets takfot hänger inte ihop med garaget på något sätt.
Låter som du förstår det bra! Takfoten ska såklart isoleras men du måste lämna så luften kan passera där också precis som upp mot råsponten. [media]


Okej, förstår jag rätt här då:
Isolera INTE hela vägen ut över takfoten
Isolera hela vägen in mot husväggen
Lämna 50mm luft mellan isolering och råspont
Eventuellt sätta masonite 50mm under råsponten (och sen fylla helt med isolering mellan masoniten och innertaket) för att inte kondens ska kunna droppa ner på isoleringen
Paroc eller Isover spelar ingen roll vilken jag väljer

Garaget sitter ihop med husets ena gavel så husets takfot hänger inte ihop med garaget på något sätt.
 
Låter som du förstår det bra! Takfoten ska såklart isoleras men du måste lämna så luften kan passera där också precis som upp mot råsponten.
 
  • Illustration av en takkonstruktion med isolerade Rockwool-paneler och angiven luftpassage vid takfoten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ErOx
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Låter som du förstår det bra! Takfoten ska såklart isoleras men du måste lämna så luften kan passera där också precis som upp mot råsponten.
Strålande, tackar så mycket för hjälpen. (y)

Gällande isolering i takfoten så lägger jag det likadant som det låg innan. Då låg det isolering fram till takfotsnätet (eller vad det där nätet heter som ska stoppa getingar å andra djur från att ta sig in). :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.