Nu vet jag inte vilket slags hus du ska bygga, men vi har gjutit 110meter grundmur i 8meters sektioner med det recept jag skrev till dig. Jag är inte det minsta orolig över att vår grundmur inte ska orka med. Då bygger vi med lättbetong och tegelpannor.
Så bara kör på, det kommer hålla, kör du två 12mm armeringsjärn längs med sulan?
 
Här är tre bilder så ser du ungefär hur det såg ut:





 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Nu vet jag inte vilket slags hus du ska bygga, men vi har gjutit 110meter grundmur i 8meters sektioner med det recept jag skrev till dig. Jag är inte det minsta orolig över att vår grundmur inte ska orka med. Då bygger vi med lättbetong och tegelpannor.
Så bara kör på, det kommer hålla, kör du två 12mm armeringsjärn längs med sulan?
Tre, de syns i konstruktionsritningen i första inlägget som den gröna rektangeln längst ner i bilden. (Det är den jag ska gjuta nu.) På den sulan ska det sen så en mur som kompenserar för att marken lutar, och sen ska plattan vila på den muren.
 
Du har ju tänkt bygga väldigt likt så som vi gjort. Såhär såg vår k-ritning ut.

 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Ok, tusen tack för all input! Långsamt samlar jag mod. :)

Imorgon kör jag, och med tanke på vad jag råkar ha hemma blir utgångspunkten detta recept:
25 L makadam 8-16
50 L gjutsand
25 kg (≈ 17L) cement
14 L vatten
 
Redigerat:
Blir fint, lycka till!
 
X xLnT skrev:
Du har ju tänkt bygga väldigt likt så som vi gjort. Såhär såg vår k-ritning ut.
Väldigt intressant att se, tack! Vilken avancerad ritning ni hade, mycket isolering hit och dit... :-o

Vi har ju förutom grannens garage också en rad L-element som står 40 cm från grannens garage och som jag ju tänkt kunde stå kvar under vårt garage. Det har varit sjukt bökigt att gräva ut mellan dem, och sulan och dräneringen/isoleringen blir ju lite därefter... Men ändå lätta än att flytta dem, och de har ju fåtst stadigt där sedan 1974, så de kan gott få stå kvar tänkte jag. :)
 
  • Utgrävningsarbete intill ett garage med synliga L-element och en grävmaskin i förgrunden nära en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Ja, jag vet att det kommer att bli bra, men jag kan helt enkelt inte sova när du har typ samma mängd sand och makadam, och några annan har 3:2, byggmax har 2:1, osv. Det måste ju finnas ett recept som är bäst, arghhh! :p
Receptet beror på vilken hållfasthet man ska ha. Antingen räknar man på det, eller så blandar man så att det blir tillräckligt starkt...
 
Receptet jag använt till allt här hemma (mitt inlägg från en annan tråd):

Läste på lite i en betongbok som är lika gammal som jag själv ungefär, där stod det att man tar 90 liter sten, 85 liter grus till 25kg cement. Själv anpassade jag receptet lite så det passade storleken på min rulle (15 liter). Det för enkelhetens skull 1 rulle cement, 2 rullar 0-8 grus och 2 rullar 8-16. Till detta gick det åt cirka 7-8 liter vatten. 15 liter cement är ungefär en halv 25kg säck. Detta var också rätt lagom att blanda i min lilla Jula-tombola. Detta blir då en kvalitutta som passar stödmurar, plintar och annat elände man tvingas gjuta på tomten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Blir bra det där. Lycka till! Kom ihåg att vibbra. Har man inte tillgång till riktiga grejor funkar en gammal grövre maskinskruv, bult eller järn eller nåt i chucken på borrhammaren. Bara att sätta mot kanten av formen och köra på bilningsläge (utan snurr).
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Fick du verkligen hem all sand + grus på två vändor med obromsat släp? Jag hade säkrat upp med lite extra och även extra med cement. Sällan de blir då exakt som man räknat...
 
B larry78 skrev:
Fick du verkligen hem all sand + grus på två vändor med obromsat släp? Jag hade säkrat upp med lite extra och även extra med cement. Sällan de blir då exakt som man räknat...
Jag har samma tanke som du, oftast så räknar många på den volym som ligger på släpet, väldigt ofta blir det för lite.

En grundregel är att multiplicera med 0,7 (30% mera luft när materialet inte längre är kompakt), då menar jag sand.

En tungt lastad släpvagn, obromsad, 0,6 m3 sand, innehåller bara 0,42 m3 när den är färdigblandad.

Mvh P-A
 
Hehe, nä, jag drog 500 kg på släpet, ordning och reda!

Vi har ett stenbrott i Södra Sandby där jag bor, så det är nära och bra. Sen beställde jag 2 ton gjutsand som kom på tippbil, för det är rätt långt att köra till närmsta sand-ställe.

Med facit i hand kunde jag kanske skippat sanden och bara kört på kross som finns här i byn, det kommer jag definitivt att göra om jag ska gjuta minimera känsliga delar i framtiden, plintar och så.

Alltså har jag 2 ton sand, 1 ton makadam (8-16) och 500 kg cement att tillgå.

Det verkar som om alla dessa material har ungefär förhållande 1,5 vikt/volym, så ca 2 kubik borde jag få ut. Jag behöver 1,5 kubikmeter. :) Facit kommer ikväll om jag hinner!

https://www.aqua-calc.com/mobile/calculate/weight-to-volume/substance/cement-coma-and-blank-portland
 
MathiasS MathiasS skrev:
Själv anpassade jag receptet lite så det passade storleken på min rulle (15 liter). Det för enkelhetens skull 1 rulle cement, 2 rullar 0-8 grus och 2 rullar 8-16.
En nybörjar-fråga på det, var är "en rulle"? :thinking:
 
En murarhink kallas rulle på bygglingo
 
  • Gilla
MegaMagicMike och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.