I nuläget sitter 150mm rännor. Stuprör troligen100 men de ska inte bytas då de är fina. Det är rännorna som behövs då de är rostiga lite här o var. Få se deras skick mera när rännorna är nedtagna.
 
A annfru skrev:
Det är rännorna som behövs då de är rostiga lite här o var
Det kanske beror på att de sitter utan riktigt fall mot stuprören.
Så att vatten blir stående uppe i hängrännorna och skapar korrosion.
Bör vara rätt lätt att justera.
 
Tacl för all information. Det stämmer bra att hängrännorna sitter fel.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fast det beror väl också på hur många stuprännor man har, en, två eller tre?
Inte enligt de gamla tumreglerna som jag citerade från handboken Bygg.
 
Naturligtvis är det så. Ett stort hus kan i vissa fall ha mindre krav på rännor än ett mindre. Men tumreglerna är ju baserade på en standard layout.
 
A annfru skrev:
Make Osäker på om liftar/plattformar klarar att stå på gräsmattan men själv tycker jag att det är inget problem. Är liftar lättmanövrerade?
Fråga uthyraren om gräsmatta och desshållbarhet, är det nära häll eller annat som kan ge dålig avrinning eller bärighet?
En lift är ofta lättmanövrerade samt att använda.
En lift med stödben kan man ibland lägga plattor eller kraftiga reglar under stödbenen om underlaget kräver det men det borde uthyraren hjälpa dig med.
Att byta dessa rännor med stege låter jobbigt och dumt då du inte kan luta stegen mot rännan som ska bytas utan måste skruva fast stegfästen vid jämna mellanrum.
Du har 2st stuprör så jag antar att det rinner åt 2 håll från mitten.

PS. hyr en lift så slipper du att riskera att rasa ned med skador eller död som följd.
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
Det är min gubbe som tänkte stå på stege men urdumt anser jag. Vi har diskuterat hit o dit och jag vill helst ha hängrännorna bytta i maj men även brädorna målade som de ska sitta på...men det blir tyvärr nog inte som jag planerade.

Vad tar en plåtslagarfirma för jobbet inkl resor moms och allt annat som tillkommer som en överraskning?

Skickar troligtvis efter rännor själv om de är dyrare från firman.

Tack för alla svar.

Den gamla rännorna på båda sidorna av huset går från sida till sida och har därför dålig avrinning.
 
Ring ett företag som håller på med tak eller en duktig snickare och be om en offert många tar inte betalt för att lämna en offert.
Om du hyr en lift över en helg så hinner ni fixa avrinningen och eventuellt måla annars är det bara att hyra en annan helg för målning.
Om ni tänker jobba över en helg så var noga med att ni har allt som behövs då det kan vara problem att få material över en helg även om vissa byggvaruhus har helgöppet så kan det vara svårt att passa tiden.
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
På bilden, är det en plåtstege jag ser? Stålstege ihålig? Om det är, se upp så att den inte viker sig. De rostar innefrån!
Sen min personliga åsikt om att stå på en stege högt upp och byta långa rännor och att byta alla rännkrokar och sen få ihop stuprören. Det gör bara de som vill bli ompysslade, på sjukhus.
Så gör er själva en tjänst och hyr en skylift/bomlift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.